Paylaş
Bunların başında da Haziran 2011’de özelleştirilen İstanbul Deniz Otobüsleri’nin geçtiğimiz haftadan itibaren “Yaza Merhaba” sloganıyla müjdelediği yeni tarife ve yenilenen satış sistemi geliyor. Özelleştirmeden önce Yenikapı Bandırma feribot seferlerinde 125 TL olan sürücü dahil otomobil bilet ücreti, özelleştirmenin ardından devreye sokulan ‘kademeli tarife’ ile 200 TL’ye, geçtiğimiz hafta başlatılan satış sistemiyle de 228 TL’ye yükseldi. Bu bedel, otomobil ve sürücü dahil 3 kişilik bir ailenin feribot yolculuğunda 412 TL’ye kadar ulaşıyor. Oysa, 3 kişilik bir ailenin otomobilleriyle birlikte ödedikleri toplam bedel özelleştirmeden önce 2010 yılı tarifesine göre sadece 175 TL’yle sınırlı kalıyordu. Bu bedel, geçtiğimiz yıl da 310 TL’yi geçmiyordu.
Hizmetin bedeli
İDO’nun bu tarifelerinde yaşanan jet hızındaki değişim de 1 Haziran tarihinden itibaren uygulamaya koyulan ‘Yenilenmiş Satış ve Hizmet Sistemi’nden kaynaklanıyor. İster gişeden, isterse telefon ya da internet üzerinden bilet alınsın, yolcu başına tüm işlemlerde 1 TL ile 2 TL arasında hizmet bedelleri uygulanıyor. İDO’nun yenilenmiş bu satış ve hizmet sisteminde ayrıca, deniz otobüslerinde artık uçaklarda olduğu gibi “Ekonomi”, “Ekonomi Plus”, “Business”, “Business Flex”, “VIP” gibi adlar altında bir çok farklı sınıf uygulaması da yer alıyor. Bu sınıflarda fiyatlandırma, geçen yıl olduğu gibi kapasite doldukça kademeli olarak artıyor. Yani tatil ve seyahat planını aylar önce yapanlar, ekonomi sınıfından birinde ucuz bilet alma şansı yakalarken, son dakikaya bırakanlara ise kaderine razı olup, en yüksek bedelleri ödemek ve biletlerini boş kalan lüks mevkilerden almak zorunda kalabiliyor.
Parayı veren kuyruğu geçiyor
Ayrıca, Eskihisar-Topçular arasında çalışan araba vapurlarında kuyruğa girip, sıra beklemek istemeyenler de parayı bastırdıkları taktirde kuyruğun en önüne geçebiliyor. 20 TL olan bu öncelik bedelini ödemeyenler ise sıranın kendilerine gelmesi için saatlerce beklemek zorunda kalabiliyor. İDO’nun tepki çeken yeni sistemi, sadece bunlarla da sınırlı kalmıyor. Daha önce araçların bilet fiyatlarına sürücü dahil olurken,yeni sistemde araç sahipleri de ayrıca yolcu bileti almak zorunda kalıyor.
Sürücüsüz araç kabulü yapılacak
Arkadaşımız Birol Öner, daha sezon açılır açılmaz yolcu ve araç sahiplerinin yoğun tepkisiyle karşılaşan bu yeni hizmet ve satış sistemiyle ilgili, İstanbul Deniz Otobüsleri ile görüştü. İDO’dan yapılan açıklamada, yeni satış sisteminde araç bilet ücretlerinde herhangi bir artış yapılmadığı savunularak, şu noktalara yer verildi: “Yeni satış sistemiyle beraber, şoför ücretleri araç ücretlerimiz içerisinden çıkarılarak, araç ücretleri yeniden oluşturuldu. Yeni araç ücretlerimizde kesinlikle bir artış olmadığı gibi, yolcularımızın görebileceği üzere, yeni satış sistemimizde araç artı 1 yolcu (şoför) ücreti eski uygulamamızdaki araç (şoför dahil) ücretiyle birebir aynı tutuldu. Yeni satış sistemimizde, ayrıca ücretlerimizin yolcularımız açısından daha şeffaf ve anlaşılır hale getirilmesi hedeflenmiş, önümüzdeki dönemde araçlarının İDO tarafından sürücü refakati olmadan gidecekleri yere ulaştırılabilmesi için sistem altyapısı hazırlanmıştır. Topçular hattında 20 TL verip öne geçmek sadece acil işi olanlar için oluşturuldu. Bu da 10 araçlık bir kontenjanla sınırlı.”
Engelli ve yaşlılar daha ucuza yararlanacak
İDO’dan yapılan açıklamada, “Engelli ve yaşlıların toplu taşımadaki ihtiyaçları göz önünde bulundurularak, yeni uygulamayla birlikte bütçelerine daha fazla katkı sağlanacak. “Ekonomi” veya “Ekonomi Plus” koltuklarından birini tercih eden yolculardan 65 yaş ve üzeri olanlar ve engelli vatandaşlar, yüzde 25 oranında indirim elde edecek. Öğrencilere (6-24 yaş arası) yüzde 20, basın kartı sahipleri yüzde 15, gazi, şehit, dul ve yetimleri de 50 indirimden faydalanabilecek.
Cep telefonu ve internet kullanımı
İSTANBUL Deniz Otobüsleri’nin yeni uygulamasıyla ilgili açıklamada gemilerde de artık sınırsız internet uygulaması başlatıldığına dikkat çekiliyor. Açıklamada, “Gemilerinde ücretsiz ve sınırsız Wİ-Fİ hizmeti veren İDO, yolcularına artık cep telefonları açık olarak seyahat etme olanağı da sunuyor. Bu sayede internetin eğlence dünyasının kapıları hep açık olduğu gibi iş dünyasının hızlı gelişmeleri de sanal ortamda takip edilebiliyor” deniliyor.
Önce Şehir Hatları’yla birleşti ardından özelleşti
İSTANBUl’un deniz ulaşımına ve trafik sorununun çözümüne katkı sağlamak amacıyla 1987 yılında belediye tarafından kurulan İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi ve Ticaret A.Ş (İDO), 2005 yılında Şehir Hatları İşletmesi’yle birleşerek, özelleştirme çalışmaları başlatıldı. Açılan ihaleyi, 861 milyon dolarla Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu kazandı. Haziran 2011 tarihinde İDO özelleştirmesi tamamlanarak devir işlemi gerçekleştirildi.
Paylaş