Paylaş
HAKSIZLIĞA uğradığını düşünen Ankara Ticaret Odası Başkanı Sinan Aygün üşenmedi, 16 bankanın Kızılay'daki şubesinden tek tek havale yaparak, müşteriden keyfi komisyon alan bankaları tespit etti. Başkanı olduğu Oda'yı da harekete geçirerek, haksız uygulamada bulunan bankalara ceza uygulamasını başlattı.
SİNAN Aygün, Ankara Ticaret Odası (ATO) Başkanı... Aygün, ilk önce banka şubelerini tek tek dolaşıp, havale işlemi yaptı. Bu işlemlerin sonucunda müşterilerden keyfi komisyon alan bankaları belirledi. Ardından, başkanı olduğu Oda'yı harekete geçirerek, Yasa'nın odalara verdiği ceza uygulama yetkisinin, bankalara karşı kullanılmasını sağladı. Şimdi Ankara Ticaret Odası, müşterisinden keyfi komisyon alan bankalara para cezası uygulayacak.
Ankara Ticaret Odası Başkanı Sinan Aygün, Oda'ya yapılan yoğun başvurular üzerine, müşterisinden keyfi komisyon alan bankaları belirlemek amacıyla bir araştırma yaptı. 16 bankanın Kızalay'daki şubelerine giderek, aynı bankanın Ulus şubesine tek tek havale yaptı. Bankaların yaptıkları bu işleme karşılık komisyon, PTT masrafı, ‘‘Banka Sigorta Muamele Vergisi’’ adı altında müşterilerinden aldıkları havale bedellerini belirledi. Yapılan havalelerin sonucunda, bankaların müşterilerine sunduğu hizmetler için farklı ücretler talep ettiği ve keyfi uygulamalarda bulunduğu ortaya çıktı.
REKOR KENTBANK'TA
Arkadaşımız Zeliha Aslan, Sinan Aygün'le görüştü. Aygün'ün yaptığı belirlemelere göre, Toprakbank, 1 milyar liranın altında yapılan havale işlemlerinde müşterilerden hiç masraf almıyor. Buna karşın Kentbank, 7 milyon 500 bin lira ile 16 banka arasında en yüksek havale ücreti alan banka. Havale ücretinde Kentbank'ı 6 milyon 300 bin lira ile Emlakbank ve 4 milyon lira ile Akbank izliyor.
1 milyon 50 bin lira ile İktisat Bankası ve 1 milyon 575 bin lira ile Ziraat Bankası ise müşterilerinden en az havale ücreti alan bankalar oldu. Etibank, Vakıfbank, Osmanlı Bankası, Demirbank, Koçbank, Halk Bankası, İş Bankası, Şekerbank, Yapı Kredi ve Pamukbank da, 2 milyon lira ile 3 milyon 675 bin lira arasında havale ücreti alıyor.
Bankaların masraf adı altında aldıkları bu ücretlerin içinde komisyonun payı, 500 bin lira ile 7 milyon 142 bin 850 lira arasında değişiyor. Havale ücretlerine PTT masrafı olarak bazı bankalar 500 bin lira alırken, bu miktar bazı bankalarda 2 milyon 858 bin liraya çıkıyor. 100 milyon liralık bir havalede, bankaların aldıkları Banka Sigorta Muamele Vergisi de değişiyor. Bu bedel 50 bin liradan 357 bin liraya kadar çıkabiliyor.
Bankaların masraf adı altında farklı ücretler talep etmesinin nedeni de Bakanlar Kurulu'nun 1992 yılında aldığı bir karardan kaynaklanıyor. Bu karar, bankalara yaptıkları işlemler için masraf adı altında müşterilerinden istedikleri ücreti talep etme hakkı tanıyor. Bunun sonucunda da bankalara, müşterilerinden havale miktarı kadar masraf bedeli isteme imkanı sağlanmış oluyor.
Dilediği havale masrafını müşterisinden tahsil etme hakkına sahip olan bankaların, aldıkları bu komisyon bedellerini müşterilerine duyurma zorunluluğu var. Bunu da, komisyon bedellerini içeren bilgileri şubelerin görünen yerlerine asarak gerçekleştirmeleri gerekiyor. Ancak, bazı bankalar, bu zorunluluğa uymuyor. Müşteri, komisyon bedelini işlemi bittikten sonra öğrenebiliyor.
Müşterisinden keyfi komisyon alan bankalara karşı başkanı olduğu Ankara Ticaret Odası'nı harekete geçiren Sinan Aygün, Oda'ya kayıtlı bankalara bir yazı gönderdi. Aygün'ün imzasıyla gönderilen yazıda, ATO'nun 5590 Sayılı Yasa uyarınca uyulması zorunlu mesleki kararlar alabildiğine dikkat çekiliyor. Ayrıca, bu kararlara uymayan kuruluşlara disiplin ve para cezası uygulanabileceği uyarısı yapılıyor.
Yazıda, ‘‘Odamız, üye bankaların tüm şubelerini kapsayan Riayeti Mecburi Mesleki Karar aldı. Bu karara göre, bankaların uyguladıkları mevduat ve kredi faiz oranlarının yanı sıra, bankacılık işlem ve hizmetlerine karşılık müşterilerinden tahsil ettikleri her türlü ücret, komisyon ve masrafları gösterir tarifeleri şubelerinde görülebilecek bir yerde ilan etmek zorundalar. Karara aykırı hareket eden banka şubelerine yıllık oda aidatının 10 katı, olayın tekrarlanması durumunda da 20 katı tutarınca para cezası uygulanacaktır’’deniliyor.
Şimdi, yaptığı havale için ödediği yüksek komisyon bedelini banka şubesinin görünür bir yerinde bulamayan tüketicilerin, ATO'ya başvurmaları gerekiyor. Bu başvuruların sonucunda ATO da, banka şubesinin şikayet başına 400 milyon lira ceza uygulayacak.
Sanal uçak bileti satışı
British Airways, İstanbul'dan yabancı ülkelere uçuşlarda e-bilet uygulamasına geçti. İngiliz Havayolları British Airways müşterileri, İstanbul'dan yabancı ülkelere uçuşlarda biletlerini internetten edinebilecek. E-Bilet uygulaması sayesinde yolcular bilet bekleme ya da biletin unutulması halinde ceza ödeme sıkıntılarından kurtulacak.
ÜMİT TEKİN'in klimalarının bakım ve onarımı Arçelik tarafından yapıldı.
MİTHAT UĞURLU YILMAZTÜRK'ün arızalanan bilgisayarı Escort Computer tarafından onarıldı.
KERİM HAN KARAMUSTAFA OĞLU'nun deforme olan ayakkabısı Samsonite tarafından yenisiyle değiştirildi.
GAMZE BUMİN'in kaybolan bavulunun 300 milyon tutarında bedeli Aras Kargo tarafından ödendi.
HAKAN YILMAZ'ın hattı Telsim tarafından görüşmeye açıldı.
KENAN ŞAHİNLER'in arızalanan Siemens cep telefonunu Genpa yenisiyle değiştirdi.
MELTEM AYDIN'ın konutuna uygun Digitürk tesisatı yapıldı.
KAMİL SÜHA SÜSLÜM'ün arızalanan Palio model otomobili, Tofaş tarafından onarıldı.
TAYFUN ÖLMEZ'in arızalanan cep telefonu Ericsson tarafından yenisiyle değiştirildi.
HAKAN GEÇER'in arızalanan soğutucusu Bosch tarafından yenisiyle değiştirildi.
ÖZGÜL PALAMUT'un arızalanan televizyonu Arçelik tarafından onarıldı.
MEHMET TOLUN'un camı çizilen Swatch saatinin ücreti iade edildi.
FUNDA ERDOYURAN'ın Advantage Card'tan hak kazandığı ödül çeki Benkar tarafından teslim edildi.
Paylaş