KÖPÜK, krem, wax ve jöleler, sadece saçları şekillendirmekle kalmayıp, saçların kırılıp dökülmesini, yağlanıp, kepeklenmesini de önleyince, pazar 75 milyon dolarlık hacme ulaştı. Bunda, yeni nesil ürünler arasında saçlara masaj yapanı da başa güneş geçmesini önleyeni de var. Farklı işlevlerlerle birlikte, saç şekillendirici kullanım yaşı, okul öncesi çocuklara kadar indi.
TÜRKİYE’de bundan tam 80 yıl önce briyantinle başlayıp, bugün 75 milyon dolarlık dev bir pazara dönüşen köpük, krem, wax ve jöleler artık, sadece saçları şekillendirmekle kalmıyor, saçların kırılıp, dökülmesini, yağlanıp, kepeklenmesini de önlüyor. Ayrıca, saçlara kendi kendine masaj yapıp, besleyen ve ultraviole ışınlardan başı koruyarak, güneş çarpmalarının da önüne geçen ürünlerin piyasaya sürülmesi, pazardaki rekabetin kızışmasına yol açıyor. Bunda da, saç şekillendirici kullanım yaşının, farklı işlevler kazandırılmasıyla birlikte okul öncesi çocuklara kadar inmesinin önemli rolü bulunuyor.
Briyantinle başladık
Türk tüketicilerinin ilk kez 1930’lu yılların başında Necip Bey Briyantinleri’yle tanıştığı saç şekillendiriciler, son dönemlerde geliştirilen yeni formüller sayesinde ’saçların dökülmesine yol açtığı’ şeklindeki yaygın inanışının da hızla değişmesini sağladı. Bu da, saç tellerine zarar vermeyen, saça bakım yapıp, kepeklenmesi önleyen, saç diplerinde kalıntı bırakmayan, vitamin ve minerallerle zenginleştirilmiş ürünlerin piyasaya sürülmesiyle oluştu. Nivea, Avon, Egos, Wellaflex, Studio Line, Taft, Hobby gibi yerli ve yabancı markaların rekabet ettiği pazarda, Saç şekillendirici ürünler arasında en fazla jöleler tercih ediliyor.
Kullanım yaşı 5’e indi
Türkiye’deki saç şekillendirici pazarının en büyük dilimini kapsayan jöle segmenti toplam pazarın yüzde 66’sını oluşturuyor. Jöle kullanım yaşı Türkiye’de 5.2e kadar iniyor. Jölenin haftalık kullanımı ortalama 2.5 gün olurken, bu köpük ve spreylerde 3 güne çıkıyor. Loreal’in Studio line’la, Procter Gamble’ın Wellaflex’le, Eczacıbaşı’nın Egos’la, Henkel’in ise Taft markası ile rekabete katıldığı pazarda Akat, Alize, Hobby, İmaj, İpek ve Fonex gibi yerli firmaların sayısı da 20’ye ulaşıyor. Saç şekillendiricilerin fiyatları ise 3 TL ile 20 TL arasında değişiyor.
Saç düzleştireni de var, başı güneşten koruyanı da
Nivea’nın yeni geliştirdiği saç köpükleri, fön makinesinin ısısına karşı, saç çevresinde koruyucu bir tabaka oluşturuyor.
L’Oreal Paris’in, Studio Line adlı minerallerle geliştirilmiş krem jölesi ise, saça istenilen şekli verirken aynı zamanda beslenmesini ve yumuşaklık hissinin kaybolmamasına yol açıyor.
Eczacıbaşı’nın erkek tüketicilere yönelik ürünleriyle ön plana çıkan Egos da, ultraviyole filtreli yapısıyla başın güneşin zararlı ışınlarından korunmasını amaçlıyor.
Henkel’in kadınlara yönelik geliştirdiği Taft Curl&Flex ise kıvırcık ve bukleli saçlara dolgunluk sağlayarak, daha belirgin görünmesine yol açıyor.
Procter Gamble’ın Wellaflex markası ise düzleştirici etkisi, elektriklenmeyi önleyen, dolgunluk ve parlaklık sağlayan sprey, krem ve köpükleri ile Türk tüketicilerini çekmeyi hedefliyor.
Hobby, geliştirdiği Pro-Vitamin B5 içerikli saç şekillendirici ürünleriyle uluslararası markalarla rekabet etmeye çalışıyor.
Jöleyi erkekler spreyi kadınlar tercih ediyor
SAÇ şekillendirme ürünleri Türkiye’de 5-40 yaş tüketiciler tarafından kullanılıyor. 5 ile 25 yaş arası erkekler wax ve jöleyi tercih ederken, 25 yaş üstü erkek tüketicilerin tercihleri, sprey ve köpüklerden yana oluyor. Erkeklerde jöleden, mat, parlak, güçlü ya da hafif tutuş gibi farklı çeşitleri bulunan wax’lara hızlı bir kayış gözleniyor. Kadınlarda ise yaş farkı olmaksızın köpük ve sprey tercih ediliyor. Kullanım olarak bölgesel olarak farklılıklarda bulunuyor. Batı bölgelerde wax, köpük ve sprey daha yaygın tüketilirken, doğu bölgelerde tercihlerin briyantin ve jöle olarak ağırlık kazanıyor. Kadınların yüzde 90’ı saç köpüğü ve saç sprey, erkeklerin yüzde 70’i jöle ve wax kullanırken, yüzde 30’u da köpük ve sprey kullanıyor.