Paylaş
Yeni yıla satışlarını artırarak girmeyi hedefleyen mağazalar, çeşitli yöntemlerle ‘‘Milenyum fırsatı’’nı değerlendirmeye çalıştı. Bazı mağazalar, vitrinlerindeki fiyatları ‘‘Küt!’’ diye düşürdü. Etiketler bir anda, yüzde 50'ye varan oranda indi. Piyasalara canlılık geldi.
Ancak, o kadar kuşkucu olduk ki, her iyi niyetli gibi görünen davranışın altında, art niyet aramaktan da kendimizi alamıyoruz.
Tüketicilerin, sezon döneminde mağaza mağaza dolaşıp, vitrinlerdeki etiketleri tek tek inceleme imkanı olmuyor. Bunun sonucunda da mağazaların gerçekten de fiyatları düşürüp, düşürmediklerini anlamak mümkün olmuyor. Bu mağaza sahiplerinin sütüne kalmış bir olay. Fiyatları değiştirmediği halde, sadece indirime gittiğini ilan ederek, mağazaya müşteri çekti mi yeter. Bu tip mağazalar, sadece tüketicileri kandırmakla kalmıyor, gerçekten de indirime giden rakipleriyle de haksız rekabet yapmış oluyor. Bunları tespit etmek ise dikkatli tüketiciler sayesinde olabiliyor.
KARAMÜRSEL'İN OYUNU
Bu kez indirim oyununa başvurmakla suçlanan Yeni Karamürsel Mağazaları (YKM). Böyle bir kuruluşun tüketicileri yanıltmasını kabullenmek mümkün değil.
Yeni Karamürsel Mağazaları her ay tüketici bülteni hazırlayarak, o ay boyunca tüm mağazalarında geçerli olacak fiyatları belirliyor.
Yeni Karamürsel Mağazaları'nın tüketici bülteninin ‘kozmetik’ ilavesinde, aralık ayı boyunca uygulanan indirimler de yer alıyor. Lancome'un 2000 yılı için yeni hazırladığı milenyum koleksiyonunda yer alan 21 ayrı hediye setlerine de yer verilen bültende, bu setler sanki daha önce satılıyormuş imajı yaratılarak, indirimli ve indirimsiz fiyatları açıklanıyor.
Buna göre, 30 mililitrelik Tresor parfümü içeren üçlü setin fiyatı 34 milyon 500 bin liradan 23 milyon liraya indirilmiş. Aynı setin 50 mililitre parfüm içereninin ise 55 milyon 500 bin lira yerine 32 milyon 500 bin liraya, Poeme parfüm seti de 33 milyon 900 bin lira yerine 23 milyon liraya indirildiğine dikkat çekiliyor. Bu indirimli fiyat listesi Lancome'un 8 değişik hediye setini kapsıyor.
Oysa, arkadaşımız Zeliha Aslan'ın yaptığı araştırmaya göre, Yeni Karamürsel Mağazaları'nın ‘‘büyük indirim’’ diye ilan ettiği bu fiyatlar, herhangi bir indirimi içermiyor. Çünkü Lancome, yılbaşı için hazırladığı bu hediye setlerini piyasaya yeni verdi ve tüm kozmetik mağazalarında aynı fiyattan satılıyor. Ayrıca, Lancome'un yeni yıl için hazırladığı ‘‘Milenyum Koleksiyonu’’ broşüründe de, bu ürünlerin mağazalardaki satış fiyatları yer alıyor. Hepsi de, Yeni Karamürsel'in yüzde 25 oranında ‘‘İndirim’’ gibi duyurduğu fiyatları içeriyor.
SEVİL PARFÜMERİ
Benzer bir duyuru da Sevil Parfümeri tarafından yayınlandı. Aynı setler bu kez farklı indirimli fiyatlarla yer aldı. Ancak, setlerin indirimsiz ilk fiyatları, Lancome'un broşüründeki değil, Yeni Karamürsel'in broşüründeki fiyatlarını içeriyordu.
Buna göre, 30 mililitrelik parfüm içeren Tresor seti 34 milyon 500 bin liradan, 17 milyon 250 bin liraya, aynı setin 50 mililitrelik parfüm içereni de 55 milyon 500 bin liradan 24 milyon 350 bin liraya indirilmiş gibi yer alıyordu.
Böylece, yüzde 25 oranında indirim yapan Sevil Parfümeri, bu indirim oranını yüzde 50 oranında göstererek, tüketicileri yanıltıyordu.
Gerek Yeni Karamürsel'in, gerekse Sevil Parfümeri'nin indirim oyunu yaparak tüketicileri yanıltması, Tüketici Yasası'na ters düşüyor. Tüketici Yasası, indirim oyununa başvuran mağazalara 16 milyar lira para cezası öngörüyor.
LANCOME'un yeni yıl için hazırladığı ‘‘Milenyum Koleksiyonu’’ broşüründe, set halinde satılan ürünlerin mağazalardaki satış fiyatları yer alıyor. Yeni Karamürsel, hazırladığı tüketici bülteninde bu ürünleri sanki yüzde 25 indirim yapıyormuş gibi göstererek Lancome'un belirlediği fiyattan satıyor. Sevil Parfümeri ise yüzde 25 indirim yaptığı halde verdiği ilanlarda yüzde 50 indirim yapmış izlenimi veriyor. Aslında hiçbiri indirim sözünü tutmuyor.
Karamürsel topu
Lancome'a atıyor
İNDİRİM oyunu yaparak tüketicileri yanıltmakla suçlanan Yeni Karamürsel Mağazaları'nın yöneticilerinden Hülya Pamukçu, topu Lancome'a atarak, ilan ettikleri fiyatlarda YKM'nin rolü olmadığını söyledi. Pamukçu, ‘‘Broşürümüzdeki tüm fiyatlar, Lancome tarafından belirlendi. Hatta, ilanın sayfalarını da Lancome kendi hazırladı. Biz sadece onların hazırladığı bu broşürü yayınlattık’’ dedi.
YKM yaptı,
biz de yaptık
SEVİL Parfümeri yetkililerinden Yusuf Sevilla da, ‘‘Aslında biz ürünlerimize yılbaşı nedeniyle yüzde 50 değil, yüzde 25 indirim yapmıştık. Ancak, Yeni Karamürsel indirim yapmadığı halde, ürünün fiyatını yüksek tutarak, yüzde 25 indirim yaptığını açıkladı. Biz de, ilk fiyat olarak Lancome'un broşüründeki fiyatı değil, Yeni Karamürsel'in ilanlarında yer alan fiyatı kullandık. Bu yolu Yeni Karamürsel açtı. Biz de de haksız rekabete uğramamak için onu izledik’’ dedi.
İndirimsiz fiyat setsiz fiyat
LANCOME yetkililerinden Sema İpek, ‘‘Biz bütün bayilerimize ürünleri aynı tavsiye satış fiyatıyla veriyoruz. Rekabet Yasası gereği satış fiyatı konusunda zorlama yapamıyoruz. Mağazalar isterlerse, broşürümüzde yer alan fiyatların üzerinden indirim yapabilirler. YKM’nin verdiği ilk fiyat, setteki ürünlerin tek tek alındığı taktirde tüketicinin ödeyeceği fiyatı içeriyor. Set olarak alındığında daha avantajlı oluyor. Sevil bu fiyat üzerinden de indirim yaparak satışa sunuyor’’ dedi.
Zeliha ASLAN
Paylaş