Paylaş
Azim Pazarlama, Türkiye Distribütörlüğü'nü yaptığı Escada parfümleri için Babalar gününe özel bir kampanya yaptı. Kampanya ile ilgili ilanlarında, ‘‘23 milyon 540 bin liralık parfüm alana laptop ve çanta bedava’’ dedi. Bu ilana göre parfüm alanların laptop hevesleri kursaklarında kaldı. Çünkü, Azim Pazarlama sözünü tutmadı. Şimdi olay Reklam Kurulu gündemine geldi.
ESCADA parfümlerinin Türkiye Distribütörü Azim Pazarlama, Babalar Günü nedeniyle dünyada eşi benzeri görülmemiş inanılmaz bir kampanya başlattı. Firma, bu müthiş kampanyayı müşterilerine duyurabilmek ve Türkiye'deki tüm babaların yararlanabilmesini sağlamak için de gazetelere ilanlar verdi.
Okuyanlar üzerinde ‘‘şok’’ etkisi yaratan bu ilanlarda, 26 milyon 150 bin liralık Escada Pour Homme ve 23 milyon 540 bin liralık Escada Silver Light adlı parfümlerden herhangi birini alanlara Babalar Günü nedeniyle, ‘‘çift fonksiyonlu dizüstü bilgisayar ve seyahat çantası’’ hediye edileceği vaad ediliyordu.
54 MİLYAR CEZA
Düşünün bir kere, bu firma Türk erkeklerinin buram buram Escada parfüm kokması için birkaç bin dolar değerindeki dizüstü bilgisayarı hediye etmeyi göze alıyor ve üstüne bir de seyahat çantası veriyor. Ancak, tüm bunlara sahip olabilmek için tek bir şart var. O da, 20 Haziran'a kadar 23 milyon 540 bin lirayı bastırıp, Escada parfüm almak...
Yanlış anlamayın, bu bir şaka değil. Gerçekten de Escada parfümlerinin distribütörü Azim Pazarlama'nın bu ilanı 13 Haziran tarihli gazetelerde yer aldı.
Zaten Tüketici Yasası'na göre de, yanıltıcı ya da aldatıcı reklam vermek yasak. Çocukların istismar edilmesine ise kesinlikle izin yok. Çocukları istismar eden, yanıltan ya da aldatan reklamların cezası da 54 milyar lira...
Bunu bilen okuyucularımızdan Celal Torodlu'da, Azim Pazarlama'nın ‘‘kaş yapayım’’ derken, ‘‘göz çıkarmayacağını’’ düşünerek, ilanı okur okumaz soluğu Escada ürünlerinin satıldığı Ankara Karum Alışveriş Merkezi'nde aldı. Escada, Beymen, Çarşı ve Roz adlı parfümeri mağazasını tek tek dolaştı. Ancak, bu mağazalardan ilanda vaad edilen bilgisayarı alması mümkün olmadı. Firma, sadece Torodlu'nun değil, ilanlarında hediye etmeyi vaad ettiği bilgisayarı hiç bir müşterisine vermeye yanaşmadı.
Firma, ilanda verdiği vaadleri yerine getirmesini isteyen müşterilerinin talebine tam üç gün kayıtsız kaldı. Bu süre içersinde satış patlaması yapan firma, stoklarının büyük bölümünü eritti. Böylece, satacağını satarak, amacına ulaştı.
PARDON İLANI
Üçüncü günün sonunda lütfedip, gazetelere yeni bir ilan verdi. 16 Haziran tarihinde yayınlanan ilanda bu kez, ‘‘çift fonksiyonlu dizüstü bilgisayar ve seyahat çantası hediyenizi istemeyi unutmayın’’ ibaresinin yerini, ‘‘dizüstü bilgisayar seyahat çantası hediyenizi istemeyi unutmayın’’ aldı. Kampanya amacına ulaştığı ve stokları azaldığı için de, ‘‘hediyelerimiz stoklarımız limiti dahilindedir’’ deme gereği duydu. Ayrıca, ‘‘13 Haziran 1999 Pazar tarihinde yayınlanan ilanımız sehven yanlış yayınlanmıştır, düzeltiriz’’ ibaresine de küçük puntolarla yer verdi.
Arkadaşımız Fadime Çoban, Torodlu'nun şikayetiyle ilgili olarak Escada Beaute Kozmetik'in Türkiye Distiribütörü Azim Pazarlama yetkilileriyle görüştü. Firma yetkililerinden Tayfun Ergud, müşterilerini Türkçe bilmemekle suçlayarak, ‘‘Şayet biz ilanımızda ‘ve' yerine ‘ile' bağlacı kullansaydık, o zaman bilgisayar hediye ettiğimiz anlaşılabilirdi. Ancak biz bunu yapmadık. Türkçe bilmeyen insanlar bu bağlaçların farkını anlamadıkları için parfüm alana bilgisayar hediye edeceğimizi düşündüler’’ dedi.
Torodlu ise, Escada parfümlerinin ilanında vaad edilen bilgisayarı almak ve firmanın yanıltıcı ilandan 54 milyar lira ceza almasını sağlamak için Reklam Kurulu'na başvurdu. Reklam Kurulu'nun da, Torodlu'nun başvurusunu önümüzdeki hafta ele alarak, karara bağlaması bekleniyor.
Fadime ÇOBAN'
Paylaş