Motosiklette ‘bisiklet fiyatına satış’ patlaması

TEMMUZ ve ağustos aylarında yaşanan talep patlamasıyla, motosiklet satışları 300 bine ulaştı. Pazarın bir anda 700 milyon dolarlık hacme çıkmasında, fiyatların bisikletlerin düzeyine inmesi etkili oldu. Ayrıca bankaların motosiklet kredilerinde vadeyi 60 aya kadar çıkarmaları, faizleri düşük tutmaları da bu canlılıkta önemli rol oynadı.

BİSİKLET fiyatlarının 65 milyon lira ile 2 bin Euro (3 milyar 250 milyon lira) arasında değiştiği Türkiye’de, 1 milyar liraya motosiklet satılınca, bir anda talep patlaması yaşandı. Bisikletten ucuz motosikletlerin piyasaya sürülmesiyle birlikte, son iki ayda satılan motosiklet sayısı, geçen yılın tamamını aştı. Geçen yıl 130 bin motosiklet satan ithalatçı firmalar, bu yıl sadece temmuz ve ağustos aylarında 150 bin adetlik satış rakamlarını yakaladı. Böylece pazar, bir anda 700 milyon dolarlık hacme ulaştı.

BANKA KREDİSİ ETKİSİ:

Uzakdoğu’dan ithal edilen ucuz scooter ve motosikletlerin satışına başlanmasıyla birlikte canlanan sektörde, fiyatlar 1 milyar liraya kadar geriledi. Ayrıca, bankaların motosikletler için açtığı kredilerin vadesini 60 aya çıkartıp, aylık faiz oranlarını da yüzde 1.40’a kadar düşürmesi, pazarın büyümesinde önemli bir rol oynadı. Bunun sonucunda, 1 milyar liraya motosiklet alınabildiği gibi, uygun kredi imkanlarıyla da yüzde 50’si peşin 60 ay taksitle ayda 99 Euro’ya Harley Davidson alınabiliyor.

CAZİP KAMPANYALAR:

2004’te 130 bin motosikletin satıldığı pazarda, ithalatçı firmalar temmuz ve ağustos ayında cazip kampanyaları devreye soktu. Motosiklet Endüstrisi Derneği’nin (MOTED) verilerine göre, 2005 yılının ilk 8 ayında toplam motosiklet satışı, 300 bin adede ulaştı. Bunun sonucunda firmalar da hedeflerini yeniden gözden geçirmek zorunda kaldı. Şimdi, pazarın 2008 yılına kadar 1 milyon adetlik rakamlara ulaşacağının hesapları yapılıyor.

200 BİNİ SCOOTER:

Uzakdoğu’dan cazip fiyatlarla yapılan ithalat, özellikle Scooter türü motosikletlerde talep patlaması yaratıyor. Satılan 300 bin motosikletin 200 binini Scooter türü motosikletler oluşturuyor. 1 milyar lira ile 40 milyar lira arasında değişen fiyatlarla satışa sunulan motosikletler arasındaki en büyük farkı, bu motor gücü ve marka oluşturuyor. Yüksek fiyatlı motosikletlerde ABS, elektrikli cam, uzaktan kumanda, CD player, ısıtmalı deri koltuk, sabit hız gibi bir çok özellik bulunabiliyor.

FİYATI DÜŞTÜ:

Scooter türü motosikletler, kullanım kolaylığı, cazip fiyat, küçük boyut, kontrol edilebilir otomatik vites gibi özellikleri motosiklete yeni başlayanlar için tercih nedeni oluyor. Şehiriçi kullanıma uygunluğu, scooterlara olan ilginin artmasına neden oluyor. Son bir yıl içinde Uzakdoğu’dan düşük fiyatlı motosiklet ithalatı yapan firma sayısının bir anda 10’a ulaşması, 3 milyar liradan başlayan scooter fiyatlarının bir anda 1 milyar liraya kadar düşmesini sağladı.

PAZARDA KİMLER VAR:

Pazarda adet olarak en fazla satış gerçekleştiren firmaların başında Kanuni geliyor. Temmuz ayı sonuna kadar 50 bin adet motosiklet pazarlamayı başaran Kanuni’yi, 30 bin adetle Asya Motor izliyor. Mondial marka motosikletlerin ithalatçısı Uğur Dondurma da 25 bin adetlik rakamları yakalamayı başardı. Yamaha’nın ithalatçısı Beldeyama 12 bin 833, Honda 9 bin 576, Motana 3 bin 90, Suzuki 1114, Ferco 1016, Borusan’da 504 adet motosiklet satışı gerçekleştirdi. Ayrıca, pazarda Motomax, Vespa, Piaggio, Bisan, Peugeot, Kawasaki, Ducati, KTM, Ramzey, Derbi, Harput, Kymco gibi markalar da ön plana çıkıyor.

İstanbul’un birinci olmadığı tek sektör

TÜRKİYE
’de en çok motosiklet satışı gerçekleştirilen şehrin Konya olduğunu söyleyen MOTED Başkanı Ferruh Tanay ‘İstanbul’un bozuk yollları ve kötü trafiği Motosiklet satışının az olmasına yol açıyor. Konya’nın ovası ve düz yollarıysa satışları tetikliyor. Konya’dan sonra en fazla satış Antalya ve Alanya’da gerçekleşiyor.

Hollandalı Türk’ün ABS uyanıklığı

HOLLANDA
’da yaşayan bir Türk grişimci, ürettiği klasik frenlere ABS markasını basarak, Uzakdoğu’daki motosiklet üreticisi firmalara satıyor. Bu firmalar da, ABS markasını ABS fren sistemiymiş gibi pazarlıyor. Uzakdoğu’dan ithal edilen bazı motosikletlerin tanıtımında ABS fren sisteminin ön plana çıkartıldığına dikkat çeken BMW’nin ithalatçısı Borusan Marka Müdürü Hakan Bayülgen, ‘1 milyar liraya bırakın motosikleti, ABS fren sistemini dahi almak mümkün değil. Buna rağmen, 1-1.5 milyar liraya Türkiye’de pazarlanan bazı motosikletlerin tanıtımlarında ABS fren sistemi bulunduğuna dikkat çekiliyor’ dedi. Bayülgen, ‘Hollanda’daki fabrika ürettiği klasik frenlere ABS markasını basarak, Uzakdoğu’daki motosiklet üreticilerine satıyor. Onlar da Türkiye’ye ABS fren sistemliymiş gibi ihraç ediyor. Bunun sonucunda da kullandıkları motosikletlerde ABS fren sistemi bulunduğunu düşünen tüketicilerin hayatı riske atılıyor’ dedi.

Trafik Kanunu değişiyor, geçiş hakkı motora geçiyor

MEVCUT Trafik Kanunu’na göre trafikte geçiş hakkı sıralamasına göre geçiş üstünlüğü ambulanslardan sonra otomobilde bulunduğunu söyleyen Harley Davidson Türkiye Genel Müdürü Ferruh Tanay ‘Otomobili, Minibüs, Otobüs, Kamyon ve Kamyonet takip ediyor. Motosiklet ise son sıralarda yer alıyor. Motosikletin ardından da at arabaları ve kağnılar geliyor. Bu yıl değişmesi planlanan Trafik Kanunu ile geçiş üstünlüğü konusundaki bu yanlışlık da düzeltilecek’ dedi.

Motosiklet kullanımında dünya sonuncusuyuz

TÜRKİYE
’deki motosiklet kullanım oranının dünyanın diğer ülkelerinin çok altında olduğunu savunan Motosiklet Endüstrüsü Derneği (MOTED) Başkanı Ferruh Tanay, ‘Tayvan’da yüzde 5 olan motosiklet kullanım oranı Türkiye’de binde 16’ya kadar düşüyor. Yakın komşularımızdan olan Bulgaristan bile kötü iklim ve yol şartlarına rağmen binde 40’lık payla Türkiye’nin önünde yer alıyor. Dünya sıralamasına bakıldığında Türkiye, kişi başına düşen motosiklet sayısı açısından son sıralarda yer alıyor.

Ucuz motorda alışıp pahalıya kayıyorlar

SON
bir yıldır ortaya çıkan ithalatçı firmaların motosiklete ilgi duyup yüksek bedeller ödeyemediği için binmeye fırsat bulamayanları pazara kazandırdığını savunan Asya Motor’un Satış müdürü Salim Dilibak, ‘Türkiye’de motosiklete ilgi duyup yüksek bedeller ödemeye gücü olmayanlar bizim gibi firmalar sayesinde motosikletle tanıştı. Bu da pazarın büyümesini sağladı. 2004 yılı başında piyasaya çıkan bu motorları alanlar, 2005 yılında daha yüksek motor gücü ve aksesuar donanımı olan motosikletlere kaydı. Uzakdoğu’dan motosiklet getiren firmalar, yüksek fiyatla daha güçlü motor satanlara zemin hazırlıyor’ dedi.

Her 10 motosikletten birini kadın kullanıyor

TÜRKİYE
’de motor kullanıcılarının yüzde 10’unu kadınların oluşturduğunu söyleyen Kanuni Satış ve Pazarlama Müdürü Said Orhan ‘Birkaç yıl öncesine kadar sektörün büyümesine en büyük engel olan kadınlar şimdi motor kullanıcılarının yüzde 10’unu oluşturuyor. Kullanım kolaylığıyla dikkat çeken Scooter’lar kadınların büyük ilgisini çekiyor. Ayrıca, oturma şeklinden dolayı eteğe uygun olması da Scooter’ı kadınlar için cazip kılan etkenler arasında yer alıyor’ dedi.
Yazarın Tüm Yazıları