Makarnaya 100 çeşit sos girdi pazar 4.5 milyon YTL’ye çıktı
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
BARİLLA, Pastavilla gibi makarna, Knorr, Naturamaks gibi hazır çorba üreticileri ürün yelpazelerine ekleyince piyasadaki sos çeşidi 100’e çıktı.
İtalya’dan gerçekleştirilen ithalatla birlikte, yıllık hacmi 10 milyon YTL’yi bulan toplam sos pazarından aldığı pay da 4 milyon 500 bin YTL’ye ulaştı.
MAKARNA tüketiminin, yılda 320 bin tonla 650 milyon YTL’lik hacme ulaşması, fesleğenli Pesto’dan çam fıstıklı Genovese’ya, ceviz ve ricotta peynirli Siciliana’dan mantarlı Alla Funghi’ye, kabaklı Zucchini’den patlıcanlı Aubergine’ye kadar yüzlerce farklı makarna sosunun bir anda market raflarını doldurmasını sağladı. Barilla, Pasta Villa gibi makarna, Knorr, Naturamaks gibi de hazır çorba üreticileri yelpazelerine makarna soslarını da ekledi. Pazardaki hızlı gelişme, ithalatçıları da harekete geçirdi. İtalya’nın önde gelen markalarının ithalatıyla birlikte, yıllık hacmi 10 milyon YTL’yi bulan toplam sos pazarından makarna sosların aldığı pay, 4 milyon 500 bin YTL’yi buldu.
Tüketimi artırmak için
Toz ve sıvı paketler halinde pazarlanan hazır sosların pratik kullanımı, İtalyanlar’ın farklı tat ve lezzetlerdeki makarnalarının sofralara taşınmasına yol açtı. Bu da, üretici firmaların şu anda 6 kilogram olan kişi başı makarna tüketimini ilk etapta 7.5 kilograma çıkarmak için harekete geçirdi. Bir yandan makarna çeşitlerine ağırlık veren firmalar, diğer yandan da farklı damak tatlarına uygun soslara piyasaya sürerek, tüketimi artırmayı amaçlıyor.
Her makarnaya ayrı sos
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, İtalya’nın önde gelen makarna markalarından Barilla, acılı Arrabiatta, soğanlı ve domatesli Napoletana, fesleğenli Basilico, peynirli Ricotta, kabaklı Zucchini ve patlıcanlı Aubergine soslarının yanı sıra geleneksel İtalyan tarifleri ile malzemeleri ezilerek koyu kıvamlı hale getirilen Pesto grubuna ait fesleğen ve çam fıstıklı Genovese, ceviz ve ricotta peynirli Siciliana, domates ve grana padano peynirli Rosso’suyla piyasada en farklı çeşide sahip marka oluyor. Buna karşın yerli makarna üreticisi Pastavilla da içine kıyma katıldığında bolonez sosa dönüşen havuç, kapari ve baharatlardan oluşan domates sosu Napoliten ve mısır tanesi, acı biber, baharatlar ve bitki karışımından oluşan Meksika’nın acılı makarna sosu ile rekabete katılıyor. Knorr ise, dört farklı toz makarna sosu, Naturamaks’ın da, kıymalı Bolognese, fesleğenli Basilico, mantarlı ve çeşitli baharatlarla zenginleştirilmiş Alla Funghi sosu ile ön plana çıkmayı amaçlıyor.
Toz soslar 10 puan fark atıyor
Nielsen’in pazar araştırmasına göre, Türkiye’de hazır makarna sosu sektörü 2008’de 4 .5 milyon YTL’ye çıktı.
Toz ve sıvı olmak üzere ikiye ayrılan pazarın yüzde 55’ini, toz halinde paketlenmiş suyla karıştırılarak, makarnaya katılan soslar oluştururken, yüzde 45’lik payı ise kavanoz içinde satışa sunulan sıvı makarna soslarına kalıyor.
Pazarda, Filiz Gıda’nın Türkiye’de üretim ve ithalatını gerçekleştirdiği İtalyanlar’ın Barilla’sı, Tat’ın Pastavilla’sı, doğal gıda üreticisi Naturamaks markası ve Unilever’in Knorr’u ön plana çıkıyor.
Prego, Cirio, Artebella, Riscossa, Amoy, Kikkoman gibi ithal markalarda market raflarında yerini alıyor.
Adını İtalya’nın Napoli şehrinden alan sarımsaklı ve soğanlı domates sosu Napoliten, genellikle spagetti makarna ile sunulan kıymalı ve domatesli bolonez, Türk mutfağında en çok hazırlanan sos.