4 milyar dolarlık tüpgaz pazarında, korsan tüple rekabette zorlanan firmalar, çareyi "güvenli kapak" uygulamasında buldu.
Milangaz ve Likitgaz’ın "çıtçıt kapak"la, İpragaz, Ergaz, Bizim Gaz, Mogaz, Shell ve BP Gaz’ın da "Shrink kapak"la korsan dolumlarla mücadele ettiği pazarda Aygaz, "shrink kapak"a "hologram" ekleyerek, ön plana çıkmaya çalışıyor.
52 firmanın faaliyet gösterdiği 4 milyar dolarlık tüpgaz pazarında, korsan tüple rekabette zorlanan firmalar, çareyi "güvenli kapak" uygulamasında buldu. Milangaz ve Likitgaz’ın "çıtçıt kapak"la, İpragaz, Ergaz, Bizim Gaz, Mogaz, Shell ve BP Gaz’ın da "Shrink kapak"la korsan dolumlarla mücadele ettiği pazarda Aygaz, "shrink kapak"a "hologram" ekleyerek öne geçmeye çalışıyor.
Yılda toplam 3 milyon 600 bin ton LPG’nin tüketildiği Türkiye’de, bunun yüzde 41’i evlerde kullanılıyor. Evde kullanılan 1 milyon 485 bin ton LPG tüplerin, yüzde 90’i mutfak ve banyolarda kullanılıyor. Geri kalanını da kiloluk küçük tüpler oluşturuluyor. Sanayide ise 24 ve 45 kiloluk LPG tüpleri kullanılıyor.
Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı’nın yaptığı araştırmaya göre, pazarda faaliyet gösteren 52 firmadan bazıları, LPG tüp maliyetinin 20 doları bulması nedeniyle, diğer firmaların tüplerini piyasadan toplayarak, dolum yapma yoluna gidiyor. Bu da, hem kullanıcıların güvenliğini tehtit ediyor, hem de haksız rekabete yol açıyor.
Aygaz, Milangaz, İpragaz, Shell, BP gibi sektörün önde gelen firmaları da, birbirleriyle rekabet etmek yerine kaçak dolumla mücadelede etmek zorunda kalıyor. Bu da, firmaların ürünlerinde hologram, shrink, çıt çıt gibi farklı kapak uygulamalarına gitmesine yol açıyor.
KİM NE UYGULUYOR?:
Firmalar, tüplerinin vanasının üzerine "çıtçıt", "shrink" gibi farklı adlar taşıyan kapakları yerleştirerek, tüketicilerin korsan tüp kullanımını önlemeye çalışıyor. ’Shrink’te, tüpe önce plastik bir kaplama takılıyor. Ardından bu kapağın üstüne sıcak buhar uygulanarak, üzerine firmanın amblemini taşıyan plastik malzeme ekleniyor. Shell Gaz, BP Gaz, Total Gaz, Mogaz, Ergaz, İpragaz gibi firmalar, "shrink" uygulamasında bulunuyor. Aygaz ise "shrink" kapaklarda kullanılan plastik malzemenin üzerine "hologram" ekliyor. Böylece, kapağın taklit edilmesi engellenmeye çalışılıyor. Milangaz ve Likitgaz’ın üreticisi Demirören Şirketler Grubu ise tek kullanımlık çıt çıt uygulamasında bulunuyor. Kapak, polietilen malzemeden üretiliyor. Üzerinde şirketin logosu bulunan kapak, açıldığında, plastik iki parçaya ayrılıyor. Bir daha birleştirmek mümkün olmuyor. Bazı küçük şirketler ise korsan ürünlere karşı, önlem olarak vanayı karton ile sarıp, zımbalama yoluna gidiliyor.
PAZAR PAYLARI:
Türkiye’de LPG gaz sektöründe toplam 52 firma faaliyet gösteriyor. LPG Derneği’nin verilerine göre, pazarın liderliğini Aygaz elinde bulunduruyor. Aygaz’ı Milangaz takip ediyor. Üçüncü sırada ise İpragaz geliyor. BP, Mogaz, Bizimgaz, Shell, Ergaz gibi firmalar da pazarda öne çıkıyor.
Firmaların yapamadığını zamlar yaptı
LPG’ye yapılan zamlarla 12 kilogramlık tüpgaz fiyatının 30 milyon liraya kadar ulaşması, firmaların korsan tüple mücadelesinde önemli bir etken oldu. Shell Gaz Tüplü Satış Müdürü Erdem Sevim "Fiyatlar 30 milyona yükselince tüketiciler aldıkları tüpün markalı olması konusunda daha dikkatli davranmaya başladı. Fiyatların yükselmesi, başlı başına bir kontrol mekanizmasının oluşmasını sağladı" dedi.
Yan yatırıp sıcak suya oturtan var
TÜRKİYE’de 12 kilogramlık ev tipi tüplerin ortalama ayda 1 kez değiştirildiğini söyleyen Aygaz Pazarlama Grup Müdürü Rıdvan Uçar, "Ancak, bazı bilinçsiz tüketiciler tüpün kullanım süresini artırabilmek için tüpü yan yatırma ya da sıcak suya oturtma gibi yöntemlere başvuruyor. Oysa, gazın çabuk buharlaşmasını sağlayan bu tip uygulamalar, tüp kazalarının en önemli etkenlerini oluşturuyor" dedi.
Patlayan tüp değil gaz oluyor
TÜRKİYE’de yaşanan tüp kazalarının yalnış kullanım ve ihmalden kaynaklandığını söyleyen Demirören İcra Komitesi Başkan Yardımcısı Tayfun Demirören, "Ev içinde doğalgaz ile tüpün tehlikesi eşittir. Çünkü patlayan tüp değil, gazdır. Eğer kaçak olursa her ikisinde de kaza yaşanma riski olur. Ayrıca, gaz zehirlemesi de doğru değil. Zehirleyen bacasız şefbenlerden çıkan gazın oksijeni yakmasından kaynaklanır. Oksijen yanınca da odanın içindekiler boğulur" dedi.
DÜZELTME
Geçtiğimiz hafta tüketici köşesinde yayınlanan ’TÜBİTAK bastırdı, 650 trilyonluk sucukta tercih, markaya kaydı’ başlıklı haberde yer alan tabloda İkbal, Aytaç ve Pınar’ın dana beyaz et karışım sucukları yer almıştır. Bu firmaların yüzde yüz dana etinden üretilen sucukları da bulunmaktadır. Bu sucuklar satışlarının çoğunluğunu oluşturmaktadır.