BAZI firmalar, gazetelere ilanlar vererek, bir çok ürün için açık eksiltmeler organize ediyor. Bu ilanlarda, ürünlerin fiyatı, atılan mesajın sayısı oranında indiği vurgulanıyor. Oysa, gönderilen her 800 bin liralık mesaj, ürünün fiyatında sadece 50 bin liralık indirime neden oluyor. Bunun sonucunda 5 milyon liralık indirim için bile 80 milyon liralık mesaj gönderilmesi gerekiyor.
İNDİRİX adlı firma, ‘‘SMS gönder, fiyatı indir’’ sloganıyla gazetelere ilanlar vererek, telefondan klimaya, Tarkan'ın dudu CD'sinden çocukların yeni merakı babylade oyuncaklarına kadar bir çok ürün için açık eksiltme organize ediyor. Katılımcılar, cep telefonlarından kısa mesaj göndererek istedikleri ürünün fiyatını indirtebiliyor. Ancak, açık eksiltme sırasında gönderilen her 800 bin liralık kısa mesajın sadece 50 bin lirası indirim olarak yansıyor. Bunun sonucunda, 5 milyon liralık bir indirim için bile katılımcıların en az 80 milyon liralık mesaj göndermesi gerekiyor.
İndirix adlı açık eksiltme firmasının ilanlarında yer aran ürünlerin kod numaraları cep telefonlarından SMS olarak firmanın kısa mesaj servisine gönderiliyor. Mesaj gönderildikten sonra ürünün o andaki fiyatını gösteren bir SMS mesajı, müşterinin telefonuna yollanıyor. Ürün için yapılan indirim, o anda indirim için gönderilen tüm mesajları kapsıyor. Bunun sonucunda, gerçekleştirilen indirimde, sadece mesajı gönderenin değil, tüm katılımcıların katkısı etkili oluyor. Fiyat, atılan SMS sayısı kadar iniyor. Her mesaj gönderenin ürünü alacak diye bir kural da yok. Eğer bir başkası daha önce ‘‘Al’’ talimatı vermiş ise, ürünün sahibi o oluyor. Diğerleri bir sonraki açık eksiltmeyi beklemek zorunda kalıyor. Bir sonraki açık eksitme de bir saat sonra başlıyor. Kural gereği, müşteri, bu açık eksiltmeye de kaldığı yerden değil, silbaştan yeniden başlamak zorunda kalıyor.
KARINCA DUASI
Açık eksiltmeyle ilgili asıl can alıcı kurallar ise ilanın en alt kısmında yer alıyor. Ancak firmanın bu bölümde, ‘‘karınca duası’’ gibi küçük puntolar kullanılması, kuralların açık eksiltmeye katılanların dikkatinden kaçmasına neden oluyor.
Bu bölüm incelendiğinde, ilk mesajın fiyat indiriminde etkisinin olmadığı anlaşılıyor. Mesaj gönderildikten sonra gelen SMS'de, ürünün o andaki indirimli fiyatı yerine bir sonraki açık eksiltmenin başlama saati yer alıyor. Ayrıca, ürün için belirtilen fiyatın, piyasa tahmini fiyatı olduğu da belirtiliyor. Bu da açık eksiltmede açıklanan fiyatların piyasa fiyatlarının üzerinde olduğunun artaya çıkması durumunda, müşterilerin itiraz etme şansını ortadan kaldırıyor.
Bu bölümde ayrıca, İndirix servisinde her mesajının Türkcell aboneleri için 4 SMS, Hazırkart kullanıcıları için de 8 kontür olduğu anlaşılıyor. Buna karşın, gönderilen her indirim mesajında ürünlerin fiyatı ise sadece 50 bin lira iniyor. Bu da, açık eksiltmeye katılanların ortalama 800 bin lira karşılığında gönderdiği her bir mesaj, ürünlerin fiyatına 50 bin lira olarak yansıyor. Bunun sonucunda ürün fiyatlarında yapılan her 5 milyon liralık indirim, katılımcıların cebinden 80 milyon lira çıkmasına neden oluyor.
Böylece, indirime rağmen sürekli kazanan firma oluyor. Katılımcılar, 80 milyon liralık mesaj bedelinin sadece 5 milyon lirasını geri alabilirken, firmanın kasasına 75 milyon lira giriyor.