Kartuş 180 milyon dolara ulaştı orjinal-alternatif kavgası başladı

TÜRKİYE’de 180 milyon dolarlık hacme ulaşan kartuş ve toner sektöründe, orijinal ürünlerin fiyatı yazıcıların fiyatını zorluyor. Bu da HP, Canon, Epson, Lexmark gibi orijinal ürünlerle Pelikan, KMP, Jettec, Armor, Print-Pen ve H-Print gibi alternatif ürünler arasındaki fiyat farkının yüzde 40’lara ulaşmasına yol açıyor.

TÜM dünyayı etkisi altına alan küresel krizden, kartuş ve toner sektörü de nasibini alıyor. Türkiye’de 180 milyon dolarlık hacme ulaşan sektörde, orijinal ürünlerin fiyatı nerdeyse yazıcıların fiyatına ulaştı. Bu durum da, kartuş ve toner pazarında, tüketici eğiliminin hızla alternatif ürünlere kaymaya başlamasına neden oldu. Orijinal kartuş ve tonerlerle alternatif ürünler arasındaki fiyat farkının yüzde 40’lara ulaşması, alternatif ürünlerin pazardaki payının büyümesine neden oldu.

Şimdiden yüzde 5

Pazardaki bu yapı, alternatif ürünlere pek çok yeni marka eklenmesine de neden oldu. HP, Canon, Epson, Lexmark gibi orijinal markaların hakimiyetinde olan pazarda, Pelikan, KMP, Jettec, Armor’dan oluşan alternatif ürünlere, Print-Pen ve H-Print gibi yerli markalar da eklendi. Kartuş doldurmanın tüm sektörden aldığı pay yüzde 20 olurken, alternatif ürünlerin payı da daha şimdiden yüzde 5’leri buldu.

Fiyat farkı açılıyor

180 milyon dolarlık hacme ulaşan kartuş ve toner pazarında yazıcı üreticilerine ait orijinal ürünlerin payı yüzde 75’i buluyor. Ancak bu kartuş ve tonerlerin fiyatı, üretici firmaların satış politikaları nedeniyle yazıcıların fiyatına ulaşıyor. Bu da tüketicileri, alternatif ürünlere ve biten kartuşlara yeniden dolum yapan kuruluşlara itiyor.

En ucuz toner 37 Euro

Biten kartuşların 7 ile 10 TL’ye, tonerlerin de 30 ile 50 TL’ye yeniden doldurulduğu pazarda, orjinal kartuşların fiyatı 8 Euro ile 30 Euro, tonerlerin fiyatı da 50 ile 125 Euro arasında değişiyor. Alternatif ürünlerde ise fiyat kartuşta 5 Euro ile 18 Euro, tonerde de 37 Euro ile 80 Euro arasında kalıyor.

En az dolum işlemi Marmara Bölgesi’nde

KARTUŞ ve toner dolumu, fiyat açısından çok cazip görünse de bu işlem, tüketicilere pahalıya mal olabiliyor. Bu da, yeniden dolumla yeterli sayıda çıktı alınamaması ve çıktı kalitesinin istenilen düzeyde olamamasından kaynaklanabiliyor. Yazıcı başına düşen dolum işlemi en fazla, Doğu Anadolu Bölgesi’nde, en az da Marmara Bölgesi’nde gerçekleşiyor.

170 yılda mürekkepten lazer yazıcıya

KARTUŞ ve toner sektöründeki gelişim, şirketlerin büyüme hikayelerini de etkiliyor. Daha çok dolmakalemleriyle tanıdığımız Pelikan, bugün kartuş ve toner üreticilerinden biri olarak dünyada adından söz ettiriyor. 170 yıldır mürekkep alanında faaliyet gösteren, 2 bin 500 çalışanıyla 5 farklı ülkede üretim gerçekleştiren Pelikan, dolmakalem ile başlayan macerasını bugün okul ve ofis sarf malzemeleri ile özel dizayn yazı ürünleri alanında sürdürüyor. Almanya’nın önde gelen mürekkep üreticilerinden biri olarak bilinen Pelikan’ın, İsviçre’nin Wetzikon kasabasında mürekkep püskürtmeli kartuşlar ve lazer yazıcılarda kullanılan toner için oluşturduğu bir Ar-Ge tesisi bulunuyor. Bu tesisin kapılarını ilk kez dünya basınına açan Pelikan, Wetzikon’da geliştirdiği kartuş ve tonerlerin üretimini de Çek Cumhuriyeti’nde gerçekleştiriyor. Pelikan Başkan Yardımcısı Arno Alberti, "Orijinal markaların kartuşlarında yaşanan bazı sorunları da İsviçre’deki bu merkezimizde giderebiliyoruz. Bu da bizi, teknoloji açısından öne geçiriyor."
Yazarın Tüm Yazıları