Paylaş
Yasa, internet ve cep telefonu üzerinden ticari elektronik ileti gönderen kişi ve kuruluşlara reklam içerikli SMS ya da e-posta göndermeden önce, portföylerinde yer alan potansiyel müşterilerinden onay alma zorunluluğu getiriyor. Onay alınmadan gönderilen mesajlar için bin liradan 15 bin liraya kadar idari para cezalarını öngörüyor. Bu da, bir anda ceza yaptırımıyla karşı karşıya kalan firmalarda, telaş yaşanmasına yol açıyor. Bu panik de özellikle çeşitli kanallarla pazarlanan e-posta adres ve cep telefonu numaralarıyla potansiyel müşteri portföylerini oluşturan firmalarda yaşanıyor. Bu firmalar şimdi, yüklü para cezalarını ödememek için potansiyel müşterilerinin e-posta adresleri ile cep telefonlarına mesaj atarak, bundan sonra gönderilecek kampanya ve reklam mesajlarına onay vermelerini istiyor.
ONAY MESAJI ŞART
Geçtiğimiz ekim ayının sonunda TBMM’de kabul edilerek, 5 Kasım 2014 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan ve firmaların internet ve cep telefonu kullanıcılarının kabusu haline dönüşen kampanya ve reklam içerikli mesajlarına ‘onay’ zorunluluğu getiren 240 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, Avrupa Birliği uyum çerçevesinde kişisel veriler ile tüketicileri e-ticarette korumayı, iletişimin gizliliğini sağlamayı amaçlıyor. Yasa, internet ve cep telefonu üzerinden ticari elektronik ileti gönderen kişi ve kuruluşların bundan böyle reklam içerikli bu SMS ya da e-postaları göndermeden önce, müşterilerinin onayını alma zorunluluğu getiriyor. Onay alınmadan gönderilen mesajlar için idari para cezalarını kapsıyor. Yasa, firmalara müşterilerinden bu onayı da, sözleşme imzalatma, SMS yoluyla onay mesajı göndertme ya da sitenin üyelik sayfasına tıklatma yöntemiyle alabilmelerine imkan sağlıyor. Bu onay izni alınmadan spam mesajlarının toplu halde gönderilmesi durumunda ise cezaların katlanarak uygulanmasını içeriyor.
İLETİYİ ALMAKTAN VAZGEÇME HAKKI
Yeni yasa, tüketicilere, onayladıktan sonra bu iletileri almayı istedikleri zaman durdurabilme hakkı da veriyor. Mesajların gönderildiği internet ve cep telefonu kullanıcıları, diledikleri zaman bu mesajları almaktan gerekçe göstermeksizin vazgeçebiliyor. Firmaların tüketicinin bu hakkını gönderdikleri e-posta ya da SMS’lerde açıkça belirtmeleri de zorunlu olarak gerekiyor. Yasaya göre, tüketicinin bu letileri almak istemediğini belirtmesinden sonraki 3 gün içinde firmaların reklamlarını göndermeyi sonlandırmaları gerekiyor. Bu kurala uymayan farmalara ise uygulanacak ceza, 2 bin liradan başlayıp, 15 bin liraya kadar çıkıyor.
Yasa, gönderilen bu iletilerin içeriğini de gönderim amacına hizmet etmek zorunluluğunu getiriyor. İletinin cinsel içerikli olmaması gerekiyor ve promosyon içeriyorsa ilgili tüm hakların açık bir şekilde belirtilmesi gerekiyor. Ayrıca, gönderenin iletişim bilgilerinin de reklam içerikli bu iletilerde yer alması gerekiyor.
VERİ SAKLAMA VE GİZLİLİK ŞARTI
YASA ayrıca, telekomünikasyon firmaları ile e-posta pazarlaması yapan e-mail marketing kuruluşlarıyla ilgili düzenlemeleri de içeriyor. Bu kuruluşları, müşterilerileri ya da kullanıcıları tarafından sağlanan mal ve hizmetlerin hukuka aykırılığını kontrol etmekle yükümlü tutmuyor. Ancak tüm taraflara, bu konuyla ilgili yaptıkları işlemlerde elde ettikleri kişisel verileri saklama ve bu bilgilerin gizliliğini, güvenliğini sağlama sorumluluğu getiriyor. Ayrıca, satıcılar sipariş koşulları ve ücretleri hakkında da, ödemeden önce kullanıcıları bilgilendirmek zorunda.
Paylaş