Hükümet ÖTV’yle bastırıyor rakıda rekabet iyi kızışıyor

MEY Gıda Tekel Alkollü’yü devralınca hareketlenen 1.5 milyar YTL’lik rakı pazarı, Efe ve Burgaz’ın katılımıyla kızıştı.

Tariş-Tat’ın temmuzda gireceği pazarda, Almanya’dan Aslan Sütü, Fransa’dan Turquaise ve Yunanistan’dan Turaqi de free shop üzerinden pay kapmaya çalışıyor. ÖTV darbesi yiyen rakının tüketimi ise düşüyor.

YILDA 1.5 milyar YTL’lik (1.5 katrilyon lira) rakı tüketilen Türkiye’de şimdi, Tekel’in özelleştirme kapsamındaki 19 fabrikasını satın alarak, ‘aslan payı’nı ele geçiren Mey Gıda’dan pay kapma yarışı başladı. Mey Gıda’nın Yeni Rakı başta olmak üzere, Tekirdağ, Kulüp ve Altınbaş’ın üretimini Tekel’den devralmasının ardından, Elda Efe’yle, Gariboğlu Grubu da Burgaz’la rakı pazarına girdi. Tariş ve Koç Grubu da, 200 mililitrelik şişelerde üreteceği rakılarla, pazarda kalıcı olmaya hazırlanıyor. Almanya’da üretilen Aslan Sütü, Fransa’da üretilen Turquaise ve Yunanistan’da üretilen Turaqi marka rakılarda, free shop’lar aracılığıyla, market raflarına girmeye başladı.

RAKI DÜŞTÜ: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı’nın yaptığı araştırmaya göre, Tekel’in alkollü içkiler bölümünün özelleştirilmesiyle birlikte hareketlenen rakı pazarında geçen yıl beklenen büyüme, Özel Tüketim Vergisi’ne takıldı. ÖTV’nin artmasıyla birlikte 2003’te 53 milyon litre (75 milyon şişe) olan rakı tüketimi, 50 milyon litreye (72 milyon şişe) geriledi. Gerilemede hükümetin alkollü içkilere art arda yüklediği Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) artışı da etkili oldu.

ŞARAP VE BİRA ARTTI: Rakı tüketiminde yaşanan düşüşe rağmen, 2004’te şarap ve bira tüketiminde artış kaydedildi. Bu da, son yıllarda Türkiye’de alkollü içki tüketme alışkanlığının değişme eğilimine girmesinden kaynaklandı. Geçtiğimiz yıl 2 milyar YTL’lik bira tüketilirken, şarap tüketimi de 100 milyon şişeyi buldu.

PAZAR KIZIŞACAK: Mey Gıda’nın Genel Müdürü Galip Yorgancıoğlu, Elda ve Garipoğlu Grubu’nun ardından Tat-Tariş’in de devreye girmesiyle rakı pazarındaki rekabetin daha da kızışacağını söyledi. Pazardaki hakimiyeti, yüzde 70’lik payla Yeni Rakı’nın elinde bulundurduğuna dikkat çeken Yorgancıoğlu, ‘Pazardaki payımız, yeni markaların piyasaya peş peşe girmesinden etkilenebilir. Ancak, rekabet ortamının oluşması, pazarın da büyümesine yol açacak. Bu da, tüm firmalar gibi bizi de etkileyecek’ dedi.

YENİ MARKALAR SIRADA: Rakı pazarına Efe, votkaya ise Dobra’yla giren Elda’nın İçecek Genel Müdürü Egemen Demirtaş, yeni markaları piyasaya sürmeye hazırlandıklarını söyledi. Demirtaş, ‘Efe’den sonra şimdi, Sarı Zeybek ve Çilingir’i piyasaya sürmeye hazırlanıyoruz. Dinlenme süresi daha uzun olan Sarı Zeybek’le, damak keyfine önem verenleri, Çilingir’le de cazip fiyat arayanları hedefliyoruz’ dedi.

HEDEF YÜZDE 20: Rakıda Burgaz, votkada ise İstanblue markasıyla alkollü içkiler pazarına giren Garipoğlu Grubu’na bağlı Burgaz Alkollü İçecekler Satış Müdürü Erdoğdu Şentürk, yeni markaları piyasaya sürmeye hazırlandıklarını söyledi. Pazara iki ay önce girmelerine rağmen satış hedeflerini yakaladıklarına dikkat çeken Şentürk, ‘Burgaz’dan sonra şimdi de dinlenme süresi daha uzun olan Ata rakıyı piyasaya sürmeye hazırlanıyoruz. Bu iki markayla, pazardan yüzde 20 pay almayı amaçlıyoruz’ dedi.

SADECE RAKI ÜRETECEK: Tariş ve Koç Grubu’nun birlikte kurduğu Tariş-Tat’ın Genel Müdürü Ali Gök, sadece rakı üretimi için 13 milyon dolarlık yatırım yaptıklarına değindi. Temmuz ayından itibaren yılda 5 milyon litre rakı üreteceklerine dikkat çeken Gök, ‘İlk etapta yüzde 10, kapasite artırımından sonra da yüzde 15’lik pazar payı hedefliyoruz. Planlarımızı sadece iç pazar için değil, ihracat üzerine de yapıyoruz’ dedi.

Alkollü içki pazarında son durum

Bira dahil toplam 4.3 katrilyon lira hacme ulaşan alkollü içki pazarında yılda 1 milyar 140 milyon litre tüketim gerçekleşiyor.

Yıllık bira tüketimi, 1 milyar litreyi buluyor.

Yılda 80 milyon litre şarap tüketiliyor.

Yıllık rakı tüketimi 50 milyon litrede kalıyor.

Yılda 6 milyon litre votka içiliyor.

Viski tüketimi yıllık 1.5 milyon litre.

Yılda 1 milyon litre cin içiliyor.

Marmara rakıcı Ege şarapçı

TÜRKİYE
’de en fazla rakı, Marmara Bölgesi’nde tüketiliyor. Ege ve Akdeniz’de ise alkollü içki tüketiminde şarap, ön plana çıkıyor. Gençlerin tercihi ise birada yoğunlaşıyor. Toplam içki tüketiminin yüzde 75’i Marmara, Ege ve Akdeniz bölgesinde gerçekleşiyor. Erkekler Yeni Rakı’yı, kadınlar ise Tekirdağ’ı tercih ediyor.

Uzo’ya ürettiriyor Türkiye’de satıyor

LEON
Razzan adlı Türk girişimcinin, iki yıl önce Yunanistan’daki Uzo fabrikalarında fason olarak ürettirdiği Turaqi marka rakılar, free shop’lar aracılığıyla, İstanbul’da ki market raflarına girmeye başladı. Turaqi markasının Türk ve rakı kelimelerinden türetildiğine dikkat çeken Razzan, ‘Turaqi’yi Yunanistan’da ürettiriyoruz ama, Uzo’yla karıştırılmaması gerekiyor. Formülü bize ait ve tamamen Türk damak tadına uygun olarak üretiliyor. Turaqi, iki yıl gibi kısa sürede Türkiye’de ki Duty Free’lerden yüzde 15 pay alarak, bizim hedefimize ulaşmamızı sağladı’ dedi.

Yeni Rakı free shopta da lider

ATÜ
İçki Sigara Satış Müdürü Hüma Çelen, Yeni Rakı’nın sadece rakılar arasında değil free shoplarda satılan tüm alkollü içkiler içinde de ilk sırada yer aldığını söyledi. Çelen, Yeni Rakı’dan sonra free shoplarda en fazla J&B marka viskilere talep olduğuna dikkat çekti.

300 yıl önce evde üretim başladı kaçak rakıyı Atatürk yasakladı

TÜRKİYE
’de ilk rakı üretimi, bundan tam 300 yıl önce, alkolle anasonun karıştırılıp, imbikte damıtılmasıyla başladı. 1926 yılında Atatürk’ün emriyle, evlerde kaçak rakı üretimine son verildi. Alkol ve alkollü içki satışı devlet tekeline alındı. 1932 yılında Tekel, rakı üretim ve satışına başladı. Ancak, Tekel’den alınan sumayla (şeker kamışı alkolü) kaçak rakı üretimi devam etti. 1944 yılında suma satışının durdurulmasıyla birlikte rakı üretimi tümüyle Tekel’e geçti. 2004 yılının Şubat ayında gerçekleştirilen özelleştirmeyle, rakı üretimi özel sektöre devredildi.
Yazarın Tüm Yazıları