Günlük hasılat 8.5 bin YTL oldu, halı saha zenginleri doğdu
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
TÜRKİYE’nin en cazip meslekleri arasına giren halı sahaların sayısı 12 bini, yıllık pazar hacmi de 1 milyar 100 milyon YTL’yi buluyor.
Haftanın 7 günü, 20 saat hizmet veren bu sahalarda, günlük gelir de 8 bin 500 YTL’ye kadar çıkıyor. Bu da, İstanbul gibi talebin yoğun olduğu illerde, sadece yapılaşma izni olmayan arsaların değil, otopark ve binaların da halı sahaya dönüşmesini sağlıyor.
TÜRKLERİN futbol tutkusu, 2 bini İstanbul’da olmak üzere sayıları 12 bine ulaşan halı saha işletmeciliğini, Türkiye’nin en cazip mesleklerden biri konumuna getirdi. Yıllık pazar hacmi 1 milyar 100 milyon YTL’yi bulması, sadece yapılaşma izni olmayan arsaların değil, otopark ve binaların da halı sahaya dönüşmesini sağladı. Bunda da, haftanın 7 günü, 20 saat hizmet veren halı sahalarda, günlük gelirin 8 bin 500 YTL’ye kadar çıkması etkili oldu. Türkiye’de ilk kez 1988 yılında açılan halı sahalar, 1992 yılından itibaren giderek yayılmaya başladı. Duvardan duvara halı döşeyen firmalar, halı saha işine soyundu. Pazardaki firma sayısı 45’e, yeni açılan ve yenilenen saha sayısı da yılda binleri buldu.
YÜZDE 80’İ AÇIK SAHA: Halı saha oluşturma maliyetinin 100 bin YTL ile 250 bin YTL arasında değiştiği pazarda, sahaların yüzde 80’ini açık olanlar oluşturuyor. Ancak, açıkların saatlik kiraları kapalılara oranla yüzde 50 daha düşük olmasına rağmen talep, özellikle kış aylarında soğuk, yaz aylarında da güneş nedeniyle kapalılarda yoğunlaşıyor. Bu da, açık sahaların kapalıya dönüşmesini beraberinde getiriyor. Rekabetin kızıştığı pazarda, 8 bin saha açıktan kapalıya dönüşmek için sıra bekliyor. Bu dönüşüm için harcanacak bedel de 640 milyon YTL’yi buluyor.
YAPAY ÇİM GÖZDE: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, 10 yıl öncesine kadar halının içine kum dökülerek oluşturulan bu sahalarda artık, yapay çim kullanılıyor. FİFA’nın desteklediği elyaf polyethylene malzemeden üretilen bu yapay çimlerin arasına da kum yerine granül katılıyor. Halı saha teknolojisindeki bu gelişmeler hem sahada koşmayı kolaylaştırıyor. Hem de maç sırasında düşüp yaralanma riskini azaltıyor.
ÇİM KALINLIĞI ÖNEMLİ: Futbol sahalarının üretim maliyetinde özellikle kullanılan yapay çimin kalınlığı etkili oluyor. Çim kalınlığında ise en fazla 55 milimetrelikler tercih ediliyor. Çim kalınlaştıkça, maç sırasında aşınmalara dayanım gücü artıyor. Yine de granüllerin etkisiyle aşınan yapay çimlerin 7 yılda bir yenilenmesi gerekiyor. Sahaların küçük olması nedeniyle, genellikle 6’şar kişilik takımlar maç yapabiliyor. Pazarda, saatlik kira ücretleri de şehir ve semte göre 20 YTL ile 150 YTL arasında değişiyor. Denizli, Diyarbakır gibi şehirlerde 1000 metrekarelik sahalar tercih edilirken, İstanbul, İzmir, Ankara gibi büyük şehirlerdeki sahaların genişliği ortalama 1500 metrekare oluyor.
3 ÜRETİCİ VAR: 45 firmanın faaliyet gösterdiği pazarda, yapay çim üreticisi firma sayısı 3’te kalıyor. Türkiye’nin ilk halı saha üreticisi PEBA’nın lider olduğu pazarda, Reform ve Telma da diğer üretici firmalar arasında bulunuyor. Toplam üretim kapasitesinin yüzde 40’ı Kore, Birleşik Arap Emirlikleri, İran ve Balkan ülkelerine ihrac ediliyor. İthalatçı firmalar arasında da Hedef Çim, Rant İnşaat, ve Sportes öne çıkıyor. Halı sahada maç kavramının İngiltere’de başlamasıyla birlikte gelişen pazarda, faaliyet gösteren firmalar şimdi özellikle Hollanda’da geliştirilen teknolojiyi uyguluyor. İthalatta en fazla öne çıkan ülke de Hollanda oluyor. İthalatta Hollanda’yı Uzak Doğu izliyor.
Türkiye’nin halı saha profili İlk halı saha 1988’de açıldı
Türkiye genelinde 12 bin halı saha var.
İstanbul’daki halı saha sayısı 2 bin.
Yatırım maliyeti 100-250 bin YTL.
Halı saha yapan firma sayısı 45.
Saatlik kira ücreti 20-150 YTL.
Sit alanı arsaya halı saha formülü
HEFEF Çim’ın sahibi Uğur Develik, Türkiye’de halı sahaların en yaygın olduğu şehrler arasında İstanbul’un başı çektiğini söyleyerek, "Özellikle Etiler, Levent gibi semtlerde veya Boğaz öngörünüm bölgesinde yapım ruhsatı alamayalar, bina yapamayınca, halı sahaya yöneliyor. Bu durumun en fazla yaşandığı İstanbul’da halı sahaların sayısı 2 bini buluyor. Aylık bakım masrafları ortalama 500 YTL olan bu sahalarda müşterilerin nakit ödeme yapması, pazarı cazip hale getiriyor. Müşterilerin çoğunluğunu da sanıldığı gibi gençler değil, 25-45 yaş arası erkekler oluşturuyor" dedi.
PVC kaplı kapalı sahalara dikkat
KAPALI sahalarda tercihin en fazla PVC kaplı çelik yapılarda yoğunlaştığını söyleyen yetkililer, "Çeliğin üzerine kaplanan PVC, spor sırasında statik elektrik üretilmesine yol açıyor. Bu da kalp krizi riskini önemli ölçüde artırıyor. Ayrıca, kapalı sahanın kalitesinde ve dayanıklılığında kullanılan çeliğin kalınlığı da önemli rol oynuyor. 2 milimlik profil yerine en az 3.6 milimlik boru kullanılması gerekiyor. Ancak, fiyatın daha ucuz olmasından dolayı ince çeliğin tercih edilmesi, yılda yaklaşık 17 futbol sahasının çökmesine neden oluyor" dediler.