Faturalarda aylık yüzde 4.5’e varan faizler var

ZAMANINDA yatırılmayan faturalar, vatandaşların karşısına aylık yüzde 4.5’i bulan faizleri çıkarıyor.

İGDAŞ, TEDAŞ gibi kurumların faturalara yansıttığı gecikme faiz oranı aylık yüzde 1.4 düzeyin-deyken, Turkcell ve Vodafone’da yüzde 4’e, TTNet ve Türk Telekom’da ise yüzde 4.5’e çıkıyor.

HER üç aboneden birinin doğalgaz, her dört aboneden birinin elektrik, her beş aboneden birinin su, her 10 aboneden birinin de telefon faturasını gecikmeli olarak ödediği Türkiye’de, zamanında yatırılmayan faturalar, vatandaşın karşısına aylık yüzde 4.5’e varan faiz çıkarıyor. İGDAŞ, TEDAŞ gibi kurumlar, zamanında yatırılmayan faturalara uyguladığı gecikme faiz oranlarını aylık yüzde 1.4’e çekerken bu, Turkcell ve Vodafone’da yüzde 4’ü, TTNet ve Türk Telekom’da ise yüzde 4.5’i buluyor. Bankalar, getirilen sınırlamalar yüzünden kredi kartı faiz oranlarını yüzde 2.44’e, gecikme faiz oranlarını da yüzde 2.94’e kadar çekerken, bazı kuruluşların zamanında yatırılmayan faturalar için uyguladığı gecikme faiz oranları yıllık yüzde 69’a ulaşıyor.

Gün sayısına göre

Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, gününde yatırılmayan elektrik, su, doğalgaz, internet ve telefon faturalarına yansıtılan faiz, günlük ve aylık olarak belirleniyor. Aylık gecikme faiz oranları, yüzde 1.40’dan başlayıp, kuruma göre yüzde 4.5’e kadar çıkabiliyor. En düşük faizi de 19 Ekim’de yüzde 1.94’dan yüzde 1.40’a çeken İGDAŞ ve TEDAŞ uyguluyor. Bunda da gerek TEDAŞ’ın gerekse İGDAŞ’ın hem abonelerinin mağduriyetini önlemek hem de birikmiş alacaklarını kolay tahsil etmek istemesi etkili oluyor. Zamanında ödenmeyen ve geciken faturalara yansıtılan en yüksek faiz oranlarında ilk iki sırayı, Türk Telekom ve TTNET alıyor. TTNet ve Türk Telekom, zamanında yatırılmayan faturalara aylık yüzde 4.5 faiz yansıtma yoluna gidiyor. Gecikme faiz oranları sıralamasında Telekom ve TTNet’i GSM operatörü kuruluşlar izliyor. Vodafone ve Turkcell, zamanında yatırılmayan faturalara aylık yüzde 4 gecikme faizi uygularken, bu Avea’da yüzde 2.94’e iniyor. Kurum ve kuruluşlar, aylık belirledikleri faiz oranlarını, faturanın son ödeme tarihi ile fiili ödeme tarihi arasındaki gün sayısı üzerinden hesaplayarak, bir sonraki faturaya yansıtıyor.

Otomatik ödeme talimatı

Elektrik, su, telefon ve doğalgaz faturalarını hiç aksatmadan günü gününe ödeyen abonelerin sayısı da, banka hesapları üzerinden verilen otomatik ödeme talimatları ve kredi kartıyla ödeme imkanının sağlanması sayesinde hızla artıyor. Doğalgaz faturalarının yüzde 59’u, su faturalarının yüzde 38’i, elektrik faturalarının da yüzde 20’si otomatik ödeme talimatıyla tahsil ediliyor.

Hangi kuruluşun abonesi borcuna ne kadar sadık

AYEDAŞ: 1 milyon 947 bin abonesi bulunan Anadolu Yakası’nın elektrik dağıtım kuruluşunda, 379 bini bireysel, 88 bini de kurumsal olmak üzere faturasını gecikmeli olarak ödeyen abone sayısı 467 bini buluyor. Bu da hizmet verilen abone sayısının yaklaşık yüzde 25’ine denk geliyor. Abonelerin yüzde 80’i kurum veznelerinden, yüzde 20’si de internet ya da banka üzerinden ödeme yapıyor.

İGDAŞ: 2 milyon 170 bini bireysel olmak üzere toplam 3 milyon 105 bin 517 abonesi bulunan kurumda, otomatik ödeme talimatı veren müşterilerinin sayısı 587 bini aşıyor. Abonelerin yüzde 57’si bankalar üzerinden, yüzde 2’si kredi kartıyla, yüzde 41’i de veznelerden fatura ödemesi gerçekleştiriyor. Abonelerin yüzde 64’ü faturalarını zamanında, yüzde 32’si de gecikmeli olarak yatırıyor.

İSKİ: Toplam 3 milyon 983 bin 565 abonesinden yüzde 78’i su faturalarını zamanında ödüyor. Abonelerin yüzde 22’si ise kuruma borçlu gözüküyor. Gecikmeli ödeme yapan abonelerden 866 bin 165’i bireysel, 2 bin 988’i ise kurumsal müşteri kapsamında yer alıyor.

TELEFON: GSM operatörü kuruluşlarda zamanında ödenmeye fatura oranı yüzde 5 ile yüzde 7 arasında değişiyor. Hiç ödemede bulunmayan abonelerin oranı ise yüzde 3 seviyesinde kalıyor.
Yazarın Tüm Yazıları