Dişçi faturasından korkan sıktı, diş macunu tüketimi kişi başına iki tüpe çıktı

FARKLI taleplere uygun diş macunlarının peş peşe piyasaya sürülmesiyle birlikte, Türkiye’de diş fırçalama alışkanlığı da hızlandı. Yıllık hacmi 185 milyon dolara ulaşan pazarda, kişi başına yıllık tüketim 1.5 tüpten 2 tüpe ulaşırken, bunda bilinçlenmenin yanı sıra, dişçi masraflarının da aile bütçelerini zorlamaya başlaması etkili oldu.

TARTAR oluşumunu önleyenden beyazlatana, diş aralarına sızandan ağız kokusunu önleyene kadar farklı taleplere uygun diş macunlarının piyasaya sürülmesiyle birlikte, Türkiye’de diş fırçalama alışkanlığı da hız kazanıyor. Yıllık hacmi 185 milyon dolara ulaşan pazarda, kişi başına yıllık tüketim, 1.5 tüpten 2 tüpe yani 75 gramdan 100 grama çıktı. Bu artışta son yıllarda yapılan bilinçlendirme kampanyalarının yanı sıra, dişçi masraflarının aile bütçelerini zorlamaya başlaması da etkili oluyor.

Yüzde 60 diş fırçalamıyor

Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, diş ve diş eti sorunlarına karşı koruma sağlayan, uzun süreli ferahlık ve beyazlatma özelliği bulunan ürünlere son olarak 21’nci yüzyılın hastalığı olarak görülen asit erozyonunu önleyen macunlar da eklendi. Tüketimde yaşanan hızlı artışa rağmen, yapılan araştırmalar, hálá nüfusun yüzde 60’ının dişlerini hiç fırçalamadığını ortaya koyuyor. Ancak, bu oranda hızlı bir düşüş gözleniyor.

Sorunlara çözüm öne çıkıyor

Türkiye’de Colgate, bakterilere karşı 12 saat koruma sağlayan formülü geliştirerek Total adıyla piyasaya sürmesinin ardından Signal de, özellikle diş etleri ile ilgili sorun yaşayan tüketiciler için Nutri-activ adlı yeni ürününü çıkardı. Signal bu üründe yer alan çinko-sitrat içeriğiyle diş eti kanaması ve iltihaplanma sorunu yaşayan tüketicileri hedef alıyor. İpana, yeni geliştirdiği ve diş minesinin yeniden yapılanmasına yardımcı olan, diş eti kanamaları ve iltihaplarını önleyen ve aşırı diş hassasiyetini kontrol altına alan Expert serisinin 3 yeni ürünüyle ön plana çıkmaya çalışıyor. Sensodyne ise Pronamel adlı yeni ürünüyle, asitli yiyecek ve içeceklerin diş ve diş minesi yüzeyinin yumuşamasına yol açan asit erozyonunu önlemeyi amaçlıyor.

35 yaş üstünün dişi hasta

Nüfusunun yüzde 47’sinin hiç dişçiye gitmediği Türkiye’de, her 100 kişiden sadece 22’si diş hekimine düzenli olarak gidiyor. Bu da 35 yaş üstündeki nüfusun yüzde 70’inin diş eti rahatsızlığı çekmesine neden oluyor. Türkiye’de tüketimin düşük olması aile fertleri tarafından diş fırçalama eğitimi verilmemesi, okullarda ağız sağlığı bilincini geliştirici programların yeterince uygulanmaması, üşenme ve diş fırçalama tembelliğine bağlanıyor.

Her yüz kişiden 60’ı dişlerini fırçalamıyor

NÜFUSUN yüzde 35’i dişlerini ara sıra fırçalarken, yüzde 60’ı ise hiç fırçalamıyor. Nüfusun sadece yüzde 5’i düzenli fırçalama alışkanlığına sahip. Fırçalayanların yüzde 57’si günde 2 kere, yüzde 26’sı ise günde 1 kere dişlerini fırçalıyor. Diş fırçalayan kişilerin yüzde 26’sı güzel görünme, yüzde 20’si sağlıklı olma kaygısı taşırken, yüzde 10’u ise kötü kokudan rahatsız olduğu için dişlerini fırçalıyor.

Pazarı 4 firma paylaşıyor

DİŞ macunu sektöründe 20’ye yakın firmanın faaliyet göstermesine rağmen, pazarın yüzde 93.8’ü dört firma arasında paylaşılıyor. Bu da yeni firmaların diş macunu sektörüne girmesini zorlaştırıyor. Palmolive, pazarda Colgate markası ile yer alırken, P&G İpana, Unilever Signal ve GSK ise Sensodyne markası ile yer alıyor. Pazarda liderliği yüzde 43.2’lik payla İpana elinde bulunduruyor. İpana’yı yüzde 24.6 ile Colgate, yüzde 15.4 oranı ile de Sensodyne izliyor. Signal ise yüzde 10.6 pazar payı ile pazarda dördüncü firma oluyor. Vepa, Clinomyn, Sanino, Thera Med, Banat ve Oral B de ön plana çıkan diğer firmalar arasında yer alıyor.

En fazla beyazlatıcı macunlar tüketiliyor

DİŞ
macunları, temel bakım, çocuk, ferahlatıcı ve beyazlatıcı, ileri bakım olarak dört çeşide ayrılıyor. Sektörden en fazla payı, yüzde 37 oranı ile ferahlatıcı ve beyazlatıcı ürünler alırken, temel bakım ürünleri yüzde 30, ileri bakım ürünleri de yüzde 30 pazar payına sahip. Çocuk ürünlerinin payı ise yüzde 3 oranında kalıyor.

Her 100 evden 76’sında var

TÜRKİYE’de her 100 evden 76’sında diş macunu kullanılırken yıllık kişi başına düşen diş macunu tüketimi de markaların yürüttüğü sosyal sorumluluk projeleri ile son iki yılda 75 gramdan 100 grama çıktı. Bu da, kişi başına 1.5 tüp olan yıllık tüketimin, 2 tüpe çıkmasını sağladı. Kişi başı tüketim Almanya’da 400 grama, Fransa’da 375 grama, İtalya’da 270 grama, ve İspanya’da da 155 grama kadar çıkıyor. İngiltere’de ise 480 gramı buluyor.
Yazarın Tüm Yazıları