Bankalardan fatura vurgununa ’ödeme merkezi kurma’ çözümü

SAYILARI 3 bine ulaşan korsan ödeme merkezleri yüzünden yaşanan fatura vurgun olaylarındaki artış, bankaları harekete geçirdi.

Çareyi kendi merkezlerini oluşturmakta bulan bazı bankalar, garantörlükleri altında Yetkili Ödeme Merkezi zincirleri oluşturmaya başladı. Küçük bir banka şubesi gibi faaliyet gösteren bu merkezlerden, hizmet bedeli karşılığında faturaların yanı sıra, trafik cezası, vergi, kredi kartı borcu ödenebiliyor, havale ve EFT işlemi yapılabiliyor.

ABONELERİN banka şubelerinde sıra beklemeden faturalarını yatırabilmelerine imkan sağlayan Fatura Ödeme Merkezleri yüzünden gerçekleştirilen vurgun olaylarındaki hızlı artış, sonunda bankaları harekete geçirdi. Bazı bankalar, internet şubeleri üzerinden yapılan fatura ödeme işlemlerine adet bazında kısıtlama getirirken, ING Bank ve Türkiye Finans Katılım Bankası gibi bazı bankalar da garantörlükleri altında Yetkili Ödeme Merkezi zincirleri oluşturmaya başladı. Gayrimenkul ve Banka teminat mektubu karşılığında açılmasına izin verilen bu merkezlerden yapılan fatura işlemlerinde, abonelerin cep telefonlarına ödendi mesajı gönderilerek, anında bilgilendirilmeleri sağlanıyor.

İstanbul’da 13 milyon fatura

Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, her ay sadece İstanbul’da 13 milyon fatura ödemesi gerçekleşiyor. Bunun yüzde 20’sini, sayıları 3 bini bulan ve korsan olarak faaliyet gösteren fatura ödeme merkezleri bankaların internet şubelerini kullanarak abonelerin adına yatırılmasını sağlıyor. Bu merkezlerin, yatırdıkları fatura başına abonelerden aldıkları komisyon ücreti de 95 Ykr’tan başlayıp, 2.5 YTL’ye kadar ulaşıyor. Fatura şayet kredi kartı üzerinden ödenmek istenirse, bu kez fatura bedelinin yüzde 3’ü oranında ek bir komisyon daha ödenmesi gerekiyor.

İşlem adedine sınır

Ancak, suistimale açık olan bu sistem, fatura vurgunlarını da beraberinde getiriyor. Abonelerden "yatırdım" diye toplanan paralar, kolayca cebe atılabiliyor. Gerçekleşen işlem sayısının fazla olması, kolay yoldan vurgun gerçekleştirmek isteyenler için de kaçırılmaz fırsat yaratıyor. Bu olaylarda yaşanan artış, bankaları da tedbir almak zorunda bıraktı. Bankalar, bir yandan internet şifresi ile gerçekleştirilen işlem adedini aylık 50 ile 150 arasında sınırlamalar getirirken, diğer yandan da kendi yetkili ödeme merkezlerini oluşturmak için harekete geçti. Belediyeler de vurgunların önüne geçebilmek için ruhsatı olmayan bu korsan fatura ödeme merkezlerini tek tek kapatma yoluna gidiyor.

Aylık 7.5 milyon YTL

Türkiye’de düzenlenen doğalgaz, su, elektrik ve telefon faturaların yüzde 55’i kurumların kendi oluşturdukları vezneler üzerinden yatırılıyor. Bu faturaların yüzde 25’inin ödemesi de bankalar üzerinden gerçekleşiyor. Bu da ya şubede sıra beklemek ya da otomatik ödeme talimatı vermek ve internet şubesini kullanmak yoluyla oluyor. Geri kalan yüzde 20 ise sayıları 3 bine ulaşan fatura ödeme noktalarından yapılıyor. Bankaların garantörlüğünde ruhsat alarak açılan merkezlerin sayısı da daha şimdiden 300’e ulaşıyor. Türkiye Finans Katılım Bankası güvencesi ile çalışan Faturavizyon’un İstanbul’da 60, ING Bank garantörlüğünde çalışan Yetkili Ödeme Merkezi sayısı da 210’u buluyor. İstanbul’da 5 milyon faturanın bu merkezler üzerinden ödenmesi, aylık 7 milyon 500 bin YTL’lik bir komisyon pastası oluşmasını sağlıyor.

Telefona ödendi mesajı geliyor

FATURAVİZYON: Türkiye Finans Katılım Bankası güvencesi ile faaliyet gösteren Faturavizyon şubelerinde sadece fatura değil, banka kredi kartı ödemesi, EFT ve havale işlemleri de yapılabiliyor. Ayrıca, tüm vergiler, SSK ve Bağkur primleri, trafik cezası ve taşıt vergisi de ödenebiliyor. Bayilerin tamamı teminatlı çalışıyor. Her bayi için şirkete 60 bin YTL’lik gayrimenkul ipoteği veya 30 bin YTL’lik teminat mektubu verilmesi gerekiyor. Tüm merkezler, banka şubelerinde olduğu gibi tek tip düzenleniyor. Faturalar ödendikten sonra abonenin cep telefonuna SMS gönderiliyor. Ayrıca, makbuzda bulunan referans numarası ile internetten sorgulama yapılabiliyor.
Yazarın Tüm Yazıları