11 akaryakıt dağıtım kuruluşunun 9 bin istasyonla faaliyet gösterdiği Türkiye’de dağıtılan hediyeler, pazar paylarını etkiliyor.
Bu nedenle verilen hediyelerin boyutu sürekli büyüyor. Porselen tabak, cam bardak, deterjan, oyuncakla yetinmeyen şirketler, müşterilerine alınan akaryakıt bedelinin yüzde 20’sini bulan para puan kazandırıp, 29 YTL’ye cep telefonu veriyor.
AKARYAKIT dağıtım şirketleri arasında yaşanan rekabet sürücülere kısa süre öncesine kadar kaçak ve hileli benzin yüzünden yaşadığı sorunları unutturmayı başardı. Marka bağımlılığını bir kenara bırakan araç sahipleri artık, "hangi istasyon ne hediye veriyor" arayışına girdi. Artık, kadın sürücüler için porselen tabak, cam bardak, deterjan, erkek sürücüler için cep telefonu, çocuklar için verilen konuşan bebek ya da oyuncak arabaları almak için istasyon, istasyon dolaşılıyor. Şimdi, akaryakıtta marka bağımlılığını ürünün kalitesi değil, verilen hediyenin cinsi belirliyor.
9 BİN İSTASYON: 11 akaryakıt dağıtım kuruluşunun 9 bin istasyonla faaliyet gösterdiği Türkiye’de dağıtılan hediyeler, firmaların pazar paylarında sürekli oynamalara yol açıyor. Bu da, verilen hediyelerin boyutunun sürekli büyümesine neden oluyor. Geçen yılı telsiz telefon kampanyasıyla kapatan BP, bu yıl hediye sezonunu cep telefonuyla açtı. 400 litre akaryakıt alan müşterilerine 29 YTL karşılığında cep telefonu hediye eden BP, telsiz telefonla artırdığı müşteri sayısını, cep telefonuyla markasına bağlamayı amaçlıyor.
GİTT İŞE YARADI: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, geçtiğimiz yıl, akaryakıt alan müşterilerine hediye olarak verdiği Güzel İnsan Taşıma Taşıtı’nın (GİTT) konuşan Murat 124 versiyonu oyuncakla çocuklu aileleri yakalamayı başaran Opet, pazar payını yüzde 1.7 oranında artırmayı başarmıştı. Opet, şimdi de 1 milyon adet konuşan Mike ve peluş bebekle hedefine ulaşmayı amaçlıyor. Opet, 100 YTL’lik yakıta karşılık, Kütahya Porselen’den 4 farklı tabak vererek, çocuklardan sonra kadın sürücüleri de yakalamayı amaçlıyor.
PARA PUAN DEVREDE: Opet ve BP’nin bu hediye atağına geçtiğimiz yıl verdiği taraftar çantası, doldur kazan kuponu, POMen oyun kartıyla katılan pazar lideri Petrol Ofisi, bu yıl müşterilerine Omomatik marka çamaşır deterjanı veriyor. Shell’de hediye rekabetine Formula 1’de sponsor olduğu Ferrari’nin iki vitesli 6 farklı oyuncak otomobilleriyle katılıyor. Geçtiğimiz yıl Card Finans’la 100 YTL’lik yakıt alan müşterilerine 20 YTL’lik hediye puan uygulamasını başlatan Total, şimdi de bu uygulamayı Maximum kartlara kaydırdı. Total, 75 YTL’lik akaryakıt alan müşterilerine 10 YTL hediye puan vererek, pazar payını artırmaya çalışıyor.
50 FARKLI HEDİYE KAMPANYASI: Tüm bunlara, hediyenin cinsine göre akaryakıt satışlarının yüzde 5 ile yüzde 30 arasında artması yol açıyor. Bu kampanyalar, istasyonların yeni müşteri kazanma oranlarını da yüzde 20’ye kadar çıkartabiliyor. Böyle olunca da, 11 akaryakıt dağıtım şirketinin her yıl ortalama 50 farklı hediye kampanyası düzenlemesine yol açıyor. Yılda 1 milyon 550 bin metreküp akaryakıt tüketiminin gerçekleştiği Türkiye’de, ortalama 50 YTL olan akaryakıt alımının, kampanyalarla 70 YTL ile 100 YTL’ye çıkartılması amaçlanıyor.
İSTASYONA ÖZEL KAMPANYA: Bazı firmalar, cazip kampanyalarla müşterilerde bağımlılık yaratmak için katılım şartı olarak marka kartı kullanmayı gösteriyor. Kartlara harcamalarını yükleten kullanıcılara kazandıkları puanlarla hediye kazanma imkanı da sağlanıyor. Firmalar, bu kartlar sayesinde istasyonlarının müşteri profilini belirleyerek istasyona özel kampanya da düzenliyor. İstasyonlar kampanya ve promosyonlara katılmama yoluna da gidebiliyor. Firmalar, bu istasyonların satışlarında kampanya dönemlerinde yüzde 20’ye varan düşüşler yaşandığına dikkat çekiyor.
PO’dan çamaşır deterjanı
2006 yılında POMan Marvel oyun kartlarının yanı sıra, bisiklet, telsiz telefonu, taraftar şapkası, Omomatik, Domestos, Cif gibi ürünleri içeren doldur kazan kartlarının dışında, taraftar çantası, yüzde 50 indirimli F1 bileti gibi kampanyalarla ön plana çıkan Petrol Ofisi, şu anda akaryakıt alan tüm müşterilerine herhangi bir sınır koymadan OmoMatik deterjan hediye ediyor. Kampanya sayesinde tüketicileri zorunlu tüketim malzemesi olan deterjan alımından kurtardıklarını söyleyen PO Kurumsal İletişim Müdürü Lebin Ebru Çokişler, "Kampanya, sürekli akaryakıt alan müşterilerin tüm deterjan ihtiyacını karşılayabiliyor. Ayrıca, marketten deterjan almalarına gerek bile kalmıyor. Tüketici en az akaryakıtla değeri en yüksek hediyeyi almak istiyor. Alım kararında en fazla bu etkili oluyor" dedi.
Ferrari’yle çocuklu aileleri hedef alıyor
SHELL, 26 Ocak 2007’de başlattığı Ferrari oyuncak araba kampanyası kapsamında, 5 adet iki vitesli ve 1 adet tek vitesli olmak üzere toplam 6 farklı Ferrari oyuncak hediye ediyor. Bu altılı koleksiyonun her biri için 100 YTL’lik akaryakıt almak gerekiyor. Kampanya ile özellikle koleksiyon meraklılarını hedeflediklerini söyleyen Shell yetkilileri, "Kampanyayla 60 yıldır süren Shell Ferrari teknik bakım işbirliğini istasyonlarımıza taşıdık. Koleksiyonu tamamlamak isteyen müşterilerimiz arayarak kampanyamızın ne zamana kadar devam edeceği hakkında bilgi istiyorlar" dedi.
Total’den hediye puan
GEÇEN yıl haziran ve temmuz aylarında "50 günde 50 Renault Modus" kampanyasıyla ön plana çıkan ve kampanya kapsamında 50 Renault Modus otomobil, 500 Formula bileti ve 5000 Renault F1 team uzaktan kumandalı oyuncak araba hediye eden Total, geçtiğimiz yılbaşı, 75 YTL yakıt alan müşterilerine Milli Piyango bileti hediye etmişti. Kampanyaya katılan Total müşterilerinden biri büyük ikramiyeyi elde ederken 119 milyon YTL toplam ikramiyenin 8.8 milyon YTL’si Total’den alışveriş yapan müşterilerin oldu. Aralık ayında 100 YTL’lik akaryakıt alımlarında HCBS karta 20 YTL hediye puan veren Total, şu anda aynı kampanyayı Maximum Cart’a kaydırdı. 75 YTL’ye 10 YTL maxi puan uygulamasında bulunuyor. Kredi kartı kampanyalarının sadece tek bir kredi kartına özel olması nedeniyle promosyonlara orala daha dar kapsamlı olduğunu söyleyen Total Kurumsal İletişim Müdürü Elif Birkan, "Geçen yıl düzenlediğimiz Renault Modus ve Milli Piyango kampanyalarına 1 milyonun üzerinde katılım gerçekleşti" diyor.
Gitt ve Mike’la kart sayısı 1 milyon oldu
GEÇEN yıl GİTT’in konuşan otomobili, Kütahya Porselen’in de tabağını hediye eden Opet, müşterilerine yönelik kampanyalarını Mike ve Peluş’un konuşan oyuncağıyla sürdürüyor. Özellikle, GITT ve Cem Yılmaz’ın Mike, Mike usta ve Peluş karakterleri sayeside pazarladıkları marka kartı sayısının 1 milyona ulaştığını söyleyen Opet Genel Müdürü Aydın Güneş, "Müşterilerimiz her 100 YTL’lik akaryakıt alımlarında Kütahya Porselen’den tabak kazanabiliyor. 4 farklı çeşitten oluşan bu tabaklardan, takım oluşturma oluşturma çabası, markaya olan bağlılığı da artırıyor. Gitt ve peluş bebekler sayesinde pazar payımız bir önceki yıla göre yüzde 1.7 arttı" dedi.
399 litre benzine bir cep telefonu
BP, 31 Mart’a kadar sürecek olan cep telefonu kampanyasına katılan müşterilerin aynı istasyondan toplam 399 litre benzin ya da 699 litre LPG alması gerekiyor. Bu müşterilere, Motorola C 113a cep telefonunu 29 YTL karşılığında veren BP’nin dizel motorlu araç sürücülere yönelik de bir kampanyası bulunuyor. BP istasyonlarından dizel alanlar, ’BP dizel club’ kartlarında biriken puanlarla bisiklet, televizyon, ütü, fırın gibi hediyelerden birini de kazanabiliyor. Müşteriler 1 litre dizel karşılığında 1 puan kazanıyor.