5 milyar kare fotoğraf çekiyoruz 120 milyon dolarlık bastırıyoruz

DİJİTAL makinelerin yaygınlaşmasıyla 120 milyon dolara ulaşan fotoğraf baskı pazarı, Kodak, Fuji, Yalçınlar arasında paylaşılıyor. Yılda 500 milyon adet baskının gerçekleştirildiği pazarda, fotoğraf stüdyolarının yanı sıra internet üzerinden faaliyet gösteren sanal stüdyoların sayısı da artıyor.

DİJİTAL makinelerin yaygınlaşmasıyla birlikte hızla büyüyen fotoğraf baskı pazarı, 120 milyon dolarlık hacme ulaştı. 2006’da 150 milyon dolara ulaşması beklenen pazarda yılda 500 milyon adet fotoğraf baskısı gerçekleşiyor. Bu da, fotoğraf stüdyolarının yanı sıra internet üzerinden faaliyet gösteren sanal stüdyoların her geçen gün yaygınlaşmasına neden oluyor. Buna da sanal stüdyo için profesyonel bir baskı makinesi ile internet üzerinde oluşturulan bir sitenin yeterli olması yol açıyor.

5 MİLYAR FOTOĞRAF: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, Türkiye’de yılda 5 milyar fotoğraf çekiliyor. Bunun sadece 500 milyonu karta basılıyor. Bu da, dijital fotoğraf makinelerinin yaygınlaşmasından sonra çekilen fotoğrafların albüm yerine bilgisayar ya da Foto CD’lerde saklanmasından kaynaklanıyor.

3 BİN LABORATUVAR: Türkiye’de sayıları 3 bini bulan fotoğraf stüdyosunun yanı sıra, internet üzerinden hizmet veren fotoport.com, fotograf.com, fotobas.com, hipfoto.com, fotosende.com gibi sanal stüdyolar da bulunuyor. İnternet üzerinden gerçekleştirilen baskı sayısının daha şimdiden yılda 5 milyon adede ulaşması, Fuji’nin ardından Hewlett Packard’ın da sanal fotoğraf sütüdyosu pazarına girmesini sağlıyor.

HER OBJEYE FOTOĞRAF: Çekilen fotoğrafların rozetten postere, Amerikan servisten bardağa, magnetten yastık kılıfına, mousepad’den yapboza kadar birçok objeye basılmasına da imkan tanıyan sanal stüdyoların elde ettiği ciroların yüzde 40’ını bu objelere basılan fotoğraflar oluşturuyor. Müşterilerine evlerinden çıkmadan fotoğraf basma imkanı sağlayan internet siteleri, siparişten sonra 2 günde istenilen baskıları adrese ulaştırıyor. Sanal fotoğraf laboratuvarları, 30 milyon ile 35 milyon lira arasında değişen siparişlere kargo ücreti de yansıtmıyor.

İKİ FOTODAN BİRİ DİJİTAL: Basılan her 2 fotoğraftan birinin dijital olduğu Türkiye’de, yapılan baskıların, yüzde 99’u da sütüdyolarda gerçekleştiriliyor. Toplam 3 bin fotoğraf stüdyosundan 2 bin 600’ü analog baskı gerçekleştiriyor. 800’ünde ise dijital makine ve cep telefonlarından baskı yapabilen minilab yer alıyor.

5 MAKİNEDEN 4’Ü DİJİTAL: Türkiye’de bu yıl satılan her 5 fotoğraf makinesinden 4’ünü dijitaller oluşturuyor. Araştırmalar dijital ve analog fotoğraf makinelerinin kullanım oranının ise eşit olduğunu gösteriyor. Türkiye’de yapılan baskılar için yılda ortalama 7 milyon metrekare fotoğraf kağıdı kullanılıyor. Türklerin fotoğraflarını albüm yerine kutu ya da sandıkta saklama alışkanlığı, baskı talebinin mat ve yarı mat kağıtlarda yoğunlaşmasını sağlıyor. Bunun da nedenini, parlak fotoğraf kağıtlarının üzerindeki parmak izini belli etmesinden kaynaklanıyor. Mat ve yarı mat fotoğraf kağıtlarının toplam pazardan aldığı pay yüzde 70’i aşıyor.

7 MİLYON RULOYA İNDİ: Dijital makinelerle birlikte rulo film satışları da hızla düşüyor. 2004 yılında 14 milyon rulo filmin satıldığı Türkiye’de bu yıl 10 milyon rulo film satılabildi. 2006 yılında ise 7 milyon adet rulo film satılması bekleniyor.

3 milyon fotoğraf evde basılıyor

CEP telefonuyla ısınma döneminin ardından şimdi fotoğrafı paylaşma ve kağıda dökme döneminin başladığını söyleyen HP Türkiye Görüntüleme ve Baskı Grubu Ülke Müdürü Fikret Ergüder, "Bugün Türkiye’de evlerde her saat 1000 adet resim basılıyor. Geçtiğimiz yıla kadar fotoğraflarını bilgisayarda saklayanlar bu yıl kağıda dökmeye başlayınca, pazar 1 yılda yüzde 500 büyüdü" dedi.

Fotoğraf baskıda boyut büyüyor

FOTOĞRAF baskılarında en fazla 10x15 santimetre ebadındaki standart boyutun tercih edildiğini söyleyen Fuji Film Kurumsal İletişim Müdürü Sebla Genç, "Standart boyutun ardından 13 x 18 santimetre ebadındaki kartlara gerçekleştirilen baskılar geliyor. Ancak, talep edilen baskı ebadı, gittikçe büyüyor" dedi.

Her 100 fotoğraftan biri internetten bastırılıyor

İNTERNETTEN fotoğraf baskısı gerçekleştiren sitelerin şu anda pazardan aldığı pay, yüzde 1’i geçmiyor. Fotograf.com Marka Müdürü Dilek Alperöz, "Oysa Amerika’da 4 fotoğraftan biri internet üzerinden bastırılıyor. Avrupa’da ise 5 fotoğraftan birini internet oluşturuyor. Sanal stüdyo pazarı Türkiye’de de hızla büyüyor" dedi.

Kiosk şimdi devlet dairelerine giriyor

TÜKETİCİLERİN kendi kendilerine fotoğraf basmasını, bu fotoğrafları kullanarak, CD ve kartpostal hazırlamasını sağlayan kiosk makineleri, 2006’dan itibaren devlet dairelerine de girmeye başlayacak. Kodak Türkiye Müdürü Bülend Nart, "Şu anda, Türkiye’deki kiosk makinelerinin sayısı, 50’yi buluyor. Ancak, bu yıl pasaport, emniyet müdürlüğü gibi devlet dairelerine de kiosk makineleri koymaya başlayacağız" dedi.

Sanal stüdyolarda baskı fiyatları

Adı Fiyatı(Ykr) - 10x15 cm

Fotograf.com41

fotobas.com35

fotoport.com45fotosende.com31

hipfoto.com45
Yazarın Tüm Yazıları