PaylaÅŸ
SON beş yılda bebe bisküvisinden, biberon, kaşık ve kavanoz tipi mama ağırlıklı beslenmeye hızla kayan Türkiye, yıllık yüzde 19’a ulaşan ortalama büyüme oranıyla bir anda dünyanın en hızlı büyüyen mama pazarlarının arasına girmeyi başardı. Bunda da bebek gelişiminde sağlıklı beslenmeyi yağlayan yenilikçi ürünlerle yıllık mama tüketiminin 27 bin 198 tona, yıllık pazar hacminin de 455 milyon liraya ulaşması etkili oldu.
Pazarda yaşanan bu hızlı büyümede, firmaların biberon, kaşık ve kavanoz mamalarına ek olarak, taze meyvelerden ürettiği bebeklere özel meyve suları da etkili oluyor. Biberon başlıklarına uyumlu bu cam şişedeki meyve suları, C vitamini takviyesi ile bebeğin günlük vitamin ihtiyacını da destekliyor. Hiçbir katkı maddesi içermeyen, hormon ve zirai kalıntılardan (pestisit) arındırılmış bebek meyve suları, 1.25 TL ile 2 TL arasındaki fiyatlarla raflardaki yerini alıyor.
Bisküvi ağırlıklı besleniyor
Her yıl ortalama 1 milyon 300 bin bebeÄŸin dünyaya geldiÄŸi Türkiye’de, bebe bisküvisi bebeklerin beslenmesinde geleneksel ürün olarak görülüyor. Bu da bebeklerin bisküvi ağırlıklı beslenmesine yol açıyor. Bebe bisküvisi, 0-3 yaÅŸ aralığında bebeÄŸi olan her 100 aileden 60’ının ek besin olarak tercih ettiÄŸi ürün oluyor. Biberon mamaları ise bebe bisküvilerinin ardından en fazla tüketilen ek besin. Yıllık toplam bebek maması satışlarının yüzde 30’unu biberon mamalar oluÅŸturuyor. Kaşık mamalarının payı, yüzde 12’yi, kavanoz mamaların payı da yüzde 8’leri buluyor. Â
Pazarda en hızlı büyüme gerçekleştirilen bir diğer ürün gamını da meyveli, sebzeli, tavuklu ve sütlaçlı çeşitleriyle kavanoz mamaları oluşturuyor. Kusmayı önleyenden alerjiye iyi gelene kadar 120 farklı ürün çeşidinin yer aldığı pazarda, Ülker Hero Baby ile Numil Gıda’da Aptami1 ve Bebelac’la ön plana çıkıyor. Ayrıca, Eti Cicimbebe ve Nestle’de Nestum’la sektörün önemli oyuncuları arasında yer alıyor.
Bebek başına tüketİm 16 kilo
Arkadaşımız Seda Akdemir’in yaptığı araştırmaya göre; Türkiye’de mama tüketimi hızlı bir artış gösteriyor. Geçtiğimiz yıl tonaj olarak yüzde 7, ciro açısından da yüzde 19 büyüme gösteren pazarında toplam tüketim, 27 bin 198 tonu buluyor. Bu, Yunanistan’da 12 bin tonu geçmezken, İspanya’da 36 bin 200 tonu, Almanya ve Polanya’da 72 bin tonu buluyor. Fransa’da yıllık mama tüketimi 139 bin 800 tona kadar çıkıyor.
Pazardaki hızlı büyümeye rağmen bebek başına yıllık tüketimde ise Türkiye, 16 kilo seviyesinde kalıyor. Bu Polanya’da 40 kilogramı, İspanya’da 176 kilogramı, Fransa’da da 187 kilogramı buluyor.
Mama tüketiminde İstanbul faktörü
TÜRKİYE’de satıan kavanoz püre mamaların yüzde 61’i Marmara Bölgesi’nde tüketiliyor. Tüketimin yüzde 15’i Ege, yüzde 14’ü İç Anadolu, yüzde 6’sı da Akdeniz Bölgesi’nde gerçekleşiyor. Geri kalan yüzde 4’lük kısmı ise Karadeniz ve Güneydoğu’da tüketiliyor. Şehirlerdeki tüketimde İstanbul, yüzde 39’luk payla ilk sırada geliyor. İstanbul’u, yüzde 9’la Ankara, yüzde 6’yla da İzmir izliyor.
Türkiye’de sadece 20 kavanoz yetiyor
GEÇTİĞİMÄ°Z yılın verilerine göre Ä°spanya’da bir bebek yıllık 300 adet, Ä°ngiltere’de 163 adet, Türkiye’de ise sadece 20 adet kavanoz mama tüketiyor. Kavanoz mamalar bebeklerin günlük meyve öğünlerinin yüzde 10’unda tercih ediliyor. Geri kalan ihtiyaç dışarıdan alınan meyveler ve evde yapılan pürelerle karşılanıyor.Â
Satışların yüzde 30’u biberon mamalar
* Bebek maması pazarı Türkiye’de yılda yüzde 19 büyüyor.
* Pazarın cirosal hacmi 455 milyon TL’ye ulaşıyor.
* Bebek mamasında 120 farklı çeşit ürün raflarda yer alıyor.
* Türkiye’de bebek başına mama tüketimi yıllık 16 kilograma ulaşıyor.
* Bebe bisküvisi, 0-3 yaş aralığında bebeği olan her 100 aileden 60’ının ek besin olarak tercih ediyor.
* Satışlarının yüzde 30’unu biberon mamalar oluşturuyor.
* Türkiye’de bir bebek yılda ortalama 20 kavanoz mama tüketiyor.
PaylaÅŸ