125 milyon dolarlık hazır kahvede karışım rüzgárı esiyor

HAZIR kahveyle, kremanın ya da şeker ve kremanın birlikte yer aldığı kahve karışımlarına fındık, karamel, badem, vanilya, çikolata gibi farklı aromaların eklenmesiyle pazardaki dengeler değişti.

Firmaların, yazla birlikte süte ya da suya karıştırılarak soğuk içilen kahve karışımlarıyla daha da büyütmek için yarıştığı pazar, son beş yılda 15 kat birden büyüdü, 110 milyon dolarlık hacme ulaştı.

KLASİK ve ’gold’dan oluşan hazır kahve pazarında büyük değişim yaşanıyor. Farklı aroma ve tatların eklenmesiyle başlayan "karışım rüzgarları" pazarı da hızla büyütüyor. Hazır kahveyle, kremanın ya da şeker ve kremanın birlikte yer aldığı karışımlara fındık, karamel, badem, vanilya, çikolata gibi farklı aromaların eklenmesi, pazardaki dengelerin bir anda alt üst olmasına yol açtı. Beş yıllık geçmişine rağmen, Türk gençlerini damak tatlarından yakalayan bu ürünlerin, 125 milyon dolarlık hazır kahve pazarından aldığı pay yüzde 88’e ulaştı. Yılda 20 bin tonluk ve 110 milyon dolarlık dev bir pazar oluştu.

KAHVE PAZARI 150 MİLYON DOLAR: Yılda toplam 150 milyon dolarlık kahve satışının gerçekleştiği pazarda 125 milyon dolarla en büyük payı hazır kahveler alıyor. Hazır kahveleri, 23.5 milyon dolarla Türk kahvesi, 1.5 milyon dolarla da kavrulmuş kahveler izliyor. Nescafe’nin ilk kez 2002 yılında Türk pazarına sürdüğü poşet kahve karışımları, beş yılda sadece pazarı ele geçirmekle kalmadı, aynı zamanda kahve pazarının da ortalama yılda yüzde 15 büyümesini sağladı.

FARKLI TAT ARAYIŞLARI: Arkadaşımız Meltem Kara’nın yaptığı araştırmaya göre, yılda 110 milyon dolarlık kahve karışımının satıldığı Türkiye’de, bu karışımlar 20 bin tonla pazarda satılan toplam kahvenin yüzde 55’ini oluşturuyor. Fındık, vanilya, çikolata, badem, karamel gibi sıcak içilen aromalı karışımların pazara sunulmasının ardından firmalar, yazla birlikte süte ya da suya karıştırılarak soğuk içilen kahve karışımlarıyla pazarı daha da büyütmeye çalışıyor. Gençlerin farklı tat arayışları da kahve karışımları arasında aromalı ürünlerin payını hızla artırıyor. Şu anda klasik ve gold karışımların yüzde 70’lik, aromalı karışımların ise yüzde 30’luk payı bulunuyor.

AROMADA REKABET: Türkiye’de ilk defa Ülker’in 2005 yılında Cafe Crown markasıyla piyasaya sürdüğü kahve karışımına vanilya ve fındık eklemesiyle başlayan aromalı ürünlere olan talep, diğer firmaları da bu alana kaydırdı. Aromalı ürünlerde Cafe Crown, Nescafe, Jacobs ve MacCoffee arasında yaşanan rekabet, yeni tat ve aromaların peş peşe devreye girmesini sağladı. Fındık ve vanilyalıya, karamel, badem ve çikolata tatları da eklendi. Ancak, bu karışımlar arasında en fazla talep, klasik kahvede yoğunlaşıyor.

SOĞUK İÇİLEN KARIŞIMLAR: Aromalılar arasında ise fındıklı ön plana çıkıyor. Üretici firmalar, talebin hızla arttığı aromalı ürün çeşitliliğini artırmak için çalışmalarına devam ediyor. Aromalı ürünlerin yanısıra, buz katılarak soğuk içilen karışımlara da yaz aylarında ağırlık veriyor. Pazarda mevsimselliği azaltmayı ve sıcak yaz günlerinde de tüketicileri kahve tüketmeye alıştırmayı hedefleyen soğuk kahveler, ev ve işyerlerinde pratik içimi sayesinde tüketimi hızla yaygınlaşıyor. Soğuk kahve segmentinde Nescafe, Nescafe Ice ile faaliyet gösterirken, Cafe Crown ise, Crown Buzz ile sade, vanilya ve muz çeşitleriyle yer alıyor.

Dünya saniyede 4 bin fincan kahve içiyor

TÜRK tüketicisinin damak tadına uygun olarak Türkiye pazarına özel ’üçü bir arada’ kahve geliştirdiklerini söyleyen Nescafe yetkilileri, "Üçü bir arada kahveler, yüksek kaliteli kahve çekirdekleri ve sürekli gelişen bir teknoloji ile üretiliyor. Bunun sonucunda bugün tüm dünyada saniyede 4 bin fincandan fazla hazır kahve tüketiliyor" dedi.

Nescafe lider Ülker takipte

İKİSİ ya da üçü bir arada kahve karışımları sektöründe Nestle’nin Nescafe’si, Ülker’in Cafe Crown’u, Kraft Gıda’nın Jacobs’u ve 2007 yılında Türkiye’ye giren Food Empire’ın MacCoffee’si rekabet ediyor. Bu firmalar arasında 3’ü 1 arada kahvenin yaratıcısı Nescafe, lider konumda bulunuyor. Lideri, aromalı kahvelerin ilk kez piyasaya süren Cafe Crown takip ediyor. 2002 yılında Nescafe’nin girişimiyle oluşmaya başlayan poşet kahve karışımları, 5 yılda 15 kat büyüyerek 110 milyon dolarlık hacme ulaştı.

Gençler yeni tatlara açık

ÜLKER İstişare Konseyi Üyesi ve Grup Sözcüsü Metin Yurdagül, gençlerin yeni tat ve aromalara daha açık olduğuna dikkat çekerek, marka kafelerin hızla yaygınlaşmasıyla birlikte bu nesil arasında kahve içim kültürünün de geliştiğini söyledi.Yurdagül, "Bu segmentte yenilikçi ürün çeşitlerinde yoğun bir rekabet yaşanıyor. Gençlerin farklı tat arayışlarına yanıt verenler ön plana çıkıyor" dedi.

Sıcakta buzlu kahve çözümü

KAHVENİN çikolata kategorisine göre sıcaklardan daha az etkilenen bir ürün olmasına rağmen yaz aylarındaki tüketiminde kış aylarına oranla bir miktar düşme yaşandığını söyleyen Kraft Pazarlama Direktörü Sibel Raif, "Bunu aşmak için özellikle sıcak geçen aylarda tüketim soğuk içilebilen kahve karışımlarına kaydırılabilir. Bu pazar henüz çok küçük aama hızlı büyüme bekliyoruz" dedi.
Yazarın Tüm Yazıları