1 milyar YTL’lik suda ’damacana kapma’ yarışı

YILDA 1 milyar YTL’lik damacana suyun satıldığı pazarda müşteri kapma yarışı, yeni kampanyalarla kızıştı. Nestle, rakip markaların damacanasını getiren müşteriye iki damacana su verirken Lido, yeni müşterilerine depozitosuz damacana hediye ediyor.

Damla ve Turkuaz, yeni aboneye 4 al 2 öde kampanyası başlatırken, Sırma da "Bir isteyin yedi gelsin" kapanyasıyla müşteri kolluyor.

YILDA 1.4 milyar YTL’lik hacme ulaşan ambalajlı suda rekabet damacanaya kaydı. Sektörden aldığı pay yüzde 75’e ulaşan 19 litrelik damacana sularda firmalar arasında başlayan müşteri kapma yarışı, uygulamaya konulan yeni kampanyalarla iyice kızıştı. Nestle, rakip markaların damacanalarını getiren müşterilerine iki damacana su verirken Lido da, yeni müşterilerine tek kullanımlık depozitosuz damacanalardan hediye etme yolunu seçti. Damla ve Turkuaz marka 19 litrelik sularda ise yeni ev abonelerine yönelik 4 al 2 öde kampanyası başlatıldı. "Bir isteyin yedi gelsin" sloganıyla müşteri kapmaya çalışan Sırma, 19 litrelik damacana su siparişi veren tüm müşterilerine 6 adet maden suyu hediye etme yoluna gidiyor. Aysu marka sularda ise farklı firmalara ait damacanaları getiren yeni müşterilere ilk su, Kardelen’de ise ikinci su ücretsiz veriliyor. Ayrıca, 4 adet kupon biriktirenler, Aysu’dan 12 adet 330 mililitrelik pet su kazanma hakkı elde ediyor.

1.4 milyar YTL’lik pazar

Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, 1.4 milyar YTL’lik hacme ulaşan ambalajlı suda, 1 milyar 16 milyon YTL’lik kısmını damacana su oluşturuyor. 2007 yılında 8 milyar 600 milyon litre ambalajlı su satışının gerçekleştiği Türkiye’de bunun 949 milyon 609 bin litresini 10 litreye kadar olan sular oluşturuyor. Geri kalan 7 milyar 650 milyon litresini ise 19 litrelik damacana su elinde bulunduruyor. Sektörde yaşanan rekabette dağıtım ağı ve fiyat politikaları öne çıkıyor. Su üreticilerinin fiyatlarda düzenlemelere gitmeleriyle, 19 litrelik damacana suyun fiyatı 4.5 ile 7.25 YTL arasında değişiyor. Araştırma kuruluşu Nielsen’in belirlemelerine göre, parakende kanallarında gerçekleştirilen 10 litreye kadar olan ambalajlı sulardan elde edilen toplam ciro 384 milyon 745 bin YTL’yi buluyor. Bunun 420 bin YTL’sini aromalı sular oluşturdu. 2008 yılının ilk 4 ayında ise 10 litreye kadar olan ambalajlı su satışı, 101 milyon 328 bin YTL oldu.

Damacanayla büyüyor

Türkiye’de evlerin yüzde 55’inde ambalajlı su kullanılırken, en fazla talep 19 litrelik polikarbonat damacanalara oluyor. Türkiye’de tüketicilerin damacana su tüketimine yönelmesi, özellikle son 5 yılda ambalajlı su tüketiminde büyük bir artışın yaşanmasını sağladı. 1998 tarihinde su istasyonlarından açık su satışının Sağlık Bakanlığı’nca yasaklanmasının ardından açık suya alternatif olarak ortaya çıkan damacana suların ambalajlı su sektöründen aldığı payda yüzde 80 oranına ulaştı. İlk defa Türkiye’nin 1997 yılında tanıştığı bu sular, ekonomik olmalarının yanı sıra, hijyen ve adrese teslim özelliği sayesinde hızla büyüyen bir pazar oluyor. Satışlarda hava sıcaklığı önemli rol oynuyor.

Yüzde 45’i yazın satılıyor

Mevsimsel olarak değişen su satışları yaz aylarında, ortalama 3 kat artıyor. Toplam yıllık satışın yaklaşık yüzde 45’i yaz aylarında gerçekleşiyor.

Su sektöründe üretim, ağırlıklı olarak İstanbul, Adapazarı, Bursa ve İzmir’de gerçekleşiyor. Satışın en fazla olduğu bölge ise yüzde 50 oranıyla Marmara Bölgesi.

Marmara’yı, İç Anadolu yüzde 20, Ege yüzde 15, Akdeniz ise yüzde 10 oranıyla takip ediyor. Ambalajlı su tüketimi Doğu Anadolu’da yüzde 3, Karadeniz’de ise yüzde 2 oranında seyrediyor.

Bir ailenın haftalık su tüketimi ise ortalama 1 ile 2 damacana arasında değişiyor. Bu, yemek ve çay, kahve gibi içeceklerde damacana su kullanan ailelerde 4’e kadar çıkabiliyor.

Su kaynakları kuruyor

21. yüzyılın en önemli mücadelelerinden birisinin dünya nüfusunun artan su ihtiyacını yeterli ve güvenli şekilde karşılamak olduğuna vurgu yapan Doğal Kaynak Suyu ve Maden Suyu Üreticileri Derneği (SUDER) Başkanı Olcay Sunucu, "Küresel ısınmanın etkisi ile yaz aylarında yaşanan kuraklıklar ve yağışlardaki azalış, su kaynaklarını olumsuz etkiliyor. Dünyadaki içilebilir su kaynakları eşit şekilde dağıtılmamış. Bu nedenle, su sorunu bölgelere göre farklılık gösteriyor. Güvenli içme suyu temin edilen alanların kirlilik gibi dış etkenlerden çabuk etkileniyor olması, su kaynaklarının korunması konusunu, özellikle suyun kıt olduğu bölgelerde hayati bir sorun haline getiriyor" dedi.

Kişi başı 110 litreyi ambalajdan içiyoruz

Türkiye’de kişi başı ambalajlı su tüketimi 110 litreye kadar çıkıyor.

Fransa’da yıllık kişi başı tüketim 142 litre düzeyinde bulunuyor.

İtalya’da 176 litre, İspanya’da 143 litre ambalajlı su tüketiliyor.

’Kullan at’ dönemi

LİDO Su Genel Müdür Vekili Ahmet Ünan, 19 litrelik damacana sularda, tek kullanımlık pet ambalaj üretimine geçtiklerini belirtirken, özellikle hijyene önem verenler için, tek kullanımlık damacanaların tercih edildiğini söyledi. Ahmet Ünan, "Yaz aylarında özellikle Antalya gibi tatil bölgelerınde içme suyu ihtiyacının yüzde 80 artması ve tek kullanımlık damacananın depozitosuz olup aynı anda birden fazla su alımına olanak sağlaması nedeniyle tercih ediliyor" dedi.

230 marka rekabet ediyor

AMBALAJLI su sektöründeki gelişmeyi gören şirketlerin pazara girmesiyle başlangıçta 15 olan üretici sayısı, bugün 222’si yerli, 8 uluslararası olmak üzere tomlam 230 markaya ulaştı. Sağlık Bakanlığı verilerine göre sektörde ruhsatlı 226 tesiste üretim yapılıyor. Bu tesislerin 167’si kaynak suyu, 31’i maden suyu, 7’si işlenmiş içme suyu, 20’si içme suyu, 1’i işlenmiş kaynak suyu tesisi olarak faailiyet gösteriyor. Sektörde Lido, Erikli, Nestle, Hayat, Saka, Pınar, Kardelen, Turkuaz, Niksar, Sırma, Damla, Aytaç gibi markalar ön plana çıkıyor.
Yazarın Tüm Yazıları