1.6 milyar dolarlık tavuk pazarında ‘mangal’ umudu
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
HORMON tartışmaları yüzünden zor kış geçiren tavuk üreticileri, ilk kez mangal sezonunu 30 bin ton stokla açmak zorunda kaldı.
Yılda 1.6 milyar dolarlık üretim yapan piliç üreticileri talebin canlanmasıyla yüzde 40 oranında düşen fiyatları, yeniden eski seviyesine çekmeye çalışıyor.
YILDA 1.6 milyar dolarlık üretim gerçekleştiren tavukçuluk sektörü, ilk kez bu yıl mangal sezonunu 30 bin ton stokla açmak zorunda kaldı. Hormon tartışmaları yüzünden kış aylarını stoğa çalışarak geçiren tavuk üreticileri, talebin canlanmasıyla birlikte, yüzde 40 oranında düşen fiyatları yeniden ekim ayı seviyesine çekmeye çalışıyor.
950 BİN TON: Türkiye’de kanatlı et pazarında yılda 950 bin ton üretim gerçekleştiriliyor. Bunun 50 bin tonunu hindi, 60 bin tonunu köy tavuğu geri kalan 840 bin tonu da piliç eti oluşturuyor. Sektörde, 10 bin kümes ve 76 kesimhanede üretim yapılıyor. Üretimin yüzde 85’ini ise 18 firma gerçekleştiriyor. 20 yıldır Türkiye’de piliç üretimi gerçekleştiren Taylandlı Charo and Pokhand (CP) Group, 105 bin tonluk üretimle, pazardan yüzde 12’lik pay alıyor. CP Tavuk’u 90 bin tonluk üretimle Banvit izliyor. Banvit’in yüzde 10 pazar payı bulunuyor. Yılda 85 bin ton üretim gerçekleştiren Bey Piliç’i, 70 bin tonluk üretimle Şen ve Er Piliç izliyor. Ayrıca, Köytur, Pak, Şeker, Ak, Emre ve Ördekçioğlu da önde gelen piliç üreticileri arasında yer alıyor.
SABANCI KIZDIRDI: Hormon tartışmalarının ardından pazara giren Sabancı Grubu’nun, ürettiği Ömür ve Afiyet marka ürünlerde ‘sağlıklı piliç bulundu’ sloganını kullanması, pazarın daha da gerilmesine yol açtı. Ömür’ün ambalajlarında, ‘Avrupa Birliği ülkelerinde yasaklanmış hiçbir katkı maddesi içermez. Çok daha sağlıklı. İlk kez sizin açacağınız özel ambalajıyla Türkiye’de ilk ve tek’ gibi ibareleri kullanması, diğer piliç üreticilerinin tepkisine yol açtı. Ömür’ün kampanyası, hormon iddiaları yüzünden satışların düştüğü sektörde, ‘haksız rekabet’ tartışmalarını da alevlendirdi.
BREZİLYA’DA 50 SENT: 17 tavuk üreticisinin kurduğu Sağlıklı Piliç Bilgi Platformu’nun Başkanı olan Pak Tavuk Yönetim Kurulu Başkanı Zuhal Daştan, canlı tavuk maliyetinin Türkiye’de yüksek olmasından yakınıyor. Daştan, ‘Türk tavuk üreticileri, mısıra 3 kat daha fazla ödemek zorunda kalıyor. Bu da, Brezilya’da 50 sent olan canlı tavuk maliyetinin Türkiye’de 1.4 doları bulmasına neden oluyor’
TÜRKLERİN TERCİHİ: Türklerin beyaz etteki tercihinin but ve kanatta yoğunlaştığına dikkat çeken Zuhal Daştan, ‘Amerikalılar, obezite yüzünden tavuğun butuna hiç dokunmuyor. Sadece, göğüs kısmını yiyiyor. But kısmını, Rusya’ya çok düşük fiyatla satıyor. Avrupa’da da en fazla tavuğun beyaz kısmı tercih ediliyor’ dedi.
90 kuruşluk zarar bitti, kár başladı
HORMON iddialarının ortaya atılmasının ardından üst gelir grubu tüketicilerin tavuktan balığa, alt gelir grubunun da sebzeye kaydığını söyleyen CP Tavuk’un Başkan Yardımcısı Nezih Gencer, ‘Talepteki daralmanın ardından tavuk fiyatlarında yaşanan düşüş, alt gelir gruplarını yeniden tavuğa yöneltti. Bu dönemde, tavuk başına zararımız 90 kuruşa ulaştı. Mangal sezonunun başlamasıyla birlikte fiyatlar bir parça yükseldi ve yeniden kár etmeye başladık. Şu anda tavuk başına düşen kár marjı, 30 kuruş’ dedi.
Dünyanın en pahalı mısırını kullanıyoruz
BANVİT Genel Müdür Yardımcısı Ömer Görener, Türkiye’de mısır fiyatlarının yüksek olmasından yakınarak, ‘Dünyanın en pahalı mısırıyla piliç üretmeye çalışıyoruz. ABD ve Brezilya’da mısırın tonu azami 90 dolar olmasına karşın, Türkiye’de maliyet 280 dolara çıkıyor’ dedi.
Ton başına 26 dolar ihracata yetmiyor
BEYAZ Et Sanayicileri ve Damızlıkçılar Birliği Genel Sekreteri Yüce Canoler, ihracata ağırlık verilmesi gerektiğini söyleyerek, ‘Amerika’da üreticileri, ton başına 900 dolar destek alıyor. Bu destek Türkiye’de 26 dolara düşüyor. Bu da Türk tavukçularının yurt dışında rekabet şansını ortadan kaldırıyor’ dedi.
Ambalajlısı pahalı geliyor, koklamayı ortadan kaldırıyor
TÜRKİYE’de yılda gerçekleştirilen 950 bin ton üretimin yüzde 84’ü ambalajsız olarak satılıyor. Bu da, Türk tüketicilerin tavuğun bayat olup olmadığına koklayarak karar vermesine yol açıyor. Ayrıca, yüzde 30’a ulaşan fiyat farkı da ambalajsız ürün tercihinde önemli rol oynuyor.
Yazın kanat, pirzola kışın but satılıyor
PİLİÇ tüketiminin yüzde 40’ı, mangal sezonunun başladığı yaz aylarında gerçekleşiyor. Bu aylarda, pirzola, but ve kanat satışlarında yüzde 70’e varan artışlar kaydediliyor. Kış aylarında ise pirzola ve kanat satışlarında önemli düşüşler yaşanıyor.