Paylaş
Google’ın San Francisco’da düzenlediği geliştiriciler konferansı Google I/O’ya katılan Hürriyet yazarı Erdal Kaplanseren, merakla beklenen Google Glass’ı denedi ve yazdı.
Glass, Google’ın giyilebilir teknoloji atmosferine attığı ilk uydu ama sevmeyenleri de yok değil. Yeni yeni gelişmeye başlayan bu teknoloji gizlilik hususunda sorun çıkmaması için şimdiden birçok kulüpte yasaklandı. Glass hakkında kim bardağın dolu tarafına bakıyor, kim boş tarafına bakıyor anlamak için bu yazıda biraz kafa yormaya çalışacağım.
Googl’ın, geliştiriciler için düzenlediği yıllık konferansı Google I/O’da geçen sene açıklanmasından bu yana bir yıl oldu. Yine bir Google I/O’da bu defa Google Glass’ı inceleme şansı elde ettim. Google kurucu ortağı Sergey Brin geçenlerde yaptığı bir TED konuşmasında teknolojinin henüz tamamen geliştirilmiş durumda olmadığını belirtmişti ve ilk deneyimim bu görüşü destekliyor.
Geliştirme sürüyor
Google ve Microsoft arasındaki çetin rekabet bizim gördüğümüz ve henüz görmediğimiz pek çok alanda yaşanıyor. Artırılmış gerçeklik ürün ve servisleri de görünmeyenlerden biri. Akıllı telefon ve tablet pazarının gidişatını da derinden etkileyecek bu gelişme, kim daha hızlı davranırsa onun gücü olacak gibi görünüyor.
Reklam konusu soru işareti
Google Glass'ta görüntü, 25 inç yüksek çözünürlüklü televizyona 2,5 metreden bakmakla eşdeğer. Yani çok büyük bir görüntüden söz edemeyiz ama bunun olumlu yanı, bizi günlük işimizden etmeden bu görüntüyü sunabilmesi.
Ses kulak yolundan değil, kemiklerden geçerek kulağa iletiliyor. Akıllara gelen ilk sorulardan biri elbette pil süresi. Bataryanın tek dolumda tüm gün idare ettiği söyleniyor fakat bunu deneyimleme şansı henüz elde edemedim. Gün ortasında kulaklığı ayırıp şarj etmek zorunda kalmak can sıkıcı olacaktır.
Yeni teknolojide kapitalleşmek isteyen geliştiricilere özellikler derin ayrıntılarla verilirken, Google Glass üzerinde kullanılacak hiçbir uygulamada reklam olmayacağı konusunun üzerinde duruldu.
Google’ın neredeyse tüm kârı reklamlardan (diğer kârlarından %98 daha fazla!) gelse bile, şirket reklamlardan uzak bir başlangıç yapmak istiyor. Bu durum şimdiden gözlükler üzerinde uygulama geliştirmek için imza atmış firmaları etkileyebilir. Bunlar arasında New York Times ve Evernote da var. Google, Glass için geliştirilen uygulamalara Glassware demiş, bakalım kullanıcılar alışacak mı bu terime.
Gizlilik yine dert olacak
Reklamların olmaması geliştiricileri Glass uygulamaları konusunda daha az zorlayacak olsa da, Google’ın gizlilik konusunda çekeceği var gibi duruyor.
Cihaz henüz mağazalara ulaşmamış olsa da gizlilik konusunda tartışmalar başladı. Herkes gizlice etrafındakileri kaydetme yeteneğine kavuşunca endişeler de baş gösterecek. Başka bir deyişle hizmet sektörünün büyük kısmı Glass ve benzer ürünleri yasaklayacak; dünyanın her yanında “Kayıt Yapmak Yasaktır” tabelalarını görmeye hazır olun.
Kullanımda olan kısıtlı sayısıyla bile Google Glass’a ilişkin yasaklama tabelaları şimdiden baş gösterdi. Las Vegas’taki striptiz barları Glass’ı yasakladı, tıpkı Seattle’daki bazı ve İngiltere, Brighton’daki kafeler gibi.
Yakın dönemde Glass belki de öfke uyandıracak, kullananlarla dalga geçilecek, saçma tartışmalar doğacak ama uzun dönemde çıkacak olan yasalar; kişiler, kurumlar ve sosyal istekler, ihtiyaçlar ve endişeler arasındaki dengesizliğin önüne geçecek.
Eğer olay gerçekten bundan ibaretse Google Glass gibi giyilebilir teknolojilerin önünde bir süreç var demektir.
Ve son sözler…
Google Glass, kitlelere açılmadan önce bile yıkıcı bir etki yarattı. Tüketicilerine eller-serbest bir deneyim yaşatıyor ki bu bir akıllı telefon, tablet ya da masaüstü bilgisayar değil. Google için önemli olan da bu. Glass uygulamaları ve hizmetleri giyilebilir teknoloji alanına sunuyor. Şimdilik tek eksiği ise gözlükleri kullanacak bir kullanıcı birliği.
Son dönemdeki gelişmelerden anladığımız kadarıyla Glass’ın özellikleri oldukça cazip olsa da gizlilik her zaman bir “mesele” olarak karşımıza çıkacak. Neyse ki bu mevzu Google’a hiç de yabancı değil. Şirket daha önce gizliliğe ilişkin pek çok soruyla karşılaşsa da ürünler kitleler tarafından kullanılmaya başlandıkça sorunlar da giderildi. Tıpkı arama, haritalar, Street View, Gmail ve Android’de olduğu gibi.
E-posta: ekaplanseren@hurriyet.com.tr
Twitter: https://twitter.com/kaplanseren
Yazarın son yazıları |
#12 Mayıs 2013 Teknoloji, suçları işlenmeden önleyecek
#8 Mayıs 2013Geleceğin eğitimi teknolojiden geçiyor
#5 Mayıs 2013 Yazıcıyla silah üretmek mümkün mü?
#1 Mayıs 2013 HTML5 tabanlı en güzel 10 site
#28 Nisan 2013 Teknolojinin vicdanı temiz mi?
#24 Nisan 2013 Google’ın yeni icatları neler olacak?
Paylaş