Kahverengi takım, hele bir de içine sarı gömlek asla giymeyin
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
BEYEFENDİ eski sporcu... Şirketin şoförlü makam otomobilini kullanıyor, ama sabah sporunu ihmal etmemek koşuluyla. Her sabah Beşiktaş'ta makam otosundan iniyor, Mecidiyeköy'deki bürosuna kadar tempolu yürüyüşü tercih ediyor... Mutlaka sağlığına iyi geliyordur ancak lacivert takımın altında arap dili gibi gözüken beyaz spor ayakkabılar imajını yerle yeksan ediyor.Hanımefendi lüks restoranda iş görüşmesinde... Öğle üzeri hafif yemek niyetine sezar salatası seçiyor, ama o da ne, yanına ayran siparişi pek şık durmuyor. Hele salatasına zeytinyağı ilave ederken eline düşen damlayı -peçeteyle silmek dururken- aç kedi misali yalaması tüy dikiyor, farkına bile varmadan yeni işini kaybediyor.Tamam, renkli bir giriş uğruna biraz abartıyor olabiliriz. Ama unutmayın ki Harward Business School'un -imaj danışmanlarının pek bayıldığı- araştırmasına göre, ‘‘Kariyer ve terfi için imaj beceri ve yeteneğin dokuz katına kadar önem taşıyor.’’Üstelik imaj yönetimi sadece bireysel değil kurumsal bilançolar açısından da kıymete biniyor. Profesyonel imaj danışmanı Özlem Çakır son dört yıllık kariyerinde 100'ün üstünde şirkete hizmet verdiğini aktarıyor.Genellikle 30'ar kişilik gruplar halinde verilen eğitimde ele alınan konu yelpazesi çok geniş. Özlem Çakır, ‘‘Mesela yaz aylarında kadın çalışanların serbest kıyafet adına fazla dekolte veya saydam bluzla bile işe gelmesinin kurumsal imaja zarar vereceğinden korkan müşterimiz var. O şirkette kılık kıyafet seçimi eğitimi verdik. Üniforma seçimi için dahi danıştıkları oluyor’’ diyor.Uluslararası iş etiketi eğitimi konusunda Türk şirketlerinin giderek artan talebi gözleniyor. New York'ta Fashion Institute of Technology ve Atlanta London Image Institute eğitimli Özlem Çakır, özellikle Japon ve Uzakdoğu iş etiketi alanında iddialı. Yani bu coğrafyada sofrada ne konuşulur, pazarlıkta tabu sınırı nereden geçer, kartvizit nasıl sunulur gibi.YAŞAMDA VE İŞTE İMAJ KOÇU HİZMETİÖzlem Çakır, ‘‘imaj yaratmak’’ fiilini gerçekçi bulmuyor. Verdiği hizmeti ‘‘imaj koçluğu’’ diye tanımlamayı tercih ediyor. Yani müşterisinin yaşamda ve işteki imajını yönetmesine yardımcı olduğunu düşünüyor. Biraz iddialı gibi gelen bu hedefini şöyle izah ediyor:‘‘Müşteride özgüven eksikliği varsa ne yapsanız boşuna... Örneğin geçmişte topluluk önünde konuşma yapmış, başarılı olamamış. Bir kez daha konuşması gerekiyor ama kendisine güvenemiyor, ‘asla yapamam' diyor. Kılık-kıyafet, eğitim, yabancı dil hiçbiri kendine güvene dayanmadığı sürece işe yaramıyor. Çünkü imajın yönetimi doğallığa, samimiyete ve biraz da orijinalliğe bağlı. ’’İşte bu yüzden Özlem Çakır’ın faturasında aslan payını ‘‘iç imaj yatırımı’’ alıyor. Çakır son 20 yıllık kişisel gelişim literatürünü bu tezine kanıt olarak sunuyor: ‘‘1980'lerin ortasında çıkan kitaplar kişiyi kendisini tanımaya itti. 1990'lardaki kitaplar bu keşif seyahatini anlattı. Ama bugünkü kitapların tamamı netice almaya, aksiyona dönük.’’KIZIL SAÇA SÜT BEYAZI TEN LAZIMİmajınızı rahat taşımanız iç güzelliğinize bağlı tamam...Ama renk seçimi de işe yarayabilir. Özlem Çakır, müşterilerinin cilt, saç ve göz rengine göre öneride bulunuyor. Ne önermediğine gelince:‘‘Türk erkeği için en tehlikeli renk kahverengi. Çünkü erkeğimiz genellikle kara saçlı, kara kaşlı, koyu tenli. Bir de kahverengi takımın içine bej veya sarı gömlek giymiyorlar mı, en kötü seçim. Bari kahverengi takım seçtiklerinde içine mavi renk gömlek giyseler.’’Kadınlar için kötü seçim örneğini aktaralım: ‘‘Kızıl saç tutkusu. Oysa kızıl çok beyaz bir ten, çil ister. ’’Özlem Çakır'a göre sadece renk seçimi değil, kontrastı yani zıtlığı yakalamak da ciddi ve inandırıcı izlenim bırakmak açısından çok önemli:‘‘Mesela lacivert-beyaz, lacivert-kemik, füme-beyaz, siyah-beyaz kontrastı ciddi ve otoriter gösterir. Ancak yaşlandıkça kontrastın tonu yumuşamalı, daha genç gösterir.’’BANKACI İLE REKLAMCI TABİİ FARKLI GİYİNİRMesele renginizi bulmakla bitmiyor, daha kumaş ve stil seçimi var. Özlem Çakır, öncelikle vücut tiplerini sayıyor: ‘‘Elma tipi, yuvarlak, belsiz vücutlar en zoru. Omuz dar, bele doğru genişleyen üçgen bedenler veya ters üçgenler de var. Kum saati vücutlar en kolayı...’’Ancak kumaş ve stil seçimi tabii ki iş yerine de bağlı. Çakır meslekleri üçe ayırıyor: ‘‘Gelenekçi ve tutucu meslekler, hukuk, bankacılık, sigortacılık gibi... Hizmet sektörü zaten malum, bir de yaratıcı meslekler var. Tabii ki medya, reklamcılık gibi mesleklerde çalışanların bankacı gibi giyinmesi mümkün değil.’’Aksesuvar seçimi de meslek kadar vücut şekline bağlı: ‘‘İri kemikli kadınlarda küçük küpe, kısa boylu hanımlarda uzun saplı çanta çirkin duruyor.’’ TOPLULUK KARŞISINDA SAKLANMADAN KONUŞUN Kılık kıyafet de tamam ama bir de derdinizi anlatmanız gerekiyor. Özlem Çakır ses kullanma ve diksiyon için uzman kuruluşlarla ortak çalışıyor. Özellikle topluluk önünde konuşacak müşterileri için önemli tüyoları var:‘‘Sunumun giriş ve çıkışı daha sonra hatırlanması açısından çok önemli. O yüzden müşterinin en iyi yaptığını ortaya çıkarıp performansın başına veya sonuna koymasını öneriyoruz. Kimisi iyi fıkra anlatır, diğeri atasözünü güzel kullanır, bazısı tatlı tatlı anılarını aktarır.’’ Özlem Çakır'ın kişisel tercihi konuşmanın anılarla süslenmesi, ‘‘İnsanlar teori yerine yaşanmışları, hataları dinlemeyi daha çok seviyor’’ diyor.Topluluk önünde konuşurken kürsü veya masa arkasına saklanmayı yanlış buluyor Çakır ve ekliyor: ‘‘Ortalıkta ayakta, en arkada oturan dinleyiciyle bile göz temasını yitirmeden hitabet esastır. Ben bu yüzden yaka mikrofonu kullanılmasını öneriyorum.’’Çakır'ın topluluk önünde konuşan müşterilerine koyduğu yasaklar da var: ‘‘Asla polemiğe girilmemeli, ses yükselmemeli, argo kullanılmamalı.’’İSLAMİ BANKALARA 11 EYLÜL MAKYAJIDünya hakikaten küçük... Özlem Çakır, iş temasları için bulunduğu Dubai'de çıkan ‘‘Körfez Kadınları’’ dergisinin köşe yazarlığı teklifini kabul etti. Golf Havayolları'nda dağıtılan dergiyi okuyan İslami bir bankanın yöneticisi Özlem Çakır'ın makalesini çok beğendi. İslami bankaların 11 Eylül terör saldırısı nedeniyle tüm dünyada ve özellikle ABD'de ciddi sorunları vardı. Tunus'ta toplanacak olan İslami bankalar imaj ve itibar kaybının telafisi için kafa yoracaktı. Özlem Çakır'ın dergideki makalesini beğenen İslami bankacı Tunus toplantısına davetiye çıkardı. Çakır bu toplantıda 20 kadar bankacıya imaj dersi verdi. Çakır'ın ‘‘Profesyonel yaşamda kişisel imaj’’ isimli kitabı 4 baskı yaptı.İmaj danışmanlığında ortalama ücretten söz etmek zor. Ancak kurumsal imaj danışmanlığı için günlük eğitim ücreti bin 400 dolardan başlıyor. Özlem Çakır'ın faturasında görünüme dönük danışmanlık toplamın sadece üçte biri kadar, iletişim tekniklerine dönük eğitim ise faturanın dörtte biri. Çakır ücretinin yaklaşık yarısını imaj koçluğu olarak tanımladığı hizmeti karşılığında talep ediyor.