Geçtiğimiz ay Hindistan’a giderken aslında aşağıda yazacaklarımı önceden biliyor gibiydim...
Hintli Tata’nın Türkiye temsilcisi İsotlar Grup’tan davet geldiğinde ilk şartım ’Nano’yu kullanmak’ ikinci şartım ise ’Tata’nın Başkanı Ratan Tata’yla röportaj yapmak’ olmuştu. Ekonomik krizin tüm dünyayı etkisi altına aldığı bir dönemde tüm otomotiv sektörünün merakla beklediği dünyanın en ucuz otomobilini kullanmak ve bu projeyi hayata geçiren kişiyle görüşmenin mesleki olarak bana çok fazla değer katıp, vizyonumu genişleteceğini biliyordum. Tabi bir de Nano’yu dünyada ilk kullanan gazeteciler arasına girecektim.
Pazarlama Müdürü Banu Eresen’e şartlarımdan birinin yerine getirilmemesi halinde seyahate katılamayacağımı üzülerek söylemiştim. Çünkü ne Hindistan’ı merak ediyor, ne de o günlerdeki tempom nedeniyle böylesine uzun bir seyahate katılma fikri aklıma yatıyordu. Ama Banu Hanım uzun uğraşlar sonunda Hintlileri Nano’yu test etmeye ikna ettiğini, Ratan Tata’nın ise seyahati nedeniyle yetişemese bile, Tata’nın ikinci adamının bizi hazır beklediğini söyleyince, böyle bir fırsatı kaçırmak istemedim. Adeta haber kollarını açmış beni bekliyordu.
Gerçekten de Hindistan’a gidip önce Tata’nın ikinci adamıyla görüşüp ardından Nano’yu ilk test eden gazeteciler arasına ismimi yazdırdım. Nano’yla ilgili sürüş izlenimim Hürriyet Gazetesi’nin manşetinde yer alınca, grubumuzun bünyesindeki haftalık otomobil dergisi Auto Show’un Yayın Yönetmeni Sümer Demirciler aradı. Sümer, Nano’yla ilgili sürüş izlenimini ve resimlerimi kullanmak istediklerini söyledi. Nano haberim, Auto Show’un da kapağına çıkmıştı. 1 hafta sonraSümer’le karşılaştık ve Nano’yla ilgili sürüş izlenimimi ve fotoğraflarımı Auto Bild’in de istediğini söyledi.
Auto Bild, Türkiye’de Auto Show dergisinin bağlı bulunduğu daha doğrusu lisansını verdiği Alman menşeli dünyanın en saygın ve büyük otomobil dergilerinden biri. Dünya çapında 32 ülkede yayınlanan Auto Bild, sadece Almanya’da 1 milyon tiraja sahip. Auto Bild’in Auto Show gibi lisans verdiği dergilerle birlikte dünyada tirajı 2.5 milyonu aşıyor. Bir çok yeni modeli dünyada ilk kez yayınlayan, önemli test ve karşılaştırmalara imza atan Auto Bild’in benim yazı ve fotoğraflarımı kullanmak istemesi açıkçası gururumu okşadı.
Auto Bild, yazı ve fotoğraflarıma iki tam sayfa ayırmıştı. İş bununla bitse iyi. Nano rüzgarı tüm Avrupa’yı ele geçiriyordu. Haberimin yer aldığı Auto Bild, Almanya ve Avusturya’da yayınlandıktan sonra bu kez derginin İspanya ve İtalya’daki temsilcileri arayıp yazıyı kendi dergilerinde kullanmak istemişler. Auto Bild de dönüp Sümer’i aramış. Yani, önümüzdeki hafta Avrupa’da 2.5 milyon dergide Nano izlenimlerim ve fotoğraflarım yer alacak. Şöyle kaba bir hesapla, bir dergiyi haftada en az 4 kişi okusa, Avrupa’da en az 10 milyon kişi demek. Vay be. Bir de Hürriyet Gazetesinde manşet olduğum gün 500 bin tirajı 4’le çarparsak, 2 milyon kişinin de Türkiye’de okuduğu sonucu ortaya çıkıyor. Efendim 10 milyon artı 2 milyon da tam 12 milyon kişinin dünyanın en ucuz otomobiliyle olan maceramı okuduğu sonucunu çıkartıyor.
Espri bir yana kriz ortamında Nano haberinin bu kadar ilgi çekmesi aslında çok önemli bir gerçeği ortaya koyuyor. Dünya otomotivi krizden kurtulmak için nasıl ucuz otomobilleri çözüm olarak görüyorsa, tüketici de alım gücünün düştüğü bu günlerde beklentisini Nano gibi araçlara yönlendirmiş durumda.
Hürriyet gazetesinde büyük otomotiv zirvesi
Hürriyet Gazetesi İcra Kurulu Başkanı Vuslat Doğan Sabancı ve Hürriyet Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Ertuğrul Özkök, kriz nedeniyle sıkıntılı günler yaşayan otomotiv sektörünün üst düzey yöneticilerini Cuma günü gazetede ağırlayacak. Türkiye’de faaliyet gösteren tüm otomotiv markalarının genel müdür ve genel müdür yardımcılarının davet edildiği bu önemli zirvede, Hürriyet üst yönetimi sektörün durumunu, sıkıntılarını ve beklentilerini birinci ağızlardan öğrenme fırsatı bulacak. Toplantıya Ekonomi Müdürü Vahap Munyar ve yazarımız Şükrü Kızılot’la birlikte ben de katılıp önümüzdeki hafta neler konuşulup, tartışıldığını sizlere aktaracağım.