Konut bizi vurur diyenlere cevap niteliğinde kampanya

Başta Otomotiv Distribitörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Işık Dikmen olmak üzere otomotiv sektöründeki bir çok yönetici, gayrimenkul sektöründe yaşanan canlanmanın kendilerini olumsuz etkilediğini belirtiyor, bu yönde açıklamalar yapıyordu.

Özellikle ipoteğe dayalı finansman sistemi mortgage’nin devreye girmeden, bankaların cazip kampanyalarla otomobil satışlarını etkilediğini kaydeden yöneticilerin aksine 2005 yılı sonunda ve 2006 yılı başında satışlar bunun tam tersi bir tabloyu ortaya koydu.

Sektörün iki yıl üst üste rekor kırmasıyla otomotiv yöneticilerinin hem gayrimenkul korkusu hemde pazar tahminleri tutmamış oldu. Bunun sebebi ortadaydı. Özellikle İstanbul’da yapılan ve satılan konutların çoğunluğu A ve B grubuna yönelikti ve çoğu yatırım amaçlı alınıyordu. Yani bir başka değişle fiyatları milyon doları bulan konutları alanların otomobil alamama gibi sorunu yoktu.

UCUZ KONUT SEKTÖRÜ ETKİLER

Sektörün korktuğu mortgage sistemine baktığımızda ise yine öyle korkulacak bir durumun olmadığını düşünmüyorum. Zaten bankalar mortgage’ye yakın faiz ve vadeleri uygulamaya koydular. Kimsenin ev almak için mortage beklediği yok. Otomotiv sektörünün bugün korkması gereken asıl nokta, gayrimenkul şirketlerinin ucuz ev projelerini devreye sokmaları. C ve daha alt gelir sınıfı için yapılabilecek ucuz ev projeleri, sektör için risk taşıyabilir. Çünkü gelir seviyesi düşük olan kesimin hem ev hem de otomobil alma lüksü yok. İkisinde birinde tercih kullanacaktır ve bu da büyük ihtimalle ev olacaktır.

Ama unutulmaması gereken husus, özellikle İstanbul’da ucuz ev yapılabilecek arsa yok ve özel inşaat şirketleri devlet desteği olmadan bu tip projelere başlayamayacaklarını kaydediyor. Mevcut arsalar çok pahalı olduğu için yapılan projelerin hepsine bu arsa fiyatları yansıtılıyor ve evler ancak üst gelir grubuna hitap ediyor. Yani sonuçta otomotiv sektörü için öyle korkulacak bir konut riski yok.

SUNİ REKABET YARATILDI

Mortgage devreye girip, ucuz konut projeleri çoğalsa bile Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar’ın da söylediği gibi yerleşim şehir dışına kayacaktır ve bu da otomobil alımını dolaylı yoldan etkileyecektir. İşin özü açıkçası bu.

Emlak ve otomotiv sektörü arasında yaratılan bu suni rekabetten sonra gelecekte bu iki sektörü nelerin beklediği ise dün Hürriyet gazetesinde yer alan bir haberde net olarak ortaya kondu. Damla Gökçen’in ’Villa alana bedava otomobil’ dönemi başlıklı haberi, emlak sektörünün otomobil sektörüne verdiği desteği göstermek adına önemliydi. Saros İnşaat, Kumburgaz’da yer alan projesinden villa alanlara bir Opel Corsa hediye edeceğini açıkladı. Haberin ardından GM Türkiye’nin Dış İlişkiler Direktörü Sinan Ulusoy’la konuşup detaylarını öğrendim.

Saros İnşaat şirketi Opel’in Beşiktaş bayisi olan Gerçek’le bu işbirliğini yapmış ve genel merkezden onay almış. Bu proje kapsamında başlangıçta 15 Opel Corsa kendilerine satılmış. Gördüğünüz gibi emlak sektörü otomotivi vurmak yerine destek vermeye başladı. Özellikle lüks konut projelerinde bu tip pazarlama stratejilerinin artacağını düşünüyorum. Bu hem emlak hem de otomotiv sektörü için kazançlı olur.

Mercedes, Susurluk kazasını yeni modelleri için araştırdı

Otomotiv sektöründe yaşanan rekabet sonucunda yeni bir model geliştilirken kullanılan yöntemler oldukça ilginç. Alman otomotiv devi Mercedes, 30 yıldan bu yana faaliyet gösteren ’Trafik Kazalarını Araştırma Bölümü’ ile model geliştirmede önemli bir yol katediyor. 100’ün üzerinde çalışanın yer aldığı bu bölüm, tüm dünyada Mercedes markalı otomobillerle gerçekleşen ölümcül kazaları tespit edip, gereken araştırmaları yapıyor. Bu kapsamda Türkiye’de Mercedes markalı araçlarla yapılan her kaza ile ilgili bilgi de bu merkeze gönderiliyor ve gerektiği takdirde bir ekip gelip incelemeler yapıyor. Özellikle Susurluk’ta meydana gelen ve derin devlet tartışmalarını başlatan meşhur Mercedes kazası da bu bölümün kayıtlarında yer alıyor. Kazanın ardından Almanya’dan bir ekip, Türkiye’ye gelerek incelemeler yapmış. Bir başka örnek ise Mercedes otobüslerinin Türkiye’de yaptığı kazalar. Sonuçta, Mercedes’in ’Trafik Kazalarını Araştırma Bölümü’, hem meydana gelen kazaların aydınlatılmasında, hem de piyasaya çıkacak yeni modellerde benzer şeylerin yaşanmaması için çalışmalar yapıyor. Yeni modellerinde her ayrıntıya önem veren Mercedes’in bu araştırmaları da kuşkusuz fiyatlara yansıtılıyor.
Yazarın Tüm Yazıları