Bildiğiniz gibi Güney Koreli otomotiv devi Hyundai Motor Company, 1998 yılında ağır borç yükü altında batan Kia Motors’u alarak, bu şirkete yeniden hayat vermişti.
Hyundai’nin bünyesine girmesiyle birlikte Kia önce Güney Kore’de daha sonra dünyada yeni modellerle birlikte hızlı bir iyileşme sürecine girdi. Bugün Kia bir taraftan kendi bünyesinde yeni model geliştirirken diğer taraftan bağlı olduğu Hyundai’yle birlikte ortak modeller üreterek sürekli büyüyor.
ACCENT VE RIO İKİZLERİ
Hyundai Accent Era ve Kia Rio bu ortak model geliştirmenin bir ürünü. Hyundai ve Kia’nın ortak platformda geliştirdikleri Rio ve Accent Era modelleri de birbirlerine çok benzeyen tasarımları ile dikkat çekiyor. Değiştirilen ön ve arka tasarımları ile birbirinden ayrılan araçlara yandan bakıldığında ise ayırt etmek gerçekten zor. İç mekan tasarımı neredeyse tamamen aynı olan araçların motorları da ortak. 1.5 litre 110 beygir gücündeki dizel motor her iki araçta da kullanılıyor.
Bu araçlardan Accent Era, Türkiye’de Hyundai Assan tarafından da üretiliyor. Kia Rio ise Türkiye’ye ve Avrupa’ya Kore’den ithal ediliyor. Sonuçta aynı araç olmasına rağmen pazarda biri yerli biri ithal kimliğine sahip. Bu da rekabette kuşkusuz Kia için büyük dezavantaj yaratıyor. Kia’nın yeni modeli Ceed’in geçtiğimiz hafta Roma’da gerçekleşen uluslararası test sürüşüne kafamda bu sorularla gittim.
Uçakta Kia’nın Türkiye distribütörü Çelik Motor’un Genel Müdürü Alp Evcimen’e sordum: "Hyundai Assan Türkiye’de Kia Rio üretemez mi? Sonuçta Accent Era’nin ikiz kardeşi ve aynı platformda üretiliyor."
Evcimen’in cevabı netti: "Böyle bir projenin gerçekleşmesi hem bizim için hem de Hyundai Assan için büyük avantaj olur. Kia olarak Türkiye’de yerli avantajını elde edersek ayda 200 yerine 500 Rio satarız. Hyundai Assan’da en az 10 bin adet fazladan üretim yapabilir. Ben böyle projenin hayata geçmesini çok isterim. Ama kararı Hyundai yönetimi verecektir. Ama çok mantıklı olduğunu söyleyebilirim."
Evcimen’e ’Rekabet açısından problem olur mu? diye sorduğumda, "Bugün 4x4 sınıfında Sorento’nun rakibi Santa Fe. Ama emin olun Sorento olmasa Santa Fe satışı artmaz. Müşterisi belli. Accent ve Rio için de aynı şey geçerli. İki araçta yerli olacağı için pazarda avantajlı olurlar" cevabını verdi.
ALİ KİBAR ŞAŞIRTTI
Bu noktada Kia Rio’nun Türkiye’de üretilmesine en net cevabı verecek kişi kuşkusuz Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar’dı. Ceed lansmanı dönüşünde hemen telefona sarılıp Ali Kibar’ı aradım ve konuyu açtım: "Ali Bey, böyle bir projeye hayata geçebilir mi? Siz nasıl değerlendiriyorsunuz."
Ali Kibar’dan açıkçası çok net bir cevap beklemiyordum. Ama beni şaşırtan ve önemli bir haber verdi: "Kia Rio’nun Hyundai Assan tarafından üretilmesi stratejik planımız içinde yer alıyor. Önümüzdeki günlerde Hyundai yönetimiyle konuyu görüşeceğiz. Sonuçta Accent ile aynı platformda bir araç ve Türkiye’de üretilmesi çok doğru bir karar olur. Ekstra bir yatırıma da gerek kalmadan yeni bir model üretebiliriz."
"Alp bey 10 bin adetlik bir üretimden bahsetti, sizce de bu kadar mı üretilir?" diye sorunca Kibar, "10 bin adetten fazla olacaktır. Çünkü biz Rio’yu sadece Türkiye için değil, çevre bölgeler içinde üretebiliriz. Bölgede ne kadar Rio satıldığına bakıp üretimi ona göre belirlemek istiyoruz" cevabını verdi.
SADECE TÜRKİYE İÇİN DEĞİL
Kibar’ın Rio’yu sadece Türkiye için değil, bölge ülkeler içinde üretmek istediği ortaya çıktı. İşte bir taşla birden fazla kuşun vurulması bu olsa gerek. Hem Çelik Motor Türkiye’de yerli Rio avantajı yaşayacak, hem Hyundai Assan üretimini artıracak, hem de otomotiv hracatımız artacak. Ali Kibar’ın konuyla ilgili son sözü ise durumu özetler nitelikteydi: "Açıkçası Türkiye’de çok fazla model yerine belli bir modeli fazla üretmek daha avantajlı. Sonuçta Rio, Accent Era’yla aynı platformda ve aynı araç. Biz Accent Era üretimimizi Rio’yla artırıp daha fazla katma değer yaratmak istiyoruz."
Gördüğünüz gibi, Evcimen’e sadece merak edip sorduğum sorunun sonucunda ortaya Türkiye’de Kia üretmeye hazırlanan Hyundai çıktı. Umarım bu projeye hayata geçer ve Türkiye otomotivdeki gücünü biraz daha yükseltir.
Teknik bir hatadan dolayı Kia’nın içine Volvo girdi
Geçtiğimiz hafta teknik bir hatadan dolayı Kia Ceed’le ilgili haberimizin içine Volvo C30’un bilgileri girmiş. Tüm okurlarımızdan ve Kia şirketinden bu hatadan dolayı özür diliyoruz. Kia Ceed haberini bu hafta yayınlıyoruz.