Fuarlara artık inanmıyorlar!

11 Aralık’ta ‘Autoshow fuarının geleceği tehlikede’ başlığıyla bir yazı yazmış, dünyada otomobil fuarlarının geleceğiyle ilgili kaygıları aktarmıştım.

Haberin Devamı

Eylül ayındaki Paris fuarı gibi İstanbul’da 2 yılda bir düzenlenen Autoshow fuarına katılımda da sıkıntılar olduğunu, bir çok marka ve grubun katılıp katılmama konusunu düşündüğünü belirtmiştim. O tarihten sonra iptaller arka arkaya gelirken, geçtiğimiz hafta Sabah gazetesinden Ufuk Sandık da fuara katılmayan firma sayısının 20’yi bulduğunu yazdı. Sonuçta İstanbul Autoshow fuarı ‘iptal edilsin’ çağrılarına rağmen ‘Geleceğe Yakından Bakın’ temasıyla 21-30 Nisan 2017 tarihleri arasında Beylikdüzü TÜYAP’ta katılım düşükte olsa düzenlenecek. Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) katılmayan firmalar yerine fuara teknoloji şirketlerini dahil ettiğini duydum. Yani son dönemde otomotiv markalarının istilasına uğrayan Las Vegas’taki teknoloji fuarı CES’in tam tersi bir durum yaşanabilir. Başarılı olur mu, sonucu 2019’daki fuarın bu yıldan iptal edilmesine yol açar mı, bekleyip göreceğiz.

Haberin Devamı

Ama şunu belirtmem gerekiyor. Bugün bir çok kişi 2017’de kurlardaki ve piyasalardaki dalganın yarattığı belirsizlik yüzünden fuara katılımda düşme olduğunu düşünüyor. Hakları da var. Türkiye’de her marka üreticisiyle birlikte bir çok faktörü değerlendirip, fayda/maliyet/fırsat analizi yapıp karar veriyor. Bu analizlere göre katılmayan markalar eminim vardır. Ama bir çok markanın kısa konjonktür değişikliği ile karar vermediğini, asıl gerekçelerinin fuarların artık markalara pek de bir şey katmadığı görüşünün ağırlık kazanması olduğunu biliyorum. Bu tabiki İstanbul’a özel bir şey değil. Paris’e Detroit’e olduğu gibi bu yıl Frankfurt fuarına da katılımda azalma bekleniyor. Yani tüm dünyadaki otomobil fuarları tehdit altında. Çünkü uluslararası markalar bu çağda fuar konseptinin maliyet ve fayda analizini yaptığında çok fizibıl olmadığı sonucunu çıkarıyor. Uluslararası markaların Türkiye temsilcileri de bu gerekçeler nedeniyle fuarlara artık inanmadığı için katılmıyor. Yani internet ve teknoloji çağında markalar büyük paralar harcayıp fuarlara katılmak yerine, müşteri bazlı pazarlama stratejilerine para harcıyor. Eğer İstanbul özelinde düşünürsek, Beylikdüzü’ne gidip Autoshow’u ziyaret edenlerin çoğunluğu bir çok markanın hedef kitlesi arasında yer almadığı düşünülüyor. Böyle olunca fuara katılmak yerine kendi hedef kitlelerini tespit edip, birebir pazarlama stratejisine daha fazla önem veriyorlar. Anlaşılıyor ki otomobil fuarları konusu önümüzdeki dönemde daha fazla tartışılacak gibi duruyor...

Haberin Devamı

PAZARDAKİ DARALMA YÜZDE 30’U GEÇER Mİ?

2016 yılında satışlarda rekor kıran otomotiv sektörü için 2017 yılı çok zor bir yıl olacak. Kurlardaki durmayan yükselme ve kasım sonu gerçekleşen ÖTV zamları sektörü bu yıl oldukça zorlayacağa benziyor. Ama buna rağmen yapılan 2017 öngörülerine bakınca şaşırıyorum. Çünkü bir çok yetkili pazardaki daralma öngörüsünü yüzde 10’da tutuyor. İnanın kurlardaki artışa, ÖTV zammına rağmen eğer otomotiv pazarı yılı 900 bine yakın satışla tamamlarsa tam bir mucize olur. İnşallah öyle olur ama bana pek gerçekçi gelmiyor. Zaten Başbakan Binali Yıldırım’ın ‘Yaza kadar sabredin’ demesinden de ekonominin en azından yaza kadar pek düzelmeyeceğini anlıyoruz. Kredi notlarımızın da indiğini düşünürsek, pazarın en iyimser tahminle 650-675 bin adetlerde olması bekleniyor. Bunu da inanın ben değil  sektör temsilcileri söylüyor. Bu da öyle yüzde 10 değil pazarın yüzde 30’un üzerinde daralacağını ortaya koyuyor. Yetkililer, ocakta pazarın 30 bin adetlerde kapanacağını, şubatta da eldeki stokların satışına devam edileceğini belirterek, “Tüketiciler eski maliyetli stok araçlarına hücum etti. Kur ve ÖTV zammı eklenmeyince adeta ikinci el otomobil fiyatına geliyor. Şubatta da bu biraz devam eder. Ama martta yeni kurlarla fiyatlama yapılınca pazar o zaman çok zor durumda kalacak” açıklamasını yapıyorlar.

 

 

Yazarın Tüm Yazıları