En beğenilen 12 otomobil yarın ödüllerini alacak

İkincisini düzenlediğimiz Türkiye’nin en beğenilen otomobil yarışması ’Otobil’de kazananlar belli oldu. 12 segmentin en beğenilen modelleri yarın Hürriyet Medya Towers’da düzenlenen törenle ödüllerini alacak.

Türkiye’nin ilk ve tek haftalık otomobil gazetesi olan Otoyaşam tarafından geleneksel hale getirmek için çaba sarf ettiğimiz Otobil yarışması, bir çok ilki bünyesinde barındırıyor. Öncelikli olarak uluslararası alanda düzenlenen yarışmalardan farklı olarak, Otobil yarışmasında en beğenilen otomobilleri halk belirliyor. Bu belirlemede de kriter en çok satan değil, en beğenilen otomobiller oluyor. Otobil’in bir başka ilki ise düzenlediği test sürüşü. 12 segmentin 36 finalisti, Autodrom pistinde jüri üyeleri tarafından tek tek test ediliyor. Türkiye’de bu çapta başka bir test sürüşü yapılmıyor. Bir üçüncü ilk ise oy kullananların sayısı. Tüm bu kriterler göz önünde tutulduğunda Otobil’in hem sektör hem de tüketiciler tarafından önemi ve ciddiyeti ortaya çıkıyor. Zaten otomotiv firmaların yarışmaya olan ilgisi de bunu gösteriyor.

OYLAMA SİSTEMİ

Otobil’i 2004 yılında ilk düzenlemeye başladığımızda, oylama konusunda bazı problemler yaşamıştık. İnternet üzerinden gerçekleşen oylama sistemi, acemiliğimizden dolayı birden fazla oy kullanma şansı veriyordu. Bu da oylama konusunda bazı problemler yaşamamıza sebep oldu. Bu yüzden Otobil’in ikinci döneminde öncelikli olarak oylama sistemi üzerinde yoğunlaştık.

İnternet servisindeki arkadaşlarımız daha sağlıklı ve güvenilir bir sistem oluşturdular. Böylece Otobil’de dünya çapında internet sitelerinin abonelik için kullandıkları sistem kullanılmaya başlandı. Oy kullanmak isteyenler önce bazı soruları içeren bir form doldurduktan sonra elektronik posta adreslerine gönderilen şifreyle oylama yaptılar. Yeni sistemle bir kez oy kullanan bir daha oy kullanamadı. Diğer taraftan doldurulan form oy kullananların, cinsiyeti, yaşı, otomobil sahipliği, sahip olduğu otomobil markası gibi bazı temel soruları içeriyordu. Bu soruların cevapları açıkçası bizim için de önemli verileri birlikte getirdi. Bu bilgileri önümüzdeki haftalarda sizlerle paylaşacağız.

OY İÇİN 5 DAKİKA

Hem bu formu doldurmak hem de daha sonra gelen şifreyle 12 segment içinde en beğenilen otomobilleri oylamak için en az 5 dakikalık bir süre gerekiyor. Bu süreye rağmen 17 bin 500 kişinin 220 binin üzerinde oy kullanması, Otobil yarışmasına daha doğrusu otomobillere gösterilen önemi ortaya koyuyor.

Oy dağılımına baktığımızda ise finalist otomobilleri belirlemek için 12 bin 200 kişi 165 binin üzerinde oy kullanmış. Bu oylamayla 12 segmentin en beğenilen 36 modeli birincilik için mücadele etmeye başladı. Bu aşamadan sonra 5 bin 100 kişi 55 bin oy kullanarak nihai sonucu belirledi.

Bu yıl Otobil verdiği ödüller ile de büyük dikkat çekti. Bazı firmalar yarışma başladıktan sonra yaşanan ilgi nedeniyle ödül listesine girmek bile istedi. Ödül listesi ise 5 çifte WOW otellerinde 6 gece ücretsiz konuklama, 10 kişiye Pirelli’den birer takım T hız grubu lastik, 5 kişiye Sony’den MV 700 araç içi portatif DVD oynatıcı, 5 kişiye HP M417 fotoğraf makinesi, 10 kişiye Elektronet’ten Parrot Drive Blue araç kiti, 10 kişiye KİP’ten 250 YTL tutarında hediye çeki, 20 kişiye Petrol Ofisi’nden 100 YTL’lik hediye çeki ve 20 kişiye Ziebart Ultra Boya Koruma sisteminden oluştu. Ödülleri kazananlar ise 14 Şubat’ta Hürriyet gazetesinde yayınlanacak.

ODTÜ tasarım öğrencileri Fiat için proje tasarlıyor

Geçtiğimiz hafta Türkiye’de otomotiv sektörünün tasarımcı adaylarına ve tasarım okullarına destek vermesi gerektiğini yazmıştım. Bu konuda bir çok okuyucudan mail aldım. Ancak yazdığım yazıda bazı eksikleri doldurduğu için Ortadoğu Teknik Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü’nden Doç. Dr. Mehmet Asatekin’in aktardıklarına yer vermek istiyorum. Öncelikli olarak Asatekin, şu an 12 üniversitede Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü’nün olduğunu kaydediyor. Türkiye’de ilk endüstri tasarımı eğitimi 1974’te bugünkü ismi Mimar Sinan GSÜ olan Güzel Sanatlar Akademisi’nde başlamış. Bu konuda faaliyete geçen ikinci bölüm ise 1979’da açılan ODTÜ Mimarlık Fakültesi Endüstri Ürünleri Tasarımı bölümü olmuş. Son 10 yıl içinde bu konudaki bölüm sayısı 12’ye yükselmiş. Asataken’in konuyla ilgili aktardıkları ise şöyle:

"Türkiye’nin otomotiv üretimine olan yaklaşımları ve pratikleri doğrultusunda otomotiv tasarımı uzun süre eğitim kurumlarının etkinlik yelpazelerinde yer almamıştır. Ancak son dönemde bu konuda sanayiden gelen inisiyatiflerle de özellikle ODTÜ’de çeşitli proje ve araştırmalar gerçekleşti. Bunların çoğu Tofaş tarafından başlatılmıştır.

2003 yılında o dönemde Fiat Auto’nun başkanlarından biri olan Jan Nahum’un planladığı bir program olan OSA (One Step Ahead) çerçevesinde dördüncü ve üçüncü sınıfı seviyesinde birer proje gerçekleştirilmiştir.

Bu projeler OSA tarafından hazırlanan ve 10 yıl sonrasına dönük senaryoların belli bir çalışma yöntemi ile beraber öğrencilere sunulması ile gerçekleşmiş ve sonuçta konsept projesi düzeyinde çok sayıda sonuç elde edilmiştir. Dördüncü sınıf projeleri Tofaş’ın destekleri ile Torino’da OSA’ya katılan diğer tasarım okulların projeleri ile beraber Fiat yönetimine sunulmuştur. Proje çalışması yapan bu sınıftan iki öğrenci Fiat-Torino’da üç aylık bir staja alınmış, bunlardan biri ikinci bir üç aylık stajı Fiat yönetiminde Milano’da tamamlamıştır. Bu iki öğrenciden birinin Tofaş’a başvurusu olumlu karşılanmıştır ve iki aydır Bursa’da tasarımcı olarak çalışmaktadır.

OSA programından ayrı olarak 2005 yılında üçüncü sınıflar Fiat-Ankara’nın isteği ile Doblo için bir ’dashboard’ çalışması yapmışlardır. Ayrıca, mezuniyet projesi seviyesinde üç öğrenci Tofaş ile çalışmış bunların projeleri, Fiat tasarımcılarının aktif katılımları ile geliştirilmiş ve prototipleri Fiat tarafından üretilmiştir. Ayrıca Otokar ile minibüs projesi, Temsa ile otobüs iç donanımı projeleri çerçevesinde de ortak proje çalışmaları yapılmıştır."
Yazarın Tüm Yazıları