Hürriyet treninin dün önemli bir konuğu da vardı: Başbakan Yardımcısı ve Devlet Bakanı Nazım Ekren. Treni gezdikten sonra konferans salonunda yaptığımız sohbette, önümüzdeki yıl Hürriyet Hakkımızdır projesinin insan haklarıyla birlikte çevre ve sağlıklı su hakkıyla da zenginleşeceğini öğrenince bir öneride bulundu Ekren.
Hükümetin kuraklık ve çevre konularında ciddi çalışmalar yaptığını, bunların sonuçlarını önümüzdeki yıl alacaklarını belirterek, "Bu çalışmaların tanıtımının trenle bağlantılı olarak yapabiliriz" dedi. Önümüzdeki yıl Hürriyet Hakkımızdır / Tren Özgürlüktür, daha gümbür gümbür gelecek, haberiniz olsun.
Ama ben bugün, günlerdir yeniden gündeme getirmeye çalıştığımız insan haklarının en önemlisini, yaşam hakkını ihlal eden bir konudan bir kez daha söz edeceğim: Bu aralar kulakları pek duymayan (Çünkü hiçbir tepki gelmiyor) yetkililer, şu hemzemin geçit meselesini artık halletsinler ve yeni ölümler olmasın diye...
İki fotoğrafa dikkatli bakın. Burası Aksihar. Ege’nin en sevimli ilçelerinden biri. Dün Manisa-Balıkesir arasındaki yolculukta "içinden" geçerken, yemekli vagonda Nedim Gürsel’le beraberdik. Çocukluğunun geçtiği, kitaplarında, anılarında sık sık yer alan Akhisar’ı yıllar sonra görüyordu. Değişmişti elbet. Yine de güzeldi hálá.
İşte o güzel beldede, Ege bölgesinde sayıları epeyce fazla olan hemzemin geçitlerden biri var. Çok tehlikeli olanlardan. İlk fotoğraf, kamyonun hemzemine nasıl cüretkar bir şekilde çıktığını gösteriyor; "Biz Türk’üz, bize bir şey olmaz" diyor sanki. İkinci karede hali belli. Amatör bir makinenin kaydettiği bu dramatik görüntüleri bana TCDD 3. Bölge Müdürü Sabahattin Eriş verdi. Hürriyet Hakkımızdır Treni projesine gönülden ortak olan TCDD, yaşam hakkını inanılmaz bir şekilde ihlal eden bu soruna yana yakıla çözüm arıyor. Öyle haklılar ki, kamyon trenin yoluna çıkıyor, çarpışınca da "Tren kamyona çarptı" deniyor. Sanki tren kamyonun yoluna çıkmış gibi...
Ancak kurum olarak yaptıkları yetmiyor; daha önce yazmıştım, kurdukları bariyerler kırılıyor, kapattıkları geçitler, yerel yönetimin baskısıyla yeniden açılıyor. Bir kez daha dile getiriyoruz; eğer yerel yöneticisiyseniz ve kentinizde hemzemin geçitler varsa, lütfen onları bir daha gözden geçirin. Gerekli önlemleri alın ve ölümleri durdurun.
Oysa, bir atılıma hazırlanan TCDD, kazalardan, ölümlerden bir an önce kurtulup, İzmir Selçuk’a 7 km. uzaklıktaki Çamlık Köyü’nde, 160 dönüm arazi üzerine kurulmuş Buharlı Lokomotif Müzesi gibi, güzel, ferahlatan çalışmalar yapmak istiyor. Burası Atatürk’ün, Kurtuluş Savaşı sırasında Ege manevraları yapılırken, beyaz özel treniyle karargahını kurduğu istasyon. Şimdi Demiryolları’na yıllarca hizmet etmiş, çoktan emekliye ayrılmış, yaşları 50-80 arasındaki 25 çeşitli tipte buharlı lokomotifi barındırıyor. Öyle sevimliler ki...