OGS, KGS VE HGS

PARALI otoyollardan ve Boğaziçi köprülerinden geçerken, trafik akışını kesintiye uğratmamak için “uzaktan okumalı” bir ödeme sistemi geliştirildi.

Haberin Devamı

Buna da OGS (Otomatik Geçiş Sistemi) dendi. Ancak OGS cihazı satmak, vadesiz mevduat toplamasına vesile olsun diye, Ziraat Bankası’nın tekeline bırakıldı. Bu“ağır ağbi” bankamız da işlem tasarımını hukukçulara bıraktı.  Onlar da abone olmayı ve abonelikten ayrılmayı fevkalade zor hale getirdiler. Zaten, caddede bir devlet dairesi görünce “yine bana olmadık borç çıkartırlar” diye kaldırım değiştiren vatandaş, her geçişte % 20 fazla para öderim, ama OGS abonesi olmam dedi. Herkesin cebinde en az iki tane kredi bulunan bir ülkede, OGS’yi yalnız Ziraat Bankası değil, kredi kartı veren her banka satsın; borç bankalarca Karayollarına doğrudan ödensin diye iki kez yazdım ve kendim okudum.

KGS NEDEN, HGS NEREDEN ÇIKTI?

OGS’ ye rağmen nakit ödeme gişeleri kaldı. Bu yüzden trafikte istenilen akıcılık sağlanamadı. OGS, çoktan işler hale gelmiş ve yaygınlaştırma gerekirken, paralı ödemenin yerine KGS (Kartlı Geçiş Sistemi) diye bir ucube devreye sokuldu. Amaç KGS imal eden firmayı işsiz bırakmamaktı. İsterse trafik tıkansın kimin umurundaydı. Yüzde 20 daha pahalı olmasına ve OGS, yol kenarlarında işportada satılır hale getirilmesine rağmen KGS bitmedi; araç kuyrukları kısalmadı. Yapılması gereken tek bir şey vardı. O da KGS’yi yürürlükten kaldırmak ve OGS alımı kolaylaştırıp, yaygınlaştırmaktı. Gerçi KGS kaldırıldı, ama OGS’den hiç farkı olmayan ikinci bir uzaktan okuma sistemi (HGS) devreye konuldu. İlave iş çıksın diye bu yeni sistemin cama yapışan kimlik bantları, OGS’nin “uzaktan okuma” gözlerinin okuyamayacağı şekilde tasarlandı. Böylece trafik akışını aksatan KGS ucubesi bitti; yerine ayrı kapı isteyen HGS belası geldi.

Haberin Devamı

ÇÖZÜM ÇOK BASİTTİR

aKapılara yaklaşırken bir gözümüz havada gişe arar hale geldik.  Sürüş güvenliği bozuldu. Trafik yine yavaşladı. Yanlış kapıdan geçip ceza ödememek için, son anda şerit değiştirme yüzünden kazalar olacak. İki sistem teke indirinceye kadar izlenecek iki yol var. Birincisi her kapının üstüne biri OGS diğeri HGS okuyan iki optik göz konulmasıdır. İkinci ise yanlış geçen araca ceza kesmeden, plakasından, diğer sisteme abone olup olmadığın sorgulanmasıdır. Eğer aboneyse, bedelin oradan düşülmesidir. Ha OGS, ha HGS ne fark eder? 
Son Söz: Bir taşla iki kuş vurulmaz.

Yazarın Tüm Yazıları