Paylaş
DÜNYADAN
BİLGİ AĞI ÖNEMLİ
Böyle bir süreçte sektörle alakalı güncel bilgiye ulaşabilmek için sağlam bilgi ağı ve gerçek ihtiyaç sahibine ulaşabilmek çok önemliydi. Restoran ve ağırlama sektör çalışanlarının pandemi sırasında kendilerini bilgilendirmeleri ve ekonomik yardım için başvurmaları için kurulan saverestaurants.com gibi internet siteleri çok faydalı oldu.
Dominique Crenn, salgının başından itibaren mutfağını ortak mutfağa dönüştürdü.
PSİKOLOJİK DESTEK BİLE VERDİLER
James Beard Vakfı, ABD genelinde başlattığı kampanyada Yiyecek ve İçecek Endüstrisi Yardım Fonu’nu oluşturdu. Başvuruyu tamamlayan, belirlenmiş basit kriterlerdeki herhangi bir gruba bağlı olmayan küçük restoranlara 15 bin dolarlık acil mikro hibe vermek için 4 milyon dolardan fazla para toplandı. Girişim halen fon için büyük şirketlerden ve bireysel bağışçılardan para toplamaya devam ediyor. Vakıf sadece yardım amaçlı para desteği vermiyor, bunların yanında süreçle alakalı çevrimiçi seminerlerde sektördekilere, bu süre zarfında akıl sağlığı sorunlarının nasıl çözüleceği gibi çok çeşitli pragmatik ve pratik konularda yardım ediyor.
ÜRETİCİYİ DESTEKLEYEN ŞEFLER
Nihai tüketiciye satış yapmayıp direkt restoranlara satış yaptığı için restoranlar kapanınca tüm ürünü tarlada kalan küçük üreticiyi desteklemek için de şefler harekete geçti. Londra’da şef José Pizarro restoranını kullandığı ürünlerin satıldığı çevrimiçi bir pazara dönüştürerek üreticiden ürün almaya devam etti. San Francisco’da şef Dominique Crenn biyodinamik çiftliği Bleu Belle’den gelen ürün kaynağıyla paket servis başlattı ve vegan, vejetaryen yemeklerin yer aldığı gıda kitleri oluşturdu. Slovenya’da şef Ana Roš koşullardan dolayı açıkta kalan sütü değerlendirmek için yeni ürünler geliştirdiği bir proje oluşturdu. Dan Barber, balıkçısından et üreticisine çalıştığı tüm üreticilerin ürünleriyle bir paket yaparak müşterilerine ulaştırdı.
HEM SATTI HEM ÖĞRETTİ
Başka bir üretici destekleme hareketi de Meksikalı şef Jorge Vallejo ve Quintonil ekibinden geldi ama çok güzel bir farkla. #MeteCanasta adlı girişimde küçük üreticiden alınan ürünlerle dolu kutular cuma günleri teslim edilirken, cumartesi günleri şef Vallejo Instagram’da canlı yayında kutudaki malzemelerle hazırlanabilecek yemeklerin tarifini uygulamalı olarak verdi. Şef üreticilerden satın alıp sattığı bu paketlerden elde ettiği gelirle de fakir ailelere yardım ettiği ‘Comidas Solidarias’ projesini süspanse etti.
ÇEVRİMİÇİ ŞEF MASASI KURDU
Dünyanın en iyileri arasında gösterilen Moskova’daki White Rabbit’in şefi Vladimir Mukhin elde ettiği geliri ihtiyaç sahiplerine yardım amaçlı kullanmak üzere yeni bir yemek biçimi başlattı: Çevrimiçi şef masası. Bu masada özel hazırlanmış bir menü yemek başlamadan çok kısa bir süre önce katılımcıların evine teslim edildi. Sonra tüm katılımcılar, özel olarak tasarlanmış bir dijital platform üzerinden şefe bağlandılar. Yemeklerini şefle birlikte yerken onun ağzından dinlediler ve keyifli bir gastronomik sohbete ortak oldular.
SAĞLIKÇILARA PİŞİRDİLER
İtalya’da restoranlar kapandıktan sonra ünlü şeflerin çoğu sağlık çalışanları için seferber oldular. Şef Carlo Cracco ve ekibi, Milano’da yeni bir hastane inşa eden işçilere her gün yemek pişirirken, Cerea kardeşler Bergamo’da inşa edilen sahra hastanesinin kantiniyle ilgilendi. Roma’nın Spallanzani Hastanesi, doktorları, hemşireleri ve diğer sağlık çalışanları için yemek pişirmeyi kendilerine yükleyen harika şeflere de sahipti: Archangelo Dandini, Marzapane’den Mario Sansone, Luigi Cremona gibi 10’un üzerinde şef projeye dahil oldu.
TİYATRO BİLETİ GİBİ RESTORAN BİLETİ
24 Mart’ta başlayan ‘The Great American Takeout’ trendi önce ABD’yi sardı, sonra da tüm dünyaya yayıldı. Tüketiciler mahallelerindeki lokal restoranları eve sipariş veya al-götür yöntemiyle ayakta tutmaya çalışmak için restoranlarda ileride yiyecekleri yemeğin biletini konser bileti alırmış gibi önceden satın aldı ve zaman içinde bu trend haline geldi.
TÜRKİYE’DEN
GASTROİNİSİYATİF
Yeme-içme sektörünün birlik olduğu örnek hareketlerden biri olan Gastroinisiyatif’te, ihtiyaç sahibi sektör çalışanlarına erzak kolileri hazırlandı.
İŞLETMELER İÇİN
Bu süreçte en aktif çalışan kurumlardan biri Metro Türkiye idi. Dude table ile ortak olarak maddi destek sağladıkları ‘Küçük İşletmem İçin’, Oxygen işbirliğiyle ihtiyaç sahibi işletmelere dezenfektan desteği ve Güvenli Turizm Sertifikası’nı nasıl alabileceklerine ve hangi şartları sağlamaları gerektiğine dair hazırladıkları rehber, yapılan organizasyonlardan bazılarıydı.
65 YAŞ ÜZERİ GÜVENDE KALSIN DİYE
Bir grup şef tarafından başlatılan hareket, Kadıköy Belediyesi’nin desteğiyle evinden çıkamayan 1.200 civarı 65 yaş üzeri ihtiyaç sahibi için her gün yemek pişirdi.
MÜDAVİM HAREKETİ
Gastro Club ve Hybrid Community tarafından başlatılan harekette restoranlar açıldığında kullanılmak üzere yemek biletleri satışa çıkarıldı.
RESTORANLAR EVDE
Cemre Narin editörlüğünde çıkan kitapta İstanbul’daki restoranların bazılarının en sevilen tarifleri, hikâyeleri eşliğinde paylaşıldı. Projenin geliriyse TURYİD aracılığıyla yine ihtiyaç sahibi sektör çalışanlarına gitti.
YARININ LEZZETİ
Ev dışı tüketim sektöründe, her iki mutfaktan birine ulaşan Unilever Food Solutions, Reztoran.com işbirliğiyle ‘Yarının Lezzeti’ girişimini hayata geçirerek restoranlara destek sağladı. Bu organizasyon da restoranların hediye kartı satarak ayakta kalmasına destek oluyordu.
Paylaş