Paylaş
Ne zaman azıcık rutine dönsem, mesela vicdan azabı çeke çeke sıcak bir kahve içsem ya da bir toplantıya girsem, ‘hayat bu kadar boşken ne yapıyorsun sen Ebru’ dediğimde de hocamızın bu sözüne tutunuyorum.
Enkaz altından çıkarılan bir gencimiz su ve ekmekten önce ne istedi biliyor musunuz? Soru bankası...
Yani aklı hâlâ girmeyi hedeflediği o üniversitede. Aklı hâlâ çok soru çözmek ve sınavda tüm soruları doğru cevaplama derdinde. Eğer bu gencimiz pes etmemiş ise sizlerin de vazgeçme lüksünüz yok. Özür dileriz, belki sizi çok üzüyoruz ama gençler lütfen pes etmeyin. Evde, arabada, çadırda, yurtta... Nerede olursanız olun kalbiniz ilim-irfan için atsın çünkü eğitim varsa insanlar ölmez. Bizler geleceğin aydınlığına sizlerle kavuşacağız.
* * *
Sonra gençler yani üniversiteliler aklıma geliyor. Biz şimdi onların tüm rutinlerini ellerinden almadık mı? Sabah kalkıp gittikleri okulları belki de onların iyileşecekleri terapi merkezleri olacaktı. YÖK Başkanı Erol Özvar, üniversitelerde bahar döneminde hibrit sistem uygulanacağını açıkladı. Ancak yüz yüze eğitim, bölümden bölüme değişiklik gösterecek. Bazı bölümler uzaktan eğitime devam edecek, bazıları ise yüz yüze eğitim alacak. Şu unutulmamalı: Uygulamalı olmayan bölümlerdeki gençlerimiz de travma geçiriyor ve onların da rutinlerine dönmesi gerekiyor.
Hatay’da arama-kurtarma çalışmalarının 69’uncu saatinde enkazdan sağ çıkarılan 19 yaşındaki Gürkan Öztürk, kurtarıldığında YKS kitaplarını sormuştu.
TRAVMA, BEBEKLER VE OKUL HAYATLARI
İlk günden beri bebekleri, küçük çocukları izledikçe, ‘Allah’ım ne olur hiçbir şey hatırlamasınlar’ diye aklımdan geçirmeden edemiyordum. Bir araştırma yaptım ve maalesef öyle olmayacağını gördüm. 0-16 yaş arası çocuklarda travma sonrası davranışlar ve okul hayatları ile ilgili edindiğim bilgileri aşağıda sizlerle paylaşıyorum. Neden mi? Çünkü meslektaşlarıma ve biz yetişkinlere yine çok iş düşüyor. Unutmayın... Bu davranışları sergileyen yavrularımıza karşı son derece sabırlı olmalıyız.
0-1 YAŞ DÖNEMİ
1) Gereksiz telaş ve heyecan durumu içerisinde olmak.
2) Bulundukları gelişimsel döneme ait sahip oldukları bazı becerileri (düzenli uyku gibi) kaybetmek.
3) Yeni gelişimsel görevleri (ilk sosyal tepkiler gibi) yerine getirmede güçlük.
2-5 YAŞ DÖNEMİ
1) Ağlama, sızlanma, bağırma, aşırı derecede bağlanma, hareketsizce titreme, korkma belirtileri, amaçsız hareketler.
2) Regresif davranışlar / gerileme davranışları; alt ıslatma, dışkı kaçırma, yalnız kalmaktan ve karanlıktan korkma, gece kâbusları, biri ya da ışık olmadan uyuyamama, rüzgâr-yağmur-şimşek gibi hava olaylarından korkma, konuşma güçlüğü, giyinme ya da beslenmede yardım isteme.
6-11 YAŞ DÖNEMİ
1) Haberleri takip edebildikleri için gelecek kaygıları daha fazladır. Geleceğe karşı büyüklere karşı güvensizlikleri de aynı şekilde daha fazla gözlemlenir.
2) Okul başarısında düşme, kavgacılık, dikkat dağınıklığı, saldırgan davranışlar, akran ilişkilerinde problemler.
3) Okul çağı çocuğu küçük çocuklara göre yaşanan afetten daha büyük sıkıntılar duyar.
* * *
Çocuklar genelde travma sonrası 1-2 gün içerisinde belirli tepkiler verirlermiş lakin bazı çocuklar ise hiçbir travma belirtisi göstermeyebilirmiş. ‘Ama onlarda gecikmiş tepkilerini muhakkak gösterirler’ diyor uzmanlar. Özellikle fiziksel yara almış ise ilgisi orada olacağından psikolojik tepkiyi daha geç verebilirler. Bu çocukların hikâyeleri henüz bitmedi. Ömürleri varmış ki yaşama tutundular ve tekrar doğdular. Bu sefer ana rahminden değil keseleri beton yığınları idi. Büyüklerinin yaptığı! Umarım onlar daha iyi insanlar olarak büyüyecek, okuyup eğitimden ve bilimden ayrılmadan çıktıkları o karanlıktan aydınlığa hepimizi taşıyacaklar.
Günün Sözü: “Hatay benim şahsi meselemdir.”
(Mustafa Kemal Atatürk)
EĞİTİMDEN, BİLİMDEN, BAŞÖĞRETMENİN İZİNDEN AYRILMADIĞINIZ AYDINLIK GÜNLERİNİZ OLSUN.
Paylaş