PaylaÅŸ
Bunlar yataklara düşürmez insanı, röntgen filmlerinde görülmez, doktor iyileştirecek ilaç yazamaz. Bu illet''Geliyorum'' diye haber de göndermez, takvime bakmak kafi. Zengini gibi yoksulun üstüne çöreklenen hastalık, toplumsal borçlanmaya yol açan alışveriş tutkusu.
Konumuz Amerika'da Kasım sonu ile Aralık ayının son üç haftasını kapsayan alışveriş sezonu. Şükran Günü'yle başlayıp, Hristiyanların Noel'iyle sona eriyor. Ortalarına Yahudi'lerin Hanukah bayramı da düşüyor.
Bu sezon yalnızca dini günleri kutlama, aile fertlerini bir araya geçirmesinden değil birey ve ülke ekonomisine nakit gelir pompalama açısından önemli. Amerikalılar 'hastalık' diye nitelediğimiz alışveriş tutkusunu her yıl bu sezonda tatmin ediyorlar, hem de gelecek sezona aylar öncesinden hazırlanarak.
BM'in kalkınma programlarının baş aktörü, ödüllü ekonomist Jeffrey Sachs Amerikalıların 1982 alışveriş mevsiminde 469 milyar dolar harcayacaklarını bildiriyor. Aile arasında hediye teatisi, gerek olmadığı halde elektronik eşyaların daha büyüğünü, özel araçların son modelini satın alma hırsı senenin son dört haftasında kamçılanıyor.
Sachs ''Yoksulluğun Sonu'' adlı kitabında '' Gelecek 20 yılda Amerikan halkı alışveriş sezonunda 294 milyar dolar harcamış olsalar dünyada aşırı yoksulluğun kökü kazınırdı. 175 milyar dolar ile yerkürede aç insan kalmazdı.'' diyor.
BM Çevre Programı UNEP'in belleğimde yüzüne sinekler üşüşen Afrikalı çocukların kahverengi çamurların yayıldığı çukur suyunu içme gayretinin sergilendiği belgesel canlanıyor. Sosyal toplum uzmanları: ''Her yıl mikroplu sulardan 5 yaş altında 2 milyonu aşkın çocuk ölüyor. Oysa 60 milyar dolar ile bu sorun çözülür.'' diye konuşuyorlar.
Kara Afrika'lı kadınların en büyük korkusu 'Fistula' hastalığı. Tedavi edilmediÄŸi için kanser, böbrek, ülser, bacakta sinir sistemi hasarıyla milyonlarca kadının ölümüne sebeb olan fistulaya tutulan kadınlar irade dışı idrar ve dışkı boÅŸalmasını kontrol edemediÄŸi için toplumdan dışlanıyorlar. Erkekler ilk buluÅŸmada iliÅŸkiye son veriyor. Oysa Amerikalılar alışveriÅŸ sezonunda harcadığı paranın yüzde 1'inin 10'da birini bağışlasa Afrikalı kadınları fistuladan kurtarmaları mümkün.  Â
Peki hiç bir şeye ihtiyacı olmayan süper zenginler bu sezonda nereye para harcıyorlar. Hediyelik ve takı sanayi liderlerinden Van Cleef and Arpels ''Şairane Dilek'' isimli bir saatte Paris'te geçen aşk hikayesini dile getiriyor. Pırlanta ve altın bazlı saatlerde erkek sevgilinin dönüşünün Notre Dame katedralinde çan sesleriyle kutlanması, aşıkların Eyfel Kulesi tepesinde buluşmaları saat başında tekrarlanıyor. Cenevre'de üstün yetenekli mühendis ve saatçilerin üç yılda geliştirdiği saatlerin fiyatı bir milyon 90 bin dolardan başlıyor. Alıcılara tüm masrafları karşılanmış Paris ve Cenevre seyahatleri de ücretsiz.
Kızını memnun etmek isteyen zengin baba Broadway'de ''Yetim Annie '' müzikalinde kısaca sahne alması için 30 bin dolar ödeyecek. Dokuz konuğunu etkilemek isteyen bir iş adamının evinde ünlü şefler Daniel Boulud, Thomas Keller, Jerome Boucuse ve Richard Rosendale özel menüler ikram edecek. Bu hizmetin karşılığı 250 bin dolar.
7 vitesli, 3.2 saniyede 60 mil hıza erişen, saatte 204 mil yapan McLaren'ın 12C Spider marka spor arabası 354 bin dolar etiketle satışta. 12C Spider modeli yalnızca 12 adet imal edildi.
''Uçuşa hazırsanız kemerleri bağlayın.'' Bond filmi Thunderbolt'tan ilham alınarak üretilen 'Jetlev R200' ile uçmayı başarabilirsiniz. Su enerjisiyle çalışan Jetlev'in uçuş kapasitesi 22 galonluk yakıtla 4 saat. Deniz sathından 10 metre yüksekte 32 mil sürat yapıyor. Fiyatı 99 bin 500 dolar.
Fiyatı önemli değil yeterki orijinal olsun felsefesindeki mega zenginlere milyonerler mağazası Neiman Marcus hediyeleri katalogla sunuyor.
PaylaÅŸ