Orta yaşın üstündeki kadın, deri kaplı not defterini göğsüne bastırmış çıkış kapısında sırasını beklerken yanındaki genç kızla konuşuyor: "Darling (sevgilim), önceki beş defilede sadece mankenlerin makyajlarını tetkik ettim. Kıyafetleri ne kadar kötü bulduğumu anlıyorsun, değil mi? Ama bu çocukta iş var. Kontrastları cesurca biraraya getirmeyi becermiş. Zevkli bir gösteri."
Otoriter üslubu orta yaşlı kadının önemli bir derginin yayın yönetmeni veya seçimleri modaya dönüşen bir yazar olduğu intibaını veriyor. ’Çocuk’ dediği ise Atıl Kutoğlu. Uluslararası moda çevrelerinde yıldızı giderek parlayan İstanbul doğumlu genç tasarımcı.
*
Giyim dünyasının en önemli defileler geçidine sahne olan New York Moda Haftası’nda Atıl Kutoğlu bu kez, kendi deyimiyle, ’Mozart çikolatası ile Türk lokumu’ karışımı tasarımlarını içeren dokuzuncu şovunu sergiledi. Yün, ipek, müslin, deri, vizon ve brokar kumaştan 50 kıyafetle beğeni cimrisi moda eleştirmenlerinin karşısında ciddi bir sınav geçiren Kutoğlu, finalde dakikalarca ayakta alkış aldı. "Mankenim Karolina Kurkova, beni kucaklayıp öptüğünde onay gördüğümü anladım" dedi.
Kaftan, tunik, sert denim kumaşını ipek ve organze ile kaynaştıran Atıl’ın son tasarımlarına ünlü Çek manken Kurkova’nın yanısıra moda yazarları, bini aşkın Amerikan ve Avrupa sosyetesi mensubu da büyük ilgi gösterdi.
"Gayem, Avusturya kökenli Mozart ile Osmanlı kültürünü 21’inci yüzyılda buluşturmak idi. Alman aktrisi Lara Körner ve Nilüfer Sultan’ın imzamı taşıyan kaftanlarla defileme katılmaları beni duygulandırdı. New York Moda Haftası Başkanı Ms. Fern Mallis’in kulise gelip tebrik etmesine de çok memnun oldum."
90 civarında modacının, 2006-07 sonbahar-kış kreasyonundan 4500 parça kıyafet sunduğu moda haftası, çalışmalarını Viyana’daki merkezinden yürüten Atıl Kutoğlu için oldukça başarılı geçti. Daily News, New York Post, New York Times gibi ileri gelen gazetelere ilaveten CNN International, Alman RTL, İngiliz Sky TV, Fransız Fashion, Avusturya OFF kanalları Kutoğlu’nun defilesini yayına aldılar. Bir numaralı moda dergisi Women’s Wear Daily (WWD) ile Fashion Wire Daily de Atıl hakkında yazılar yayımladılar.
*
Sessiz işleyen bir dinamo gibi Atıl. Devamlı yenilik peşinde. New York defilelerini Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın himayesinde sürdürüyor. İTKİB ile BosSa’dan da destek alıyor.
İlişki çevresi hayli yaygın. Nilüfer Sultan, Yugoslav Prensi Michael, Avusturya Prensi Max Schaumburg-Lippe, İngiliz Kent Düşesi, Prenses Ira von Furstenberg, Prens Hubertus von Hohenlohe, Kontes Pilar Goess, aktris Catherine Zeta-Jones, Chloe Sevigny, Mica Ertegün, Nebile Kaşıkçı, Başkan Bush’un kuzeni Laureen Bush, medya patronu Hearst’ün torunu Amanda Hearst, lüks mağaza zinciri Bloomindales’in torunları Jane ve Berry, eski başbakanın eşi Berna Yılmaz, tanınmış işkadını Güler Sabancı, manken Naomi Campbell, aktris Jessica Alba,Atıl’ın hem dost hem de müşterileri arasında.
Aristokrasi ile sinema-eğlence alemi şöhretleriyle yakın temasta olan Kutoğlu, ayrıca Türkiye’nin AB üyeliğindeki olumsuz tutumu nedeniyle eleştirilen Avusturya Dışişleri Bakanı Ursula Plassnik’in de dostu. Gece davetlerine Atıl’ın kreasyonlarıyla gelen, basın toplantılarında fotoğrafçılara Türk tasarımcının kıyafetleri içinde poz veren Plassnik 2004 sonunda Viyana’da Hofburg Sarayı’nda Kutoğlu’nun gala defile vermesini sağladı.
1992’de Münih Moda Haftası’nda en iyi yeni tasarımcı, 1993’te Avusturya’nın en iyi modacısı seçilen Kutoğlu, 1999’da Osmanlı İmparatorluğu’nun 700’üncü yıldönümü münasebetiyle Yıldız Sarayı’nda Berna Yılmaz’ın desteğindeki defilede, ilk kez Osmanlı temasını işledikten sonra bu temayı New York Moda Haftası’na da taşıdı.
*
Son 10 yıldır, moda öncülüğünü Paris ve Milano yerine New York yapıyor. Atıl,New York Moda Haftası’nda aranan isimler arasında. Ama genç tasarımcının karşısında Lauren, la Renta, Armani ve Lagerfeld gibi yıllık satışları 10 milyar doları aşkın moda devleri var. Yaş toplamı 277 olan bu dörtlünün çocukları yaşındaki Atıl’ın, Viyana, Paris, Dusseldorf, Cenevre, Toronto gibi kentlerde düzenlediği defileleri de hayli ses getirdi. Kutoğlu’nun kreasyonları halen 11 ülkede lüks mağazalarda satılıyor.
Moda şovlarında Türklük kimliğini devamlı vurgulayan Atıl kararlı. "Turquality (Türk kalitesi) projesiyle zengin tarih ve kültürümüzü tanıtmaya gayret ediyorum. Hedefim bir dünya markası olmak" diyor.
Yeteneklerini moda başkenti New York’ta da kanıtlamış olmasına rağmen önündeki yol uzun, engeller de çok. Türkiye’de özel sektör sahip çıktığı takdirde güçlüklerin üstesinden gelebilecek. ’Marka’ kapısı genç yaşında aralanmış modacımıza.
Atıl’ın atılımlarını desteklemek akılcı bir yatırım olacak.