Paylaş
Hammâmizâde İsmail Dede Efendi’nin “Yine Bir Gülnihal” bestesi bu tarife giren, ses hafızamızda yer etmiş bir örnektir.
Cihat Aşkın’ın hazırladığı “Türk Valsleri”* Doğu’yla Batı’nın zevk kesişmesinden ortaya çıkan, her iki tür müziği sevenlerin de kulaklarında yankılanacak çok başarılı bir CD.
Her yılbaşında Viyana’daki vals programını TRT naklediyor. Bu CD’nin benim için başka bir önemi var. Türkiye de Batı’nın zevkini, müziğini Tanzimat’tan beri dinlemiş ve sevmiştir. Nice bestecimiz de birçok formda beste yapmıştır.
Kitapçığın başında Cihat Aşkın’ın Türk Valsleri yazısı, gelenekle modernleşme arasındaki gelgitlerimizi ince bir ironiyle bize aktarıyor: “İtalyan maestro bagetini kaldırdı. Bando sevilen İtalyan operalarından tatlı melodiler çalmaya başladı. Bandonun etrafına toplanan halka bu defa duydukları ve gördükleri manzara karşısında hayretle bakıyorlardı. Tatlı melodiler etrafa yayılmaya başladıkça kimileri kendilerine oldukça yabancı gelen bu farklı görüntüye dahil olmak istemeden uzaklaşıyorlardı, kimileri de oldukça ahenkli ve ilginç gelen bu yeni düzene ayak uydurarak başlarıyla tempo tutuyorlardı.
Biz millet olarak değerlerimizi kendimize saklamayı seviyoruz, halbuki bu değerler sadece bizim değil ama tüm dünyanın, tüm insanlığın değerleri olmalıydı. Ama biliyoruz artık öyle olacak...
Hammâmizâde İsmail Dede Efendi’ye saygıyla...”
Yeniliklerin yadırganma payını her zaman gözetirim. Bizim müzik zevkimizin tarihi, çeşitli esintilerin rengârenk özelliğini taşır.
Osmanlı’dan Cumhuriyet’e uzayan yolda epeyce gelgitler yaşanmıştır.
Oğuzhan Balcı’nın yönettiği Avrasya Oda Orkestrası 20 iyi müzisyenden oluşuyor.
Oğuzhan Balcı (1-14) ile Hasan Niyazi Tura (15-17) düzenlemeleri böyle bir CD’nin mükemmelliğinde büyük rol oynuyor.
Türk Valsleri’nin sevileceğini, dinleneceğini umuyorum.
Niçin?
Listedeki bazı parçaları başka sanatçılardan, icracılardan, topluluklardan dinlemişsinizdir, kulağınız aşinadır. Ama bu CD’den onları dinlediğinizde, yeni çalışmalarla, düzenlemelerle bestelere nasıl bir güncel anlayış ve yeni bir yorum katıldığını fark edeceksiniz. Gelenekseli, bilineni yaşatmanın yönteminin ne kadar önemli olduğunu kanıtlıyor bu çalışmalar.
-
17 parçadan oluşan parçaların sıralaması şöyle:
- 1. Yine Bir Gülnihal
Hammâmizâde İsmail Dede Efendi
- 2. Samanyolu
Metin Bükey
- 3. Fikrimin İnce Gülü
İsmail Hakkı Bey
Adalet Ağaoğlu’nun bir romanının adı. Filme de çekildi.
- 4. Pervane
Özdemir Erdoğan
- 5. Unutulmaz
Erol Sayan
- 6. Kelebek
Refik Fersan
- 7. Hayal Ufkunda
Neveser Kökdeş
- 8. Kuş Olup Uçsam
Neveser Kökdeş
- 9. Erişti Nevbahar Eyyamı
Arif Sami Toker
- 10. Bir Deniz ki Gözlerin
Yavuz Özüstün
- 11. İkinci Bahar
Sezen Aksu
- 12. Bekledim de Gelmedin
Yesari Asım Arsoy
- 13. Nazende Sevgilim
Andrey Babayef
- 14. Hatırla Sevgili
Muhlis Sabahattin Ezgi
- 15. Düğün Valsi
Eleni Karaindrou
Angelopulos’un filmlerinin bestecisi.
- 16. Atlı Karınca
Evanthia Reboutsika
- 17. Vals
Dmitri Şostakoviç
Topluluk cuma akşamı Zorlu’da başarılı bir konser vermiş.
Cihat Aşkın, finalde Nihavend Longa’yı çaldırmış.
*
SADECE dinleyin demeyeceğim, vals seviyorsanız dans da edebilirsiniz.
(*) Kalan Müzik
Paylaş