Paylaş
Eleştirinin katı tavrından uzak durmuş, ancak doğru olanın altını çizmekten, açıkça söylemekten de asla geri durmamıştır.
Salkımsöğütün Türküsü’nde Söyleşiler-Portreler-Denemeler yer alıyor.
Kitap, bir süre önce kaybettiği eşine adanmış, ilk sayfada şu yazıyor:
“Sevgili eşim Eyüp İlyasoğlu’nun anısına...”
Kitabın başlangıçtaki yazı ilgi çekici, İlyasoğlu’nun eleştirmenliğe başlayışının, yazısının onaylanışının öyküsü.
Yeni Dergi’nin 1968 yılında açtığı eleştiri yarışmasında Salkımsöğütün Türküsü adlı yazısıyla birinciliği kazanır İlyasoğlu. Seçiciler kurulunda; Memet Fuat, Asım Bezirci, Berna Moran gibi isimler de yer almaktadır. Sonrasını şöyle aktarıyor:
“Salkımsöğütün Türküsü, yirmili yaşlara henüz adım atmış birisi için gerçekten de çok iddialı bir denemeydi. Zaten seçiciler kurulundaki Berna Moran da aynı fikirdeymiş, ‘zayıf ve zorlama’ bulmuş yazıyı. Seçiciler kurulundaki diğer üyelerden, Memet Fuat ve Asım Bezirci ise zorlama olduğunda fikirbirliğine varmışlar ama zayıf olmadığını savunmuşlar.
Memet Fuat’tan ödülümü almaya gittiğimde, yazı yazmayı sürdürmemi öğütlemiş ve her zaman beni izleyeceğini söylemişti. Gerçekten de öyle oldu: Gerek Amerika’daki yıllarımda gerek radyo-TV programları yaptığım dönemde, ilk söyleşilerimin yayımlandığı 1980’lerde ve ilk kitaplarımın ortaya çıktığı 1990’larda Memet Fuat’ın ilgisini hep yanı başımda duyumsadım.”
Söyleşiler bölümünde Türkiye’nin ve dünyanın sayılı icracılarıyla, müzik adamlarıyla yapılmış söyleşileri okuyabilirsiniz. Bu söyleşilerden müziğin/müziğimizin durumu, konumu hakkında doğru, birinci elden bilgiler elde edebilirsiniz. Neriman ve Nida Tüfekçi ile söyleşisi, halk müziği üzerine bizi bilgilendiriyor.
Yazının başlığı şu: “Folklor yaşantının aynasıdır.”
Halk müziğimiz nasıldı, nasıl olmalı, bugünkü piyasa kaygısının zararları anlatılıyor.
Söyleşiler bölümünde kimler yok ki?
Alexandr Rahbari, Ayla Erduran, Aytaç Yalman, Cevad Memduh Altar, Cihat Aşkın, Fazıl Say, Gustav Leonhardt, İlhan Mimaroğlu, İtzhak Perlman, Mischa Maisky, Nevzad Atlığı, Ruşen Güneş, Suna Kan, Zubin Mehta... Bu isimler Evin İlyasoğlu’nun konuştuklarının sadece küçük bir kısmı!
Ben eleştirmen değilim yazısını mutlaka okuyun.
Neden eleştirmen olmadığının gerekçelerini sunuyor:
“Sanatçılar eşimiz dostumuz, onları kırmadan, dökmeden yazmak zorundayız; kimsenin en ufak bir eleştiriye tahammülü yok. Bizim de yaptığımız Batı’daki anlamda birebir, sert müzik eleştirisi değil, ancak konser izlenimi aktaran, bilgi veren ve tanıtan yazılar. Ben kendime müzik eleştirmeni değil, müzik yazarı, müzik araştırmacısı demeyi yeğ tutuyorum.”
Yazıda müzik eleştirisi türüne örnek olarak rahmetli Faruk Güvenç’in yazılarını almış.
Gerçekten müzik eleştirmesi denilecek yazılardır.
Üslubu sert, ironisi zalimcedir.
Cumhuriyet Gazetesi’nin sanat bölümünü yönetttiğim yıllarda Faruk Güvenç de müzik yazardı, her yazısından -eleştirilerden- sonra aldığım eleştirileri, şikâyet telefonlarının çokluğunu tahmin edebilirsiniz.
Güvenç’in yanına Kâmil Şekerkaran ile Filiz Ali’yi de ekleyebilirsiniz.
‘Çocuk müziğini ne kadar ciddiye alıyoruz?’ yazısını her ana-baba okumalı, çocklarına müzik zevkini verebilmek için. Yazıda salık verilen bestecileri, yapıtları da bir yere kaydedin, çocuğunuza dinletmeye çalışın.
Evin İlyasoğlu’nun kitabı bir tür ansiklopedi olarak nitelenebilir.
Çünkü, sevdiğiniz müzikçileri, muhakkak bilmeniz gereken müzisyenleri veya eserleri bu yazılardan tanıyabilirsiniz. Konserlerine gittikçe, CD’lerini dinledikçe bu kitabı yanınızda bulundurun.
Basmakalıp yazılar toplamından uzak, etkileyici bir kaynak kitap!(Salkımsöğüt Türküsü Söyleşiler-Portreler-Değinmeler, Evin İlyasoğlu, Pan Yayınları.)
DOĞAN HIZLAN’IN SEÇTİKLERİ
Henry James / Bir Hanımefendinin Portresi / Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Elçin Poyrazlar / Gazetecinin Ölümü / İthaki Yayınları
Jon McGregor / Bu Senin Gibi Birinin Başına Gelecek Türden Şey Değil / YKY
Refik Durbaş / Bağışla Ziyanımı / Islık Yayınları
Paylaş