Perihan Altındağ Sözeri’nin ipeksi sesinden Türk müziği
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
PERİHAN ALTINDAĞ SÖZERİ’den ilk dinlediğim iki şarkıyı anımsıyorum:
Osman Nihat Akın’ın iki nihavent bestesiydi: "Göze mi geldim sen mi unuttun, gelmiyorsun ah" ile "Kalbimdeki son aşka inerken kara perde."
Daha sonra da ses belleğimden hiç çıkmayan bir parça: "Estergon kalesi..."
Ölümünden sonra bir süredir Perihan Atındağ Sözeri Anısına Saygı (*) CD’sini dinliyorum, hiç şüphesiz, ardından eski kayıtlarını CD çalarıma koyuyorum.
Birkaç kez Türk müziği üzerine yazdığımda, beni telefonla aramıştı.
İpeksi bir sesi vardı, okuyuşu beni çok etkileyen ses sanatçılarından biridir.
İstanbul Radyosu’nda bir konserinde, büyük klarnet ustası Şükrü Tunar’ın eşliğinde dinlemiştim. Tek sazla ne güzel icra etmişti.
Eski kayıtlarından birini dinlerken güftesi Recaizade Ekrem’in, bestesi Udi İzzet Bey’in suzinak makamındaki "Saklayıp kalb-i mükedderde seni" şarkısı bana sevgili dostum Onat Kutlar’ı hatırlattı. Ona bu şarkıyı okuduğumda, bunun hikáyesi yazılmalı, demişti.
* * *
DOSTUM Dr. Nevzad Atlığ’ın CD’nin kitapçığına yazdıklarından bir bölümü alacağım yazıma:
"O dönemde (1940’lı yıllar) bir ses, gerçekten bütün Türkiye’yi adeta büyülemişti. Onun soloları sanki iple çekilerek beklenirdi. Radyo idaresi de dinleyiciyi memnun etmek üzere bu sanatçıyı daha sık mikrofona çıkarırdı. O solist, çok değil 10 yıl sonra dost olarak birbirimize sevgi ve saygı ile bağlanacağımız Perihan Altındağ idi.
Dinlediğim yayınları arasında Mesut Cemil ile Ruşen Kam’ın birlikte hazırlayıp sundukları izahlı müzik saatinde Şerif İçli eşliğinde sunduğu Nevakárı hatırlıyorum. Itri’nin bu abidevi eserinde Perihan Hanım çok genç olmasına rağmen ustalığını ilan etmişti."
* * *
ZAMANIN Perihan Altındağ Sözeri gibi usta sesleri, klasik Türk müziğinin anıt eserlerini mutlaka repertuvarlarına alırlardı. Günün bestecilerinin eserlerini de seslendirirlerdi ama onları ihmal etmezlerdi.
Yalnız plaklarında değil gazino programlarında da.
Hayal ediyor musunuz? Repertuvarlarında Hafız Post, Tanburi Ali Efendi’nin bestelerini seslendirirlerdi.
Ben, arşivlerimizde bulunan, iyi icracıların, saz ve ses sanatçılarının kayıtlarının CD’lerinin yapılmasını istiyorum.
İyi besteleri iyi icracılardan dinleyip, kulak zevkimizi geliştirmek için şart.