Paylaş
Çağdaş sanatçıların sergileri, sanat tarihinin güncel adlarını öğrenmemizi sağlıyor.
Necmi Sönmez’in ‘Victor Vasarely: Form ve Renklerin Akıcı Birlikteliği’ yazısından bir bölümü okumalısınız. Vasarely’nin sanatını daha iyi anlamamızı sağlıyor.
“İki boyutlu geometri içeren yassı bir elemanla başlıyorum.
Örneğin bir kare. Karenin dört köşesine paralel, açılı çizgiler ilave ediyorum. Geleneksel perspektiften farklı olarak, hiçbir deformasyon içermeyen bir hacim illüzyonu oluşturuyorum. Aksonometrik perspektif işimin yapıcı temeli.”
Kapsamlı sergide, Vasarely’yi (1906–1997) ressam, tasarımcı, teorisyen yanlarıyla görüyoruz.
Yazara göre, çağdaş sanat ile güncel sanat arasındaki bariyerleri kaldırıyor.
Renault’nun logosu da Starbucks’ın logosu da onun eseri.
Ziyaretçiler, sergide çağdaş sanatın önemli akımlarından ‘op-art’ın en iyi örneklerini görecekler.
Niko Filidis, serginin açılış gecesinde açıklamalarla, bilgilendirmelerle bizi gezdirdi.
Pierre Vassarely ile Bir Söyleşi’den aldığım bir bölüm sergiye dair ön bilgi içeriyor. Filidis soruyor: “Victor Vasarely’nin sanat felsefesine ve sanat alanına olan muazzam katkısına dair sayısız kitap, makale ve araştırma mevcut. Öncelikle insanoğlunun gözüne ve zekâsına çağrıda bulunarak anında bir bağ kuran bir sanat onunki.”
Pierre Vasarely’nin yanıtı: “‘Herkes için sanat’, ‘Görülecek şeyler sunmak’, ‘Sanatı sokağa indirmek’, Vasarely’nin böyle cömert fikirleri vardı.”
Jale Nejdet Erzen, katalogdaki ‘Victor Vasarely – Evrensel Gerçekliğin Renk ve Geometrisi yazısında, sanatı/sanatçıyı anlatıyor: “Yirminci yüzyıla damgasını vurduğu halde az sayıda şöhret yetiştiren en önemli akımlardan biri Op-Art, yani Optik Sanat oldu. Macar asıllı Victor Vasarely ise bu akımın tek temsilcisi olarak tanınıyor. Op Sanatı’nda Vasarely’yi diğer sanatçılardan ayıran biçimlerin sadeliği, kolay hatırlanabilir olmaları ve açık/koyu kontrast ile sağladıkları kinetik niteliktir.”
Çocukluk yılları pek bilinmeyen sanatçının atölyesinde çalışanlar, modern teknoloji, tasarım, reklam, çoğaltmalar ve modern mimariyi kitlesel bir kültür için bağdaştırmaya çalışmak gibi birçok özelliği bir arada bulundurmak zorundaydılar.
***
YAPITLARI seyrederken gözünüzün biçim yetkinliğini, mükemmelliği nasıl algıladığını fark edeceksiniz.
Yapıtları vurgulandığı gibi, kareler, daireler, eşkenar dörtgenler, ışığın değişkenliği ve yanılsama biliminin birer tezahürü gibidir. Eleştirmenlere göre, yapıtın önünde büyülenirsiniz. Gerçekten bu etkiyi yaratıyor. Yukarıda dediğimiz biçimler, çeşitli açılardan farklı görünümler sunuyorlar.
***
ÇAĞDAŞ sanatın bir ustasını tanımanız için görülmesi gereken sergi 31 Mart’a kadar İstanbul’da, 11 Nisan-10 Haziran tarihleri arasında ise İzmir’de ziyaret edilebilir.
Paylaş