Paylaş
Soruşturmaya, şimdiye kadarki en yüksek katılım gerçekleşmiş ve 383 kişi oylamaya katılmış. Ben de katılanlar arasındaydım.
Bu tür seçimleri tek örnek almasam da, bazı eğilimlerin ortaya çıkmasını sağladıklarından, genel yargıya dair bir fikir verdiklerinden gerekli bulduğumu söylemeliyim. Dergide önce ilk 40 film listeleniyor, sonra Semih Gümüş’ün değerlendirme ve yorum yazısı ardından oylamaya katılan isimler yer alıyor.
İlk on filmi tek tek sinema eleştirmenlerine veya edebiyatçılara yazdırmışlar.Okurlar, böylece şayet izlememişlerse, filmler hakkında bilgi sahibi de oluyorlar. Bir açıdan bu yazılar seçilen filmlerin öznel gerekçesini de aktarıyor.
Ayrıca Ercan Kesal ve Uğur Vardan’ın 40 filmlik liste üzerine değerlendirmesi de hem sinemamıza, hem de seçilen filmlere farklı açılardan bakmamızı sağlıyor...
Ben şahsen, seçenlerin, listesindeki adları, neye göre belirlediklerini öğrenmek isterim.Acaba sadece gördükleri filmler arasından mı bu seçimi yaptılar?
Tek kriterleri çok beğenmiş olmaları mı? Görmedikleri halde hakkında okudukları yazılardan listeye dahil ettikleri filmler oldu mu?
Bunları merak ediyorum elbette.Seçimlerde iki unsur rol oynar. Biri kendi beğenimiz doğrultusundadır, diğeri de sinema tarihine bakmak, onda aldığı yeri, yarattığı etkiyi düşünmek şeklindedir. Örneğin, Türk sineması üzerine yazılmış kitapları okuyarak bu seçmeyi yapanların oranı ne kadardır?
En azından Atilla Dorsay’ın 100 Yılın 100 Türk Filmi kitabına bakıldı mı?Yüz yıl gibi bir zamanda, sinemanın kuruluşunda, gelişmesinde rol oynayan bazı adları görmek isterdim. Ben daima, bir türün tarihine emek verenleri anımsatırım, anımsatmak da isterim.
Zira o filmler çekilmeseydi, bu emekler verilmeseydi, Türk sineması bugünkü düzeye erişebilir miydi?Bu seçmenin ardından daha geniş bir değerlendirmeye gerek duyuyorum. Peki nasıl?
* * *
FİLM adlarını, yönetmenleri yazdık. Peki o filmlerin oyuncuları, onların müziğini besteleyenleri, senaryolarını yazanları anımsadık mı?
Seçenlerin oyunu etkiledi mi? Ben seçenlerin onları da eklemesini beklerdim ya da sorulmasını.Bu listelerden sonra bazı beklentilerim var.Sinema eğitimi alanlar bu filmlerin hepsini izlediler mi?
Sinemaya meraklı olanlar, takip edenler, bu filmleri izlemedilerse izleyecekler mi?
Bu kadar kişinin ortak beğenisi, sıradan seyirciyi etkileyecek mi? Bunlar benim kişisel sorularım... Bu tür soruların yanıtını çok merak ettiğim için sıralıyorum. Ayrıca bir istatistik yapılmasını bile uygun bulurum.Listenin etkili olup olmadığının sınaması başka nasıl yapılabilir ki?
Yaşamın hızlı temposunda ister katılın ister katılmayın bu tür listelere gereksinim vardır. Yeter ki sonrasında böyle sorular sorup devamını getirebilelim. Çünkü uzun çalışmalar yerine yardımcı rehberler artık günümüzde geçerli.
Kitapçı vitrinlerinde böyle kitaplara ne çok rastlıyoruz.Mutlaka görülmesi gereken filmler, mutlaka okunması gerekli kitaplar, mutlaka gezilmesi gereken yerler.
Ben pek bunlara katılmasam da yararına inanırım.
Ki diğer taraftan bakınca NOTOS’un soruşturmaları birçok açıdan daha verimli, daha yararlı sonuçlar ortaya çıkarıyor.
* * *
NOTOS 10 yıldır gerçekten okunan, beğenilen, etkisi olan dergilerden biri. Bu soruşturmaların ilgi alanı da yüksek.
Paylaş