Leylâ Gencer’i dinlemek

Zaman zaman diskoteğimden CD’ler ya da LP’ler çalıyorum.

Haberin Devamı

Bu hafta Leylâ Gencer’i (1928–2008) dinledim. Türkiye’nin tek ‘Diva’sını ilk kez Tosca’da, Tepebaşı’ndaki Dram Tiyatrosu’nda dinledim. Uzun bir bilet kuyruğu vardı. O sıralarda hiçbir kaydının olduğunu anımsamıyorum.

İstanbul’a geldiğinde ilk defa Nişantaşı’ndaki evine Filiz Ali ile gitmiştim.

İtalya’ya gittiğimde o dönem Hürriyet’in İtalya temsilcisi Mehmet Demirel bana onun LP’lerini buldu.

Roma’da plakçı mağazalarına girip onun adını verdiğimde beni hemen LP’lerinin bulunduğu rafın önüne götürürlerdi. Benim Türkiye’den geldiğimi, Leylâ Gencer’i tanıdığımı öğrenen bir plakçı, Diva’dan randevu almam için ricada bulunmuştu. Ben de bunlardan birine aracı oldum, görüşmelerini mümkün kıldım.

Leylâ Gencer’i dinlemekLeylâ Gencer

Haberin Devamı

Yıllar önce çıkan ve 6 CD’den oluşan albümü CD çalarıma koydum: ‘Donizetti Kraliçeleri.’ Ahmet Etem Erenli’nin, ‘Leylâ Gencer’i Anmak ve Donizetti Rönesansı’ yazısını okudum. Hangi eserler vardı:

Conaro

Roberto Devereux

Maria Stuarda

Poliuto

Lucrecia Borgia

Anna Boleno

Leylâ Gencer, bir sempozyumda Donizetti için şöyle konuşmuştu: “Bir solist olarak birçok Donizetti operasında canlandırdığım rollerin gerçekliğini yakaladığıma ve izleyiciye aktardığıma eminim.

Beni bu nedenle buraya çağırdığınıza göre konuyu tartışmaya açıyorum.

Ben yorumlarımın göreceliğini hissediyorum. Bugün oynasaydım bazı değişiklikler yapardım. Bu gözle yeniden bakmak kolay değil. Fakat her halükârda prensiplerimin doğruluğundan kesinlikle eminim, özellikle Donizetti için.

Sizlere bir şey hatırlatmak isterim.

Bu üç eser arasında, iki kraliçenin açık karşılaştırıldığı bir opera vardır:

Maria Stuarda, onu bu bakış açısı doğrultusunda tekrar dinlemenizi isterim.”

DONIZETTI’NIN MARIA STUARDA’SINI DİNLEDİM

Great Opera Performances:

Leylâ Gencer

Shirley Verrett

Franco Teagliavini

Agostino Ferrin

Giulio Fioravanti

Nafalda Masini

Francesco Molinari Pradelli

40. VEFAT YILINDA HASAN FERİD ALNAR SEMPOZYUMU

Eskişehir Anadolu Üniversitesi’nde düzenlenen ‘Hasan Ferid Alnar Sempozyumu’nda bestecinin birçok yönü üzerine tebliğler verildi.

Haberin Devamı

Türk Beşleri’nden biri olan Alnar’ın bestelerini çok severek dinledim, dinliyorum da. Kanun Konçertosu, Çello Konçertosu başta olmak üzere.

Leylâ Gencer’i dinlemekHasan Ferid Alnar

Kitabın ilk yazısı Fuat Erdal’ın ‘Sunuş’u: “Hasan Ferid Alnar (1906 – 1978), Cumhuriyet’imizin kuruluş yıllarında eğitimine öncelikle Türk makam müziği ile başlayıp ardından çoksesli müzik eğitimine Viyana’da devam etmiş olan, yurda dönüşünde besteci, orkestra şefi, konservatuvar eğitimciliği gibi pek çok alanda milli müziğimize hizmet etmiş Cumhuriyet dönemi ilk kuşak bestecilerden olup Türk Beşleri arasında sayılan ve bir ‘Cumhuriyet Çınarı’ olarak addedilen sanatçımızdır.”

Esra Berkman, sempozyum ve Alnar’ın arşivi konusunda bilgi veriyor.

Haberin Devamı

Açılış konuşmasını Yalçın Tura yaptı.

Tura, Alnar’ın müzisyen kimliği ve hayatı üzerine önemli bilgiler veriyor yazısında.

Günlükleri Işığında Ferid Alnar’ın İlk Müzik Çalışmaları - Ruhi Ayangil:

“Sanatçı tamamı ilk kez günümüz alfabesine aktarılan bu günlükler ışığında, Ferid Bey’in Viyana’ya gitmeden hemen önceki dönemde gerçekleştirdiği müzik eğitimi ve alana ilişkin çalışmaları bu bildiri metninin konusunu oluşturmaktadır.”

Ferid Alnar’ın Müzik İmgeleminin Bileşenleri - Ali Ergür:

Ferid Alnar’ın müziğinde bugünün çoğulcu kültür anlayışının öncülü olarak adlandırabileceğimiz bir anlayış vardır. Ancak bu yaklaşım, her ne kadar Alnar’ın özgünlüğünü işaret etse de aynı zamanda dönemin zihniyet dünyasıyla yakından ilişkilidir.”

Haberin Devamı

Hasan Ferid Alnar’ı tanıtan kapsamlı bir sempozyum kitabı.

(Anadolu Üniversitesi)

Yazarın Tüm Yazıları