Fotoğrafımızı çekmek isteyen biri karşısında nasıl davranırız? Önce biraz şaşkınlık, sonra ret ya da kabul.
Kataloğun başında, küratör Engin Özendes, Geleceğe Aktarmak başlıklı yazısında, serginin özelliğini bir diyalogla anlatıyor:
"Yer: Taksim.Köşede biri durduruyor.
- Affedersiniz, panonun önünde bir fotoğrafınızı çekebilir miyim?
- Niçin?
- Bir çalışma yapıyoruz, bu kentte yaşayan insanlarla ilgili."
Kimler var bu fotoğraflarda?
"Bir biletçi, sonrasında imitasyon leopar kürklü bir hanım, bir celep, işler yolunda, Anadolu’nun uzak bir kentinden getirdiği koyunların hepsini satmış, omuzları dik, güvenle bakıyor, kara güneş gözlüklerinin ardından.Elindeki bastonuna dayanarak bir ’İstanbul beyefendisi’ de alıyor yerini.
Çalışma, 1998 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Fotoğraf Bölümü’nden mezuniyet projesi olarak başladı.Sokaktan geçen insanlar tahta kasnağa gerilmiş, koyu renkli bir fon önünde fotoğraflanacaktı.
450’ye yakın portre arasından seçilen 153 tanesi, önsözü Orhan Pamuk tarafından yazılan ve SİZ adıyla 2002 yılında yayınlanan fotoğraflar albümünde kullanıldı."
İnsanın bütün hallerine baktığınızda, bir aynada kendinizi de görüyorsunuz. Çünkü sizin de böyle bir pozunuz olabilir.
Yaşamdan anlık kesitler bana ilgi çekici geldi.
* * *
SUYUN Bir Arada Tuttuğu, tasarlanmış fotoğraf çekimlerini, gerçekle gerçeküstücülüğü aşan çalışmalar.
Oya Eczacıbaşı, "Güncel sanatın yeni eğilimlerini yansıtan, heykelden fotoğrafa, filmden videoya, diapozitiften ses enstalasyonlarına uzanan zengin çeşitliliğiyle Verbund Koleksiyonu" cümlesiyle serginin içeriğine değiniyor.
Sunu yazısında Michael Pistauer, bu eserlerde izleyici, "feminizm ve postmodernizmin ruhuyla bağlantıya geçecek" diyor.
Levent Çalıkoğlu, serginin bir tür rehberini sunuyor bize:
"Verbund Koleksiyonu iki ana yönelim sergiliyor: ’Performans’ ve ’Mekánlar/Yerler’. Çağdaş sanatta 1970’lerden bugüne uzanan baskın iki ana damarı bir araya getiren bu temalar, birçok kadın ve erkek sanatçının resimden uzaklaşıp, tamamıyla yeni ifade biçimlerine yönelmelerini ve fotoğraf, video ve mekán enstalasyonlarında yarattıkları dönüşümü anlatıyor. Bu birlikteliğin daha da anlamlı olan kısmı, bir çağdaş sanat koleksiyonu yaratmanın derinlikli bir bakış gerektirdiğini ortaya koyması. Sanatçılar ve onların üretimleri arasında ortak bağ, kavram ve anlamlar keşfederek yol almanın bu koleksiyona katacağı zenginliği kavramış olmak, Verbund Koleksiyonu’na 2000’li yılların kültür endüstrisinde ayrıcalıklı ve saygın bir konum sağlıyor."
Gerçeküstücülüğün tükendiği yerde başlayan yeni akımlar.
Sanatta, sanat tarihinde bildiklerimizi tekrarlayan ürünler vardır, bir de bize yeni açılar, yeni yaklaşımlar kazandıran koleksiyonlar.
* * *
KOLEKSİYON ve koleksiyonculuk üzerine, yeni akımlar, yeni kavramlar üzerine sizi düşündürecek bir sergi.