Paylaş
Albüm başında Tokaç’ın Ortak Mirasın Bilinmeyen Vârisleri yazısında, bizimle birlikte yaşayanların, dini müzik, din dışı müzik, enstrümantal müzik, edebiyatla harmanlanmış sözlü müzik bir çeşitliliği ortaya koymaktadır.
Yönetmen Millet-i Sâdıka’nın Sanatı yazısında; müziğe katkılarını şöyle özetlemektedir:
“Din ve dil bakımından farklılık göstermelerine rağmen yakalanan ortak payda her zaman müzik alanında olmuştur.
Benimsediklerine ve ileri seviyelere gitmesine katkı sağladıkları müzik türü, daima Türk müziğidir. Eserlerinde kullandıkları makamsal yapı ve buna bağlı olarak kullanılan Türk müziği ses sistemi bu gerçeğin teknik izahı olarak karşımızda durmaktadır.”
Proje ekibi kimlerden oluşuyor?
Sanat yönetmeni: Murat Salim Tokaç (ney, tanbur)
Saz sanatçıları: Atillâ Akıntürk (keman), Furkan Bilgi (klasik kemençe), Cenk Güray (divan sazı-bas bağlama), Halil Uğur Kutlu (kudüm, daire, bendir, tef)
Ses sanatçıları: Tuba Akyol, Jülide Bilgi, Neşe Dursun Saraç, Ertan Bilgi, Murat Irkılata, Şükrü Türkmen.
Misafir sanatçılar: Erdem Şimşek, Celâl Sezer.
*
İKİ CD’den oluşan bu albümün içindeki yazılardan biri de Anadolu ve Osmanlı Odağında Gayrimüslim Sanatkârlık başlığını taşıyor.
Müzik tarihimizin tanınmış adları etkileşim konusunda çalışmalar yaptılar.
Mahmut Ragıp Gazimihal, Rum Ruhban Mektebi’nde Ruhban Okulu’nda mutat ayine gidiyor. Gazimihal, orada yeni bir polifonin araştırmaları yapıyor.
Antone Gallard, Rumların müzik konusundaki özgürlüklerini yazıyor.
Rauf Yekta Bey de Şehsuvar mahallesinde İtalyan Musevilerine ayrılmış olan sinagogda cumartesi yapılan ayin konusunda saptamalarını iletiyor.
Dr. Nazım Özalp, bir sinagogda dinlediği bir bestenin yabancı olmadığını fark ediyor.
Bestenin Dede Efendi’nin “Bir gonce femin yâresi vardır ciğerimde” adlı beyati eserine İbranice bir güfte uyarlamışlar.
Aynı coğrafyada yaşayanların müziklerinden nasıl etkilendikleri burada kendini gösteriyor.
Albümde hangi besteciler yer almış?
Tanbûri İsak
Lavtacı Andon
Bimen Şen
Udî Hrant Kenkulian
Kemânî Tatyos Efendi
Udî Âfet Mırlayan
Kemençeci Nikolaki
Gomidas Vartabed
Lâvtacı Hristo
Aleko Bacanos
Yorgo Bacanos.
Albümün sonunda, güfteler ve repertuvar bölümü yer almaktadır.
Aynı coğrafyada yaşayıp da ses geçişleri olmaması mümkün değil. Zamanın iyi bestecilerinin hayatlarını öğrenecek, eserlerini dinleyeceksiniz.
*
MÜZİK tarihimiz için önemli bir albüm.
(*) TİKA
Paylaş