KANUN sanatçısı Tahir Aydoğdu’nun adını hangi CD’nin kapağında görsem, hemen alırım, çünkü değişik müziklerin kesişmesinden doğan yeni bir tınıyı onun çalışmalarında bulurum. Mutlaka özgün bir yaklaşımdır.
İlk kanun dersini ünlü, iyi bir kanun sanatçısı olan babası Gültekin Aydoğdu’dan aldı, ODTÜ’nün fizik bölümünü bitirdi.
Halen ODTÜ Mezunlar Derneği Türk Müziği Korosu şefliğini ve TRT Ankara Radyosu’ndaki kanun sanatçılığını sürdürüyor.
Bekir Küçükay (gitar) ile Tahir Aydoğdu’nun (kanun) Yüzyıllık Şarkılar’ını(1) dinliyorum.
CD’de icra edilen parçaların bir özelliğini, Sinan Sungar albümün kitapçığında açıklıyor:
"19. yüzyıl ortalarında İstanbul’a yerleşen Callisto Guatelli (Guatelli Paşa), Osmanlı sarayının ve İstanbul’un cazibesine kapılarak devrin önde gelen bestecilerinin Klasik Türk Musikisi eserlerini kendi sanatçı becerileri ile işlemiş ve belki de ilk ’Çok Sesli Türk Müziği’ ürünlerinden bazılarını ortaya çıkartmıştır."
Bestelerin kanun ve gitar için transkripsiyonunu Bekir Küçükay yapmış.
Türk müziğini sevenlerin, bilenlerin, hatta çalanların, söyleyenlerin, bestelerin bu biçimde icrasını dinlemelerini isterim.
Kulağımıza yerleşmiş seslerin farklı icraları bence o besteye yeni bir ses zenginliği katar.
Ayrıca bestecilerimizin çok sesli bir işlemden geçtikten sonra nasıl oldukları konusunda da bize bir bilgi veriyor.
Ben bu girişimleri, denemeleri sevdiğim için beğendim.
Tahir Aydoğdu (kanun), Bilgin Canaz (ney), Hakan A. Toker (piyano, akordeon) bir araya gelmişler, çeşitli türlerdeki müziklerden seçim yapmışlar, icra etmişler.
CD’lerinin adı; Dokunuşlar - Tanini.(2)
"27 Aralık 2006’da Ankara’da Çankaya Çağdaş Sanatlar Merkezi’nde ’Tanini’ ismi altında ilk konserlerini verdikleri zaman, son derece doyurucu bir sanatsal deneyim yaşadılar. Sadece müzikal anlamda değil, kişisel anlamda da aralarında içten ve sevgi dolu bir dostluk kurulmuş oldu.
Daha sonra, Washington DC’den Seul’e uzanan bir coğrafyada konserler verdiler, çeşitli radyo ve televizyon programlarına çıktılar."
Dokunuşlar - Tanini’deki bestecilerin adını verirsem, seçimin, tercihin coğrafyasının ve türünün genişliğini bir ölçüde açıklamış olurum:
Cinuçen Tanrıkorur, Astor Piazzolla, Refik Talát Alpman, Aleko Bacanos, Hacı Arif Bey, Çaykovski, Mesut Cemil, Bach - Gounod, Reşat Aysu, Eric Satie, Ömer Altuğ, Hüseyin Saadettin Arel.
İçlerinde çok sevdiğim, sık dinlediğim saz eserleri var. Ayrıca bu enstrümanlarla yabancı bestecilerin tanınmış eserlerini dinlemek de müziğin çağdaş icra anlayışından bize örnekler sunuyor.
* * *
BİLDİĞİMİZ parçaları, alışılagelmiş klasik icraların ötesinde, yeni düzenlemelerden dinlemek o parçayı yeniden başka özellikleriyle sevmemizi sağlar.
İki CD’yi de salık vereceğim.
(1) Yüzyıllık Şarkılar, Bekir Küçükay - Tahir Aydoğdu, Ateş Müzik