HÜRRİYET GÖSTERİ(*) Dergisi’nin yeni sayısında, şiirle ilgilenenlerin hatta ilgilenmeyenlerin mutlaka okumaları gereken bir dosya yayımlandı:
“Ece Ayhan’ın şiirinde tarihsel materyalizm: ‘Meçhul Öğrenci Anıtı’ şiiri. Dosyayı hazırlayan Yücel Kayıran, giriş yazısında hem dosyanın niteliğini, hem neden bu şiiri seçtiğini yazmış: “’Meçhul Öğrenci Anıtı’; Ece Ayhan’ın Oğuz Demiralp’in ifadesiyle söylersek, artık meşhur ama hâlâ meçhul şiirlerinden biri. ‘Meçhul Öğrenci Anıtı’ felsefi bir problem içeren, felsefi bir şiirdir.” Girişten sonra, dosyanın başında Ece Ayhan’ın ‘Meçhul Öğrenci Anıtı’ şiiri yer alıyor. ¡ ¡ ¡ DOSYADA, Oğuz Demiralp, Haydar Ergülen, Ali Galip Yener, Mehmet Özcan-Mustafa Günay, Metin Kaygalak, Yaşar Güneş, Veysi Erdoğan’ın yazıları bulunuyor. Bir şairi bir şiiri üzerinden yazmak, onun diğer şiirlerini, poetikasını anlamak için zor ama iyi bir yöntemdir. Yücel Kayıran bir süredir, şairlerin bir şiirinden yola çıkarak, bu yararlı dosyaları hazırlıyor. Ece Ayhan, Türk şiirinde edebi kimliği kadar, karşı durmasıyla, resmi dayatmalara başkaldırmasıyla da önemlidir. Ayrıca şiirlerindeki dille de kelimeleri yeniden bir şiir sözlüğü içinde yorumlayan şairlerdendir. Şiirinin içeriğini ve biçimini bağımsız bir anlayışla kurduğundan en çok beğenilenle en çok eleştirilen çizgiler arasında gidip gelmiştir onun okuru. Oğuz Demiralp, Artık meşhur ama hâlâ meçhul yazısındaki saptamalarıyla, Ece Ayhan şiirine kuşatıcı, can alıcı bir yaklaşım kazandırıyor bize: “Ece Ayhan devrimciliğe gönül yakınlığı duymuştur hep. Daha sonraları, anarşist ve nihilist dürtülerle de flört etmiştir. Delikanlılara özgü bu başkaldırıcı, yetke tanımaz tavrı, o tavrı afili biçimde dile getirişi onun şiirini çekici kılan etmenlerden biridir.” Haydar Ergülen, Ölü çocuklar alfabesi yazısında, Ece Ayhan ekseninde bir şair kuşağının özelliklerini sıralıyor: “Ece Ayhan da ‘parasız yatılı’dır. Ünsal Oskay’ın deyimiyle ve Cemal Süreya’nın dizesiyle ‘yüzleri giyotine abone’ üç şairden birisidir, diğerleri Cemal Süreya ve Sezai Karakoç. Üçü de parasız yatılı, devletin parasız yatılısı. Fakat gerçekte üçü de hem ‘parasız’, hem ‘yatısız’, hem ‘uykusuz’, hem de ‘devletsiz’ ve üçü de Ece Ayhan’ın deyimiyle her zaman ‘ayakta olanlar’dan.” ¡ ¡ ¡ ECE AYHAN’ı yeniden okutacak değerde yazılar toplanmış bu dosyada. İyi şairler her okunuşta yeni özellikler sunar bizlere.
(*) Hürriyet Gösteri-Sanat Edebiyat Dergisi, Ekim-Kasım-Aralık, 2010, Sayı 302.