Çağa Resim Koleksiyonu'nu gezdim

SEMA ÇAĞA ve Barbaros Çağa'nın özel koleksiyonu Günyüzü adıyla Levent'teki Giz Plaza'daki Proje 4L İstanbul Güncel Sanat Müzesi'nde sergileniyor.

Özel koleksiyonun önemini belirtmeden önce, biçimsel güzelliklerden söz etmeliyim.

Serginin küratörü Haldun Dostoğlu, tasarımı da Onur Bayiç ile Gözde Oral gerçekleştirmiş. Onur Bayiç adı hemen fark ediliyor.

Tabloları rahatça görmenizi sağlayan, huzurlu bir sanat ortamı yaratan bir düzenleme.

Koleksiyonda tarihi bilinen resimler arasında en eskisi 1929, en yenisi ise 2002 tarihini taşıyor, dolayısıyla yaklaşık 75 yıllık bir dönem belgeleniyor. 76 sanatçının 268 tablosundan bir bölümü sergilenebilmiş ancak.

Çağa Resim Koleksiyonu sergisine ilk adım attığımda, beni en çok etkileyen ne tasarım ne de tablolardı.

Duvarlara dünyanın sayılı koleksiyoncularının; koleksiyon, koleksiyoncu hakkındaki yazılarını okudum. Ferit Edgü'nün görüşüne dikkat etmelerini isterim.

Hatta bir aralık şöyle düşündüm, acaba tablolara mı daha fazla zaman ayırdım, yoksa koleksiyoncularla ilgili yazılara mı?

Ve şu karara vardım; içinde bir sanat kıvılcımı olan, maddi güce de sahip birinin sergiden çıkar çıkmaz koleksiyonculuğa başlayacağından kuşkum yok.

* * *

KOLEKSİYONCUNUN kişisel bilgisi önemlidir. Çünkü seçimi yönlendirmede, seçişte asıl etken odur.

Resmi, sanat tarihini, akımları bilen koleksiyoncular, zevklerini bir taşerona kullandırmazlar, danışırlar, düşünürler, kendi bilgileriyle resmi alırlar.

Çağa Resim Koleksiyonu albümünü edinip, Sema Çağa ile Barbaros Çağa'nın biyografilerini okuduğunuzda, onların resimle bilinçli bağlantılarını öğrenebilirisiniz.

Bilenlerin koleksiyonudur Çağa Resim Koleksiyonu.

Sema ve Barbaros Çağa
'ların resimle ilgili düşünceleri, seçimleri konusunda ayrıntılı bilgi edinmek isteyenlere Hürriyet Gösteri'nin yeni sayısında (Eylül 2002) Bülent Çağ'ın yaptığı söyleşiyi okumalarını salık veririm.

O söyleşide Sema Çağa, ‘‘Biz koleksiyon yapmak için yola çıkmadık resim almak istiyorduk’’ diyor.

Böylece zevk için resim almakla, yatırım amacıyla resim almak arasındaki farkı bu görüşte bulabilirsiniz.

Koleksiyonun albümünde Zeynep Rona'nın Sunuş'unu, ardından Sema Çağa'nın Resimlerimiz ve Biz'ini, ardından da iki eleştirmenin yazılarını okuyabilirsiniz.

Eleştirmen Kaya Özsezgin'in Koleksiyonculuk: Merakın Tutkuya Dönüşmesi ile Jale Erzen'in Çağa Resim Koleksiyonu: Bir Güzellik Tutkusu yazıları; resim ve koleksiyoncu, bilgi ve resim koleksiyonculuğu, seçim ölçütleri konusunda daha fazla aydınlanıyoruz.

Yazıların, serginin, bundan sonra resim koleksiyonu yapacaklara birtakım sağlam fikirler verdiğini, yardımcı olduğunu sanıyorum.

Kaya Özsezgin, ‘‘Seçkin yapıtların yer aldığı mekánların yalnızca müzeler olduğu dönem artık gerilerde kalmakta’’ diyor, gerçekten de özel koleksiyonların artması gerekiyor.

Albümde sergide yer almayan tablolar da var, her ressamın yaşamı ve sanatı üzerine de bilgiler veriliyor.

* * *

ÇAĞA RESİM KOLEKSİYONU'nu gezerken elbette tablolara bakacaksınız ama albümde bulunmayan koleksiyon ve koleksiyoncu konusundaki yazılanları okuyun.

İlk resmi, sergiden çıktıktan sonra alacağınıza eminim.
Yazarın Tüm Yazıları