‘Burçak Tarlası’nda kişisel ve siyasal tarihi aramak

Müzik belleğinin inkâr edilemez kalıcılığı.

Haberin Devamı

Her müziğin arkasında bir anı birikimi vardır.

Tülay German’ın “62-87” Burçak Tarlası’nın LP’sini dinlerken bir yandan not alıyorum.

Kulüpçülüğüm yoktur ama onun şarkı söylediği gece kulübüne, arkadaşlarımla giderdik. Birçok dostumuzla orada buluşurduk.

Tülay German’la konuşmalarımızı, Zülfü Livaneli ile rahmetli şair Nevzat Üstün’ün evinde tanışmamızı...

Notaların her biri yazıya dönüşüyor.

Gençliğimizin siyasal çalkalanmaları, toplumsal evrimleri, onların bestelerinde kulaklara ulaştı, sonra da yüreklere.

Her şarkısını dinlerken, gözümün önünde siyah kıyafeti ile canlanıyor.

Türkülerin toplumsal bir işlevi olduğunu ondan da öğrendik.

21 yıl önce yazdığım bir yazıyı okuyunca, yılların bazı gerçekleri bütün gücüyle sürdürdüğünü fark ettim.

Sevgili Hıfzı Topuz’un 1999 yılında Adam Sanat’ta yayınlanan yazısını okudum.

Haberin Devamı

Bana Tülay German’ın ‘Erdemli Yıllar’ kitabını getirmiş, çok beğenmişim ancak basacak yayınevi kapandığı için başka yayınevinde çıktı.

Erdem Buri ile Paris’e gidişlerinin öyküsü de birçok aydının yaşamına benzer.

‘Düşmemiş Bir Uçağın Kara Kutusu’ kitabında şarkı söylemenin özelliğini yazdı:

“Benim için şarkı söylemek: Sevincimi, kederimi, öfkemi, sevgimi, tüm duygularımı dinleyicinin önüne sermek... Bin çeşit renkle nakış işlemek... Yiğitliğin alıyla, kederin karasıyla, acının sarısıyla, umudun mavisiyle...

Bir çeşit haykırış, ağlatı, özgürlük, coşkunluk... Sonu, sınırı olmayan bir zevk. Sesim ise ‘beni güzel’e, mut’a götüren bir araç, bir armağan.”

Uzunçaların iç kapağında, sanatçının yaşamı, ödülleri yer alıyor.

*

LP’deki parçalar:

- Burçak Tarlası

Söz - müzik: Geleneksel

- Kızılcıklar Oldu mu?

Söz - müzik: Geleneksel

- Günlerimiz

Söz: Yağmur Atsız

Beste: Zülfü Livaneli

Söyleyenler: Zülfü Livaneli

Ve konuk sanatçı: Tülay German

Düzenleme: François Rabbath

Saz ve kontrbas: François Rabbath

Yaşar Kemal bu parçayı dinlerken bakın ne demiş:

“Rabbath, Pablo Casals’ın sazından çıkardığı sesi çıkarıyor.”

Bu bir kuşağın dilinden düşmeyen bir besteydi.

İkisinin bir arada icrasını bugün de aynı zevkle dinledim.

Haberin Devamı

“Bir suçluyu aklar gibi sessiz sitemsiz

Bir sır saklar gibi

Bir kitaba başlar gibi

Koşarken yavaşlar gibi

Ölen arkadaşlar gibi”

- Yiğidim Aslanım Burda Yatıyor

Söz: Bedri Rahmi Eyüboğlu

Müzik: Zülfü Livaneli

Söyleyenler: Tülay German, Zülfü Livaneli

Saz: François Rabbath

- Uzun İnce Bir Yoldayım

Söz - Müzik: Âşık Veysel

- Nuh’un Gemisine Bühtan Edenler

Söz: Karacaoğlan

Müzik: Geleneksel

- Şarkışla

Saz: Mehmet Koç

- Yalan

Müzik: Marc Aryan

Türkçe Sözler: Fecri Ebcioğlu

- Senin Şarkını Söylüyorum

Söz: Erdem Buri

Müzik: Onay Triosu

- Mutlu Günler

Müzik: V.Soloviev - Sedoy

Türkçe Sözler: Erdem Buri, Onay Triosu.

- Yarının Şarkısı

Söz - müzik: Erdem Buri

Düzenleme: Doruk Onatkut

- Summertime

Müzik: O. Heyward, G. Gershwin

Söz: Onay Triosu

- Gelin Canlar Bir Olalım

Pir Sultan Abdal

Müzik: Geleneksel

*

Haberin Devamı

BU uzunçaların repertuvarını özellikle yazıma koydum. Çünkü bu parçalar sadece bir dönemin sesi değil, o günlerden bugüne kalan parçalar. Sürekli dinlediğimiz, hayatımızla örtüşen.

Geçmişi bugüne getiren ses belleğinde kalanlar.

 

* Kalan Müzik

Yazarın Tüm Yazıları