Paylaş
‘Mazi kalbimde yaradır’ın bestecisinin bir başka yanını tanıdım.
50 yıldır bir bavulun içinde bulunan, sonra ortaya çıkan bestelerin hikâyesini Nisan Özdoğan Aşkın’dan okuyalım:
“Aslında bu CD’nin hikâyesi, Necip Celâl Andel’in kız kardeşi olan babaannemin, bana içi nota dolu kahverengi eski bir bavulu vermesi ile başladı. ‘Bunların kıymetini sen ve Cihat bilirsiniz, en iyi şekilde değerlendirirsiniz’ demişti.
Bavulu açtığımızda, içinde basılı tango notalarının yanı sıra birçok da elyazısı nota bulmuştuk. Ancak içlerinde bizi en çok heyecanlandıran, daha önce hiçbir yerde çalınmamış, yayınlanmamış hatta varlığını kimselerin bilmediği keman ve çello konçertolarının elyazısıydı.
Necip Celâl, Keman Konçertosu’nu tamamlamış, ancak Çello Konçertosu’nu maalesef bitirememişti.
Cihat, bu iki eserin de orkestrasyonunu yaptı. Eserlerin ilk seslendirilişini Cihat ile sevgili Rahşan Apay beraberce Eskişehir’de gerçekleştirdiler. Babaannem maalesef bunu göremedi.
Ben 1957 tarihinde vefat etmiş olan Necip Dayı’ya yetişemedim ama babaannemden dinlediğim hikâyeleriyle ve bestelediği tangolarla büyüdüm.
Babaannemin anlattığına göre, eserlerini bestelerken önce kemanıyla çalar, gözlerindeki ağır katarakt yüzünden notaları kendi yazamaz, ancak yanından hiç eksik olmayan arkadaşları bu notaları kâğıda aktarırlarmış.
Bu CD ile Necip Celâl’in tango besteciliğinin yanı sıra, klasik yanını da tanıtmak istedik.
Emeği geçen herkese kendim ve ailem adına teşekkür ediyorum.”
Keman konçertosu Tolga Gülen tarafından, viyolonsel konçertosu Tolga Zafer Özdemir tarafından orkestrasyonu yapılan eserlerden keman konçertosunu Cihat Aşkın, Çello Konçerto’sunu da çellist Rahşan Apay seslendirmiş, Burak Tüzün’ün yönettiği Anadolu Senfoni Orkestrası da eşlik etmiş. Aynı zamanda stüdyo kaydı da yapılmış.
Verilen bilgiye göre, Cumhuriyet tarihinin ilk keman ve viyolonsel konçertoları olma özelliğini taşımaktadır.
Makamsal müzikle çoksesli müziği birleştirmiştir. Çello konçertosunda ben de bunu fazlasıyla fark ettim.
Çello Konçertosu’nu dinlerken Hasan Ferit Alnar’ın çello konçertosunun bazı pasajları da kulağımda yankılandı. Besteci o eserini çellist Nusret Kayar’a ithaf etmişti. Ben de ondan dinledim.
Onda makamsal müziğin izleri vardı.
Andel’in ithaf ettiği çellist Gaspar Cassado’yu İstanbul’da dinlemiştim.
*
ALBÜM kitapçığının başında Necip Celâl Andel’in biyografisini okuyabilirsiniz.
Tangolarından birkaçı:
Ayrılık
Suna
Kimse Sevgimi Bilmez
Yıllar
Günler
Bir An İçin
Benim Şarkım
Damla Damla
11 tangonun dışında bir keman konçertosu, obua konçertosu, viyolonsel konçertosu ve keman için etütler bestelemiştir.
2019 yılında Ertuğrul Sevsay bestecinin tüm tangolarını yeniden düzenleyerek kaydetmiş ve kitap-CD olarak yayınlamıştır.
Kitabı anımsatayım:
Türk Tangosunun Kurucusu
Necip Celâl Andel
Sanatı, Hayatı, Yaşadığı İstanbul (Oğlak Yayınları).
Eserler hakkında kısa bilgi:
Keman Konçertosu’nun 2. bölümü olan ‘Dua’ 1996 yılında piyano eşliğinde seslendirilmişti.
Andel’in keman konçertosu klasik bir konçerto formunda yazılmıştır. Özellikle ilk bölüm geleneksel bir yapıdadır. Mistik ve romantik bir anlayışla yazılmıştır.
Viyolonsel konçertosunda ise Türk müziğinin makam ve geçişlerini kullanmıştır.
Sanatçılar:
Cihat Aşkın (keman)
Rahşan Apay (viyolonsel)
Burak Tüzün (orkestra şefi)
Çalınan eserler:
Keman Konçertosu
Viyolonsel Konçertosu
*
BİR Türk bestecisinin gerçekten çok başarılı eserlerini, çok başarılı icracılardan dinlemelisiniz.
*
Kalan Müzik
Paylaş