Paylaş
Yayıncısı Everest Yayınları ve arkadaşları onun için bir davet verdiler.
Adnan Özyalçıner, Türk edebiyatının öykü türünde zirvede olan adlarından biri.
Benim de dahil olduğum 1950 kuşağının bir ustası.
Bu kuşağın tek eleştirmeni ben olduğum için Ferit Edgü öykü yazarlarının kitaplarının 10. yıl baskıları için bir öneride bulunmuş, öykü türünün diğer ustaları da bu öneriyi onaylamışlardı.
On öykü kitabının da başına ortak bir giriş yazacaktım. Yazımın başlığı şu oldu:
‘Solistlerden Oluşan Bir Koro.’
Toplu eserlerin önemine değinirim sık sık. Çünkü bir edebiyatçı üzerine tam bir yargıya o zaman varabilirsiniz.
Adnan Özyalçıner’in ‘Toplu Öyküleri’ de yayımlandı.
Toplu Öykülerin Sunuş’unu Melih Erzen yazmış.
İlk Öykülerim yazısı ise Adnan Özyalçıner imzasını taşıyor.
Kenar Mahalleler–Kenara İtilen Yaşamlar:
Özgün bir öykücünün ayak sesleri Melih Erzen’in yazısı.
Özyalçıner, bir şehrin kenar mahallesinin insanlarını sevgiyle anlatır.
Erzen’in yargısına katılmamak elde değil:
“Kitaptaki öykülerin dikkat çeken bir hususiyeti de yer yer otobiyografik anlatıma kaymalarıdır.
Esasen bu yönelim, Özyalçıner öykücülüğünün hemen her döneminde etkin bir tercih olarak metinleri şekillendirmiş, hatta yazarın son dönemde kaleme aldığı metinler tamamen kurmacaya dayanmak yerine anılardan ve gündelik olaylardan devşirilmiş alıntılar görünümüne bürünmüştür. Özyalçıner, gerçekliği süslemeden etkili bir edebiyat anlayışını simgeler. Orada yaşayan insanların yalnız kendi mahallelerinde değil kendi ortamlarındaki yaşayışları da bizi etkiler.”
Öykülerini okumaya başlamanız için iki kitabı mutlaka okumanız gerekir:
‘Panayır’ ve ‘Sur’.
Öykü üzerine düşüncelerini anlamak için de Sait Faik Armağanı’nı kazandıktan sonra yaptığı konuşmayı okumalısınız. TÜYAP Onur Konuğu ile ilgili konuşmasını da.
Bu konuşmalarda Türk öykücülüğü üzerine düşüncelerini de dile getirmektedir. Toplu Öyküler’de 1192 öykü yer alıyor.
Kitaplardan seçmeler:
◊ Panayır
◊ Sur
◊ Yağma
◊ Sağanak
◊ Gözleri Bağlı Adam
◊ Cambazlar Savaşı Yitirdi
◊ Alaycı Öyküler
◊ Aradakiler
◊ Ayak İzleri
◊ Alandaki Park
◊ Torik Akını
◊ Yağmur
Konuşmalarından notlar:
◊ 1950 kuşağı toplumsal yaşamı daha güzel hale getirmeye çalışır.
◊ Eleştirel tavırları vardır, siyasal ve toplumsal açıyı aynı anlatımda birleştirir.
◊ Hiçbir ideolojinin yedekçisi olmadık.
◊ Rahmetli eşim Sennur Sezer ile İstanbul üzerine kitaplar yazdık. Yaşadığımız kenti bütün özellikleriyle tanıtmak istedim.
◊ Karagümrük benim yaşadığım semt. Yoksulluğun bilincini biliyorlar, ifade edemiyorlardı. Ben ifade ettim.
◊ Acı çeken insanlar nasıl mutlu olacak onu düşünüp yazdım.
◊ Orhan Kemal’den çok şey öğrendim, ‘Aydınlık Gerçekçilik’i benimsedim. Sait Faik’den de çok şey öğrendiğimi belirtmeliyim. Haldun Taner’in ‘Bıyık Altı’ mizahını da yararlandıklarım arasına katmalıyım.
◊ Türk edebiyatındaki birçok önemli ödülü aldım. Ödül bir yazara farklılık getiriyor. Tanınmasını, yaygınlaşmasını sağlıyor
(Everest Yayınları)
ŞEHİR VE KÜLTÜR
Atlar Diyarı Kapadokya
Şifanur Özçelik Şirin’in yazı başlığı Atlar Diyarı Kapadokya.
Bölgenin gezilecek yerlerinin başında, tarihi Hititlere, Friglere kadar uzanan çanak üretimi yapılan, çanak atölyeleri vardır. Çeşitli kaplar, güveçler, testiler, tabak ve vazolar ile Hitit ve Frig sanatını yansıtan mumluklar, tabaklar, kadehler ile pek çok ürün imalatının gerçekleştiği bu atölyeleri ziyaret ederek bizzat yapımına katılabilir veya izleyebilirsiniz.
Yazılardan seçmeler :
◊ Mor Bir Salkımdır Üsküdar
Ümit Meriç
◊ Balıkesir Tren Garında Tarih
Mehmet Kamil Berse
◊ Eğin Dedikleri Bir Küçük Şehir
Mehmet Kurtoğlu
◊ Soğuk Çeşme Sokağı’ndan Yükselen Nâme
Mehmet Mazak
◊ Filistin 56 Yıldır İşgalle Karşı Karşıya
Muhsin İlyas Subaşı
Paylaş