Paylaş
BAŞARI öyküleri her zaman ilgimi çekmiştir. Çünkü içinde samimiyet var, istek var, strateji var, geleceği okuma var, hayal kurma var, fırsatları kullanabilme başarısı var, cesaret var ve elbette çok çalışmak var.
İsteyince oluyor, isteyince yapılıyor, isteyince başlangıçta rüya gibi gelen sonrasında gerçek oluyor.
Gazeteci olarak böyle öykülere çok tanıklık ettim, hepsiyle de gurur duydum, bu insanları tanımaktan mutluluk duydum.
Bugüne kadar bu öykülerin bir kısmını kendi kalemimden, bazılarını haber olarak, bazılarını da röportajlarla gazetelerimizin sütunlarına taşıdık.
Onlardan biriyle geçenlerde sohbet ediyorduk, Ahmet Küçükbay ile...
Bilmiyordum; Orkide Yağ’ın logosunu Ahmet Bey kendisi yapmış, kimselere bırakmamış.
Şirketinin logosunu dizayn ederken, Orkide’nin kısa sürede sektörünün en önemli firması olacağını tahmin etmişti bilemiyorum.
Meğerse logolar Küçükbay’ın özel ilgi alanıymış.
Bir şirketin logosu çok önemlidir aslında... Kurumsal kimliği için vazgeçilmezdir. Ben de merak ederim, logonun arkasındaki öyküyü, verdiği mesajı, hayaller sembolize edilmiş mi, geçmiş kadar gelecek var mı?
Ahmet Küçükbay, kurduğu her şirketin logolarını hep kendisi tasarlar, grafikerlere yol gösterirmiş.
Bana da ilginç geldi...
Bazen başarı öykülerinin arkasında yıllarca ve büyük stratejiler geliştirerek oluşturulan planlar olmaz.
Etkileyici iş fikirleri sıradan, bazen hayatın akışının getirdiği olaylarla olur.
Küçükbay Ailesi’nin girişimcilik öyküsü gibi...
Bazen dede bir kasabada bir bakkal dükkanı açar, baba buradan bir imparatorluk çıkartır. Türkiye’nin sadece yağ üreten Trakya Birlik’ten sonraki ikinci büyük şirketi işte böyle doğmuş. Minik bir bakkal dükkanından, 1950’li yılların ortalarında başlayan bir öyküyle...
Akif Küçükbay, Manisa Kırkağaç’ta oturduğu evin alt katını dükkana çevirip ticaret hayatına atılmaya karar verir. İşini iyi yapınca da, küçük işler bile zamanla kendiliğinden büyür.
Bakkaliye işi de öyle olur. Akif Bey de bakkallıktan toptancılığa terfi eder.
Şu anda Küçükbay Yağları’nın Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı yapan oğlu Ahmet Küçükbay, o günleri anarken şirketin o günkü şartlara göre hep yenilikleri hayata geçirdiğini söylüyor.
Toptancılıkta kalkınan Küçükbay’ın işleri önceleri iyidir. Ama bir süre sonra zor yıllar gelir. Mal tedarikinde zorlanmaya başlarlar. 1974 Kıbrıs Harekatı’nı izleyen yıllarda uygulanan Amerikan ambargosu yağ, deterjan ve tüpgaz başta olmak üzere pek çok temel tüketim ürününü karaborsaya düşürür.
Deterjan ve tüpgaz bildikleri işler değildir, yağ sektörüne yoğunlaşma fikri tamamen Kıbrıs Harekatı günlerinde alınır.
Ahmet Küçükbay diyor ki...
“Ambargo sonrası memlekette deterjan, sabun, yağ yok... Mesele deterjan ve yağ yapacak hammaddeyi bulmaktı, müşterisi zaten hazırdı. Biz de işin üretim tarafına geçmeye karar verdik. 1978 yılında Akbank’tan, Bornova’da bulunan bir yağ ve sabun fabrikasını vadeli aldık. Ve öykü böyle başladı...”
Bunları aslında biliyorsunuz: Küçükbay’ın başarı öyküsünü belki birçok okudunuz.
Ama hatırlatma fayda görüyorum, çünkü bu hikayelerin insanları teşvik ettiğini düşünüyorum.
Elbette işin sırrı detaylarda...
Logonun tasarımından başlayıp şirketteki en küçük ayrıntıya kadar uzanan ayrıntılarda...
“Küçük bir bakkaliyeden başlayıp uzayan ve bugünlere gelen Orkide’nin bugün geldiği nokta nedir” diye sorarsanız, size birkaç rakam vererek yazımı bitireyim.
Türkiye’nin her kentine uzanan bayi ağı...
118 ülkeye ihracat...
Birleşmiş Milletler, Uluslararası Kızılhaç ve Kızılay’ın resmi tedarikçiliği...
Türkiye’nin en büyük 500 sanayi kuruluşu sıralamasında 117’ncilik...
Son dönemde İzmir çok konuşuluyor, İzmirli sanayicilerin yatırımları Türkiye’de anlatılıyor.
Onlardan biri de Küçükbay...
50 milyon dolarlık bir yatırımla 150 dönüm landa kurulan ve 2013 yılı başlarında faaliyete geçecek olan Tekirdağ Muratlı’daki ham yağ fabrikası 500 kişiye daha istihdam sağlaması bekleniyor. İzmir’den ilk 100’de ne kadar çok firma olursa o kadar daha çok seviniriz. Dediğim gibi Orkide’nin başarı öyküsünü belki çok rastladınız ama bazen yeni gelişmeleri, yeni rakamları paylaşmakta fayda var. Teşvik etmesi açısından...
Paylaş